گروه سیاسی: انگلیس تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با بهره‌برداری سیاسی از تجمع اعتراضی دانشجویان مقابل سفارت این کشور، کشورهای اروپایی را در اعمال سیاست‌های خصمانه علیه ایران به اجماع برساند، در کنار این تلاش‌ها اما حمله‌های پراکنده‌ای به سفارت‌های کشورمان در لندن و سوئیس انجام شد.

سیاست خارجی سفارت

بر خلاف جنگ روانی‌ای که دولت انگلیس علیه ایران به راه انداخته است برخی کشورها از جمله ترکیه، روسیه و چین، اروپا را توصیه به خویشتنداری کرده‌اند. برخی دیگر از کشورهای اروپایی با شنیدن توضیحات سفرای کشورمان از مواضع اولیه و شتاب زده خود بازگشته‌اند از جمله‌ نروژ که عجولانه سفارت خود را تعطیل کرده بود ، 2 روز پیش به بازگشایی سفارتش در ایران اقدام کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم با تاکید بر اینکه قصد خارج کردن دیپلمات‌های خود را از ایران ندارد افزود که مسکو با دامن زدن به تنش و رویارویی بر سر مسائل مربوط به ایران به‌شدت مخالف است. هونگ‌لی، ‌سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: ما امیدواریم کشورهای مربوطه خونسردی خود را حفظ کنند و شکیبایی به خرج دهند و از اقدامات احساسی که ممکن است به تشدید رویارویی بینجامد، پرهیز کنند.

در 2 روز گذشته مذاکراتی هم بین مقامات کشورمان با مقامات ترکیه درباره اقدامات شتاب زده اروپا صورت گرفته است. خبرگزاری آناتولی اعلام کرده است احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه ابتدا با ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس و سپس با علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه ایران تماس تلفنی برقرار کرده است.حتی جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا‌ در پایان سفر سه روزه‌اش به عراق مجبور شد بگوید که نشانه‌ای درباره هماهنگی با مقامات ایرانی در این‌باره وجود ندارد. وی به رویترز گفت:‌ هیچ نشانه‌ای درباره ادعای انگلیس مبنی بر سازماندهی شده بودن این حادثه یا چگونگی سازماندهی شدن آن وجود ندارد.

حمله به سفارت‌های ایران

تقریبا 24 ساعت پس از مهلت 48 ساعته‌ای که وزارت خارجه انگلیس به دیپلمات‌های کشورمان داده بود تا لندن را ترک کنند، یک مقام آگاه به ایسنا گفت که افرادی به‌صورت سازماندهی شده در مقابل سفارت و اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن حضور یافته و ایجاد مزاحمت کرده‌اند. پلیس انگلیس نسبت به این حملات هیچ واکنشی نشان نداده است.از سوی دیگر پلیس سوئیس نیز از حمله افراد ناشناس به ساختمان سفارت ایران در شهر برن خبر داد. فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: مهاجمان در این حمله که ساعت ۳ بعدازظهر به وقت محلی روز پنجشنبه‌صورت گرفت، مواد آتش‌زا و سنگ به سوی ساختمان سفارت پرتاب کردند. افراد مهاجم دستگیر شده و پلیس در حال بازجویی از آنها برای یافتن انگیزه این اقدام است.

انگلیس نیاز به گوشمالی داشت

در ادامه واکنش‌های داخلی به اقدامات انگلیسی‌ها دیروز پرچم انگلیس برای بار دوم در 3 روز گذشته در تهران به آتش کشیده شد. نمازگزاران تهرانی در میدان انقلاب پرچم انگلیس را به آتش کشیدند. سید احمد خاتمی خطیب جمعه تهران نیز در خطبه‌های نماز جمعه گفت: آنها آنچه توانسته‌اند علیه این مردم انجام داده‌اند و آخرینشان هم تحریم یکجانبه‌ بانک مرکزی بود که البته بسیار بی‌ثمر است و اثر نمادین دارد؛ چرا که ما با انگلیس و آمریکا روابطی نداریم که این تحریم‌ها بخواهد برای ما کمرشکن باشد، بنابراین انگلیس نیاز به گوشمالی داشت. علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: عصبانیت انگلیسی‌ها بعد از مصوبه مجلس برای کاهش روابط با بریتانیا موجه نبود. آنها حتی حرف‌های ناصحیحی زدند و بعد از اقدام دانشجویان برای ورود به سفارتخانه این کشور کارهای ناشیانه‌ای سامان داده و تندروی‌هایی همچون توسل به شورای امنیت برای محکومیت این اقدام را انجام دادند، این در حالی است که آنها باید بگویند که چه کارهایی علیه ایران کرده‌اند.

کارناوال نمایشی

سفرای کشورهای اروپایی همچنین تحت‌تأثیر القائات انگلیسی‌ها روز پنجشنبه به بهانه بازدید از باغ قلهک کارناوالی نمایشی در تهران به راه انداختند و بازدیدی 45 دقیقه‌ای از این باغ که در تصرف انگلیسی‌هاست به عمل آوردند. برخی ارگان‌های کشورمان از سال 84 با ارائه اسنادی معتبر از غصبی بودن این باغ، پیگیر اخراج انگلیسی‌ها از این باغ هستند. سفرا و دیپلمات‌های خارجی پس از بازدید از آخرین وضعیت باغ قلهک، ‌وارد سفارت انگلیس در خیابان فردوسی هم شدند تا از آخرین وضعیت این سفارت نیز بازدید کنند.

‌‌ شکست انگلیس در اتحادیه اروپا

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که پنجشنبه در بروکسل گرد آمده بودند نتوانستند درباره طرح انگلیسی تحریم نفتی ایران به توافق برسند. خبرگزاری فرانسه در خبری تحت عنوان اتحادیه اروپا بر سر اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران به دو نیم تقسیم شده است به نقل از منابع دیپلماتیک، وجود شکاف میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر اعمال تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران را گزارش کرد.

اتحادیه اروپا روزانه 450 هزار بشکه نفت را از ایران وارد می‌کند که این میزان حدود18 درصد صادرات نفت ایران را تشکیل می‌دهد. بیشتر نفت ایران به چین و هند صادر می‌شود. مسئولان کشورمان اعلام کرده‌اند که نفت ایران مشتری داشته و تا 4 ماه آینده پیش‌فروش شده است؛ پس تحریم‌ها تاثیری بر درآمدهای نفتی ایران ندارد.‌ در ادامه این نشست تحریم‌های جدید دیگری علیه ایران اعمال شد. تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران 37 فرد و 143 شرکت و سازمان را هدف می‌گیرد و شامل مسدود کردن سرمایه‌هایی که در اتحادیه اروپا واقع است و ممنوعیت سفر به خاک اتحادیه است. در همین باره و در ادامه سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران سنای آمریکا با وجود مخالفت مشاوران دولت باراک اوباما، بانک مرکزی ایران را تحریم کرد.

کد خبر 152804
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز