همشهری آنلاین: جمعی از اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی و مدنی از کشورهای مختلف با انتشار نامه سرگشاده‌ای از اقدام شتابزده دولت انگلیس در قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران انتقاد کردند و خواستار از سرگیری مذاکرات سیاسی با تهران شدند.

به گزارش ایرنا، در این نامه که توسط روزنامه گاردین لندن منتشر شده، آمده است: با توجه به محکومیت حمله معترضان به سفارت انگلیس در تهران توسط دولت ایران و درخواست آن از قوه قضاییه برای رسیدگی به این موضوع، ما واکنش دولت انگلیس در قطع روابط دیپلماتیک با تهران را شتابزده، مخرب و غیرسازنده می دانیم.

نویسندگان نامه افزوده اند: این واکنش افراطی دولت انگلیس می تواند به افزایش تنش ها با ایران و متروک ماندن دیپلماسی منجر شود. همه مسائل اختلافی دو کشور باید فقط از طریق مذاکراه و دیپلماسی حل و فصل شود.

در پایان این نامه تاکید شده است: ما از دولت انگلیس می خواهیم نسبت به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ایران و تعامل با مقامات آن کشور برای بررسی مسائل موجود اقدام کند.

این نامه توسط شخصیت‌هایی چون جورج گالووی نماینده سابق پارلمان انگلیس، دکتر استفن سایزر کشیش مسیحی، پروفسور دیوید وب، پروفسور منا بیکر و پروفسور عباس عدالت از اساتید دانشگاه‌های انگلیس، ویکتوریا بریتین نویسنده، ایوان ریدلی نویسنده و روزنامه نگار، بروس کنت از فعالان سرشناس مدنی، لارن بوث نویسنده و روزنامه نگار، دیوید سوانسون نویسنده آمریکایی،رمزی بارود خبرنگار فلسطینی - آمریکایی، دکتر آرشین ادیب مقدم استاد دانشگاه لندن و معظم بیگ فعال مدنی ضدجنگ و مدافع حقوق بشر، امضاء شده است.

ماه گذشته نیز جمعی از فعالان مدنی و شخصیت های سیاسی - فرهنگی انگلیس با امضای توماری نسبت به تصمیم انفعالی و شتابزده دولت ائتلافی این کشور در تعطیل کردن سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، اعتراض کرده بودند.

در این تومار خطاب به دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، آمده بود: ما از شما می‌خواهیم که نسبت به احیای مجدد روابط کامل دیپلماتیک با ایران اقدام کنید.

در بخشی از این تومار نوشته شده بود: این دولت ایران نبود که علیه سیاست خارجی انگلیس تظاهرات و اعتراض می کرد، بلکه تظاهر کنندگان مردم عادی ایران بودند که از سال ها زورگویی، تحریم و تهدید صادره شده از سوی غرب و رژیم اسراییل عصبانی بودند.

این تئوری که نظام ایران حمله به سفارت انگلیس را برانگیخته است با توجه به تاکید همیشگی آن کشور به مذاکره کاملا رد می شود، هرچند که مذاکرات سازنده میان دو طرف تاکنون با پیش شرط گذاشتن توسط غرب ناکام مانده است.

این فعالان مدنی خطاب به نخست وزیر انگلیس نوشته بودند: اگر شما به دنبال آغاز ماجراجویی دیگری هستید که به نظر می رسد برای خشنودی دولت تروریست اسراییل، در همان مسیر می روید، باید بدانید که مردم انگلیس و حتی ایرانیان مقیم خارج قویا مخالف این سیاست هستند.

دولت انگلیس ماه گذشته و در پی ورود تعدادی از معترضان به محوطه سفارت این کشور در تهران، در اقدامی که توسط بسیاری از کارشناسان شتابزده و انفعالی خوانده شده، دیپلمات های خود را از تهران فراخواند و سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن را نیز تعطیل کرد.

کد خبر 154635
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز