یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

علی ابراهیمی: تاخیر در اجرای پروژه‌ آزادراه تهران- شمال که از آن به‌عنوان طرحی ملی یاد می‌شود موجب شده تا احداث این پروژه اکنون به پاشنه آشیل بخش راه و ترابری تبدیل شده و وعده‌های مکرر بهره‌برداری از این آزادراه با وجود تغییر مداوم پیمانکاران، محقق نشده است.

احداث-آزادراه تهران - شمال

 این روند موجب شده است تا با گذشت نزدیک به 2دهه از آغاز عملیات اجرایی پروژه مذکور هرساله افزایش هزینه‌های احداث آزاد راه مذکور جایگزین میزان پیشرفت فیزیکی آن شود به‌نحوی که اکنون نیز پروژه مذکور در مجموع کمتر از 10درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ گرچه برخی مسئولان از پیشرفت فیزیکی 60 درصدی در برخی قطعات خبر می‌دهند. این پروژه 121 کیلومتری که حدود 17 سال پیش با فرض به پایان رسیدن عملیات اجرایی آن طی 4سال و برآورد هزینه 250 میلیارد تومانی را پیش روی خود داشت اکنون پس از گذشت چندین سال و صرف هزینه‌ای به‌مراتب بیشتر از رقم برآورد شده اولیه هنوز هم برای تکمیل شدن به حدود هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد. با این وجود این پروژه توفیق چندانی در اجرا نداشته و این روزها نیز اخبار متناقضی از انصراف سرمایه‌گذار چینی مشارکت‌کننده در پروژه مذکور به گوش می‌رسد.

گرچه خبرهای منتشر شده از انصراف خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری و ساخت این پروژه و ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) که توسط اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح شد و مجری ساخت و توسعه آزاد‌را‌ه‌های کشور ضمن رد آن تأکید کرده که این پروژه نه‌تنها متوقف نشده، بلکه با 670 نیروی چینی در حال اجراست و فاینانس آن نیز عملیاتی شده است، اما مطرح شدن چنین دیدگاه‌هایی بیش از هر چیز نشانگر زمانبر شدن افزایش هزینه اجرای طرح مذکور است.

با این وجود مسعود رهنما با اشاره به اینکه مطالعات قطعات یک و چهار آزاد راه تهران ـ شمال به‌طور کامل انجام شده و عملیات ساخت آن در حال انجام است، به ایسنا گفت: قطعه یک این آزادراه (از تهران تا شهرستانک) به طول 32کیلومتر توسط بنیاد مستضعفان و پیمانکاران چینی در حال ساخت است و بودجه آن از طریق فاینانس وزارت راه و ترابری تأمین می‌شود.

مجری ساخت و توسعه آزاد‌راه‌های کشور درباره کند شدن عملیات ساخت قطعه یک این پروژه، مشکل تأمین فاینانس و احتمال انصراف چینی‌ها از سرمایه‌گذاری و پیمانکاری پروژه، می‌افزاید: عملیات ساخت این قطعه نه تنها کند نشده، بلکه با شدت در حال انجام است و 330 نیروی جدید به پروژه اضافه شده‌ که هم‌اکنون حدود 670 نفر چینی در این پروژه مشغول به‌کارند.

وی اعتبار لازم برای ساخت قطعه یک آزادراه تهران - شمال را 400میلیون دلار قلمداد کرده و افزود: تاکنون حدود 25میلیون دلار برای ساخت این پروژه اختصاص یافته و بقیه آن با پیشرفت پروژه پرداخت می‌شود. پرداخت 180 میلیون دلار از طرف چینی‌ها قطعی شده و طبق درخواست شرکت،220 میلیون دلار نیز به آن اضافه می‌شود.

همچنین ورود قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در ساخت این پروژه را تکذیب و اعلام می‌کنم که به هیچ وجه تحریم در پروژه‌های عمرانی تأثیر نداشته و پیمانکاران چینی این پروژه مشکلی ندارند. مجری ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور با بیان اینکه این پروژه طبق وعده بنیاد مستضعفان باید تا سال 1391 به اتمام برسد، گفت: با ساخت قطعه یک حدود 60 کیلومتر مسیر تهران ـ چالوس کوتاه‌تر خواهد شد. همچنین قطعه چهار این آزاد راه توسط بنیاد مستضعفان و پیمانکاران داخلی در حال ساخت است و این بخش از پروژه حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای ادامه پروژه تا تکمیل شدن آن نیز 100 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

کد خبر 113383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز