یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر - مهرنوش سلماسی: با نمایش عمومی «ما یک پاپ داریم» ساخته نانی مورتی، اکران فیلم‌های خارجی پس از مدت‌ها سکوت و خاموشی، دوباره آغاز می‌شود.

پوستر - فیلم خارجی

 این فیلم از اواخر آذرماه به‌صورت تک‌سئانس در سینماهای آزادی و فرهنگ اکران می‌شود و قرار است 2 پردیس نیز به سینماهای نمایش‌دهنده این فیلم ایتالیایی اضافه شود. در این سال‌ها اکران عمومی فیلم‌های خارجی با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده و البته مخالفان و موافقان این اکران نیز هر کدام از منظر خود به ماجرا نگاه می‌کنند.

در این سال‏ها توجیه مخالفان، حمایت از سینمای ایران و تولیدات داخلی بود و اینکه حصول این امر با توجه به ظرفیت محدود سالن‏های سینما باعث می‌شود فضا برای اکران تولیدات داخلی کاهش پیدا کند. درحالی‌که موافقان نظر دیگری داشتند و معتقد بودند اکران فیلم‌های خارجی نه‌تنها آسیبی به بدنه سینمای ایران وارد نمی‌کند بلکه می‏تواند به ارتقای سطح سلیقه مخاطب منجر شود. همچنین با اکران فیلم‏های خارجی به صورت تک سئانس در سینماها می‏توان به مخاطبان، حق انتخاب داد و ممکن است افرادی که به ندرت سینما می‏روند پایشان به سینماها باز شود.

عده‏ای معتقدند اکران عمومی فیلم‏های خارجی باعث رقابت ناعادلانه می‌شود که می‏تواند به ضرر تولیدات داخلی باشد. در مقابل بعضی از منتقدان نسبت به رقابت تولیدات داخلی و خارجی نظر مساعدی دارند و می‏گویند اکران فیلم‏های خارجی حتی
به صورت محدود می‏تواند ذائقه تماشاگر را تغییر دهد.

باتوجه به شرایط فعلی سینما که با بحران و کاهش کیفیت تولیدات داخلی مواجه است به‌نظر می‏رسد اکران فیلم‏های خارجی می‏تواند باعث رونق سینماها شود. امید است به دور از هر گونه افراط و تفریط و نیز با مدیریت صحیح گام‏های مثبتی در این راه برداشته شود.

نباید فیلمی که نیازمند تعدیل‌های بسیار است را اکران کرد

امیر اسفندیاری در رابطه با تبعات اکران فیلم‏های خارجی بر پیکره سینمای ایران به همشهری گفت: اکران تک سئانس فیلم‏های خارجی چندان مسئله حساسی نیست، چرا که همه جوانب ارزیابی شده و طبق آن برنامه‌ریزی‌هایی شکل گرفته که به ظرفیت فیلم‏های داخلی لطمه و خسارتی وارد نمی‌کند. افرادی که به نمایش فیلم‏های خارجی راغب هستند معتقدند بخش عمده سینما باید به اکران این فیلم‏ها اختصاص یابد ولی این امر نیازمند بهبود وضعیت سالن‌سازی‌ و اضافه کردن و گسترش سینماهاست. با توجه به تقاضاهای مکرر افرادی که مایلند فیلم‏های خارجی را بر پرده سینماها ببینند بنا بر آن است فیلم‏هایی اکران شوند که سطحی نباشند و به ارتقای سطح سلیقه تماشاگر کمک کنند و حتی فیلمی نباشد که شامل جرح و تعدیل شود یا اگر می‌شود بسیار جزئی و طوری باشد که به موضوع فیلم لطمه‏ای وارد نکند.

مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی علل نگرانی سینماگران را چنین ارزیابی کرد: ذهنیتی که از گذشته سینمای ایران وجود دارد می‏تواند عاملی باشد برای نگرانی سینماگران، چرا که اکران فیلم‏های خارجی به صورت لجام‌گسیخته می‏تواند به سینمای ما لطمه بزند و به لحاظ حیثیتی و مضمونی فضا را اشغال کند. پیش از انقلاب بنا به دلایلی از جمله کاهش جذابیت فیلم‏های ایرانی، اکران فیلم‏های خارجی افزایش پیدا کرد که باعث رکود تولیدات داخلی شد. در حال حاضر با توجه به برنامه ریزی‌های دقیق صورت گرفته هیچ مشکلی در این زمینه ایجاد نخواهد شد. در سال‏های متمادی توسط فارابی اکران فیلم خارجی به صورت تک‌سئانس در سینما فرهنگ ادامه داشت که خوشبختانه هیچ لطمه‏ای هم به تولیدات داخلی وارد نکرد.

در رابطه با اکران فیلم‌های خارجی همه جوانب در نظر گرفته شده حتی به اینکه هر فیلم چه مخاطبی دارد و کدام سینماها مناسب چه نوع فیلمی هستند هم توجه شده مثلا در سینما فرهنگ علاقه‌مندان و هنرمندان ترجیح می‏دهند فیلم‏ها را با زیرنویس و با زبان اصلی تماشا کنند. در بعضی سینماها نیز مخاطبان عام‌تر هستند که ممکن است بعضی فیلم‏ها برایشان جذاب نباشد؛ باید فیلم‏هایی با محتوای متفاوت برایشان دوبله شود. البته این دوره به صورت آزمایشی است و بخشی از بازخوردها در زمان عمل نشان داده خواهد شد. با وجود توجهات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته لزومی برای نگرانی تهیه‌کنندگان و سینماگران وجود ندارد.

مدیر بخش بین‏الملل بنیاد سینمایی فارابی در رابطه با امکان خصوصی شدن اکران فیلم‏های خارجی معتقد است: موضع برخی از سینماگران نسبت به اکران فیلم خارجی همین تصور است که با ورود این فیلم‏ها امکان انتقال به بخش خصوصی مهیا شده و منافع مادی در نظر گرفته می‌‏شود که نهایتاً به تولید و اکران فیلم‏های سینمای ایران لطمه می‏زند. من نیز بعید می‏دانم این اتفاق رخ دهد.

وی افزود: برای اکران و ساخت فیلم‏های داخلی چارچوب‏هایی وجود دارد که اصولش مشخص است و طبیعتا باید رعایت شود. تغییر مدیریت‏ها تغییری در این ابعاد ایجاد نمی‌کند. فیلم‏هایی که با مسائل فرهنگی، مذهبی و ملی منافات داشته باشند اشکال دارند و ما نمی‏توانیم آنها را نمایش دهیم و این امر ربطی به خصوصی و دولتی بودنشان ندارد. سیاست‏های خاصی مربوط به فیلمسازی وجود دارد که قاعدتا عوامل سینما جهت تولید در همان راستا عمل می‏کنند. بدیهی است در مورد اکران فیلم خارجی هم چارچوب‏های مربوطه رعایت می‌شود.

اسفندیاری در پایان گفت: عده‏ای معتقدند اکران فیلم‏های خارجی به منظور جذب مخاطبان به سینماهاست تا تعداد تماشاگران افزایش پیدا کند. به‌نظرم این‌طور نیست، چراکه ظرفیت سینماها محدود است، اکران فیلم‏های خارجی به صورت همزمان به دلایل مختلف امکان‏پذیر نیست و بعضی از کمپانی‏ها نیز هستند که فیلم‏هایشان را به‌دلیل تحریم به ایران نمی‏فروشند. بعضی از فیلم‏ها هم نیازمند جرح و تعدیل هستند که طبیعتا قابلیت اکران ندارند. اکران این فیلم‏ها نوعی توهین به مخاطب است، چرا که مردم می‏توانند DVD کامل همان فیلم را تهیه کنند.

کد خبر 153449

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز