شیراز، شهر گل و بلبل، شهر اردیبهشت‌های زیبا، شهری که به هوای معتدلش شهرت دارد و هرکه از زائر و گردشگر، قصد دارد به آن سفر کند، بهار و پاییزش را بیشتر می‌پسندد، شهری که باغ‌های قصرالدشت آن، دشت‌های سبز و خرمش و نارنج‌ها با شکوفه‌هایی که عطر آنها آمیخته با بوی سحرانگیز شب‌بوهاست، هر رهگذری را مسحور می‌کند، حالا با مشکل کمبود آب آشامیدنی مناسب مواجه است!

شیراز - قصرالدشت

به گزارش ایسنا شیرازی‌های خونگرم که تنها برای مدتی کوتاه، آبی با املاح سبک‌تر نوشیدند، باز مجبور شده‌اند آب دارای انواع ترکیبات بنوشند و شاهد ایجاد رسوب‌ در لوله‌های آب و بدنه‌های کتری و سماورهایشان باشند؛ اگرچه در این سال‌ها، خشکسالی هم زمینه کم‌آب‌تر شدن دشت شیراز را فراهم کرده تا هرروز یک مسئول هشداری جدید صادر کرده و درخصوص نبود یا کمبود آب سخن بگوید.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شیراز در این خصوص ابتدا وضعیت کلی شیراز را تشریح کرد و گفت: شیراز جلگه‌ای فروافتاده، طولی و دارای امتداد شمال‌غربی و جنوب‌شرقی بوده و انتهای آن به دریاچه مهارلو ختم می‌شود، بنابراین مسیر جریان آب‌های سطحی و زیر‌زمینی این دشت نیز در راستای شمال‌غربی به جنوب‌شرقی است.

شهزاد رونق‌زاده اضافه کرد: وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی دشت شیراز اکنون بحرانی است، به‌گونه‌ای که سطح آب‌های زیرزمینی در دشت ‌شیراز بین 15 تا 50متر افت داشته و حدود 70 تا80درصد چاه‌های دستی این دشت خشکیده یا کیفیت آن با افت چشمگیری روبه‌رو ست. در مورد چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق نیز علاوه بر کاهش آبدهی، تغییرات کیفی تا عمق 150 تا 200متری نیز مشاهده شده است. وی افزود: وضعیت قنات‌های تامین‌کننده آب باغ‌های قصرالدشت و حومه شیراز نیز بحرانی بوده و 70 تا 80درصد کاهش آبدهی دارد.

رونق‌زاده در بیان عوامل مؤثر در بحران آب دشت شیراز تصریح کرد: خشکسالی چند سال اخیر، طرح پایین انداختن سطح آب جنوب شیراز و انتقال آن به سروستان، احداث شبکه فاضلاب شهری و حذف چاه‌های جذبی منازل مسکونی شیراز از عوامل سه‌گانه مؤثر بر بحران آب دشت شیراز هستند.

این کارشناس در توضیح خشکسالی چند سال اخیر و تاثیر آن بر بحران آب شیراز گفت: آثار خشکسالی در شیراز و استان فارس از سال 1385 نمود پیدا کرده و در سال‌جاری به اوج خود رسیده است.

وی گفت: طبق بررسی‌های به‌عمل آمده، میزان ورودی آب 10رشته قنات به باغ‌های قصرالدشت شیراز در س جشنواره تئاتر فجر ال 1370، یک‌هزار و 900لیتر در ثانیه به ثبت رسیده بود اما این میزان اکنون به 225لیتر در ثانیه کاهش پیدا کرده است و از این 10رشته قنات‌های اشاره شده، 4رشته کاملاً خشک شده و تنها 6رشته باقی‌مانده است که این تعداد نیز بین 70 تا 80درصد کاهش آبدهی دارد. با توجه به بررسی‌های مذکور، سرسبزی و شادابی باغ‌های قصرالدشت نامطلوب بوده اما خشک نشده‌اند. وی ادامه داد: باغ‌های پشت‌مله، منصورآباد و چوگیاه (3منطقه از مناطق شیراز) که از آب قنات مشروب می‌شوند نیز وضعیت مشابهی دارند.

این مقام مسئول یادآور شد: برای مقابله با این مشکل، سال گذشته سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شیراز تعداد 10حلقه چاه عمیق در حوزه باغ‌های قصرالدشت با هدف جبران کمبود آب حفاری کرد اما آب این چاه‌ها تنها توانست حدود 30 تا 35درصد کمبود آب این باغ‌ها را جبران کند.

رونق‌زاده پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت غمبار و بحرانی باغ‌های قصرالدشت آیا انتقال آب شیراز به سروستان توجیهی دارد یا نه ‌را به طراحان و مجریان این پروژه واگذار کرد و درخصوص طرح احداث شبکه فاضلاب شهری و حذف چاه‌های جذبی منازل مسکونی شهر شیراز و تاثیر آن بر بحران آب، گفت: احداث شبکه فاضلاب شهری اگرچه برای این کلانشهر ضروری‌ است اما با حذف چاه‌های جذبی و آب قابل‌توجهی که از سفره‌های سطحی این دشت تغذیه کرده و موجب رطوبت خاک می‌شد، حجم زیادی آب از چرخه تغذیه دشت شیراز خارج شده است.

رونق‌زاده با طرح راهکارهایی درخصوص مقابله با این بحران گفت: یکی از راهکارهای مؤثر، انتقال آب بخشی از شبکه زهکش طرح انتقال آب به سروستان و شبکه آب و فاضلاب شیراز به‌وسیله شبکه آبرسانی از مسیر بستر رودخانه خشک به سمت باغ‌های قصرالدشت تا خیابان معالی‌آباد از طریق یک‌یا 2خط انتقال البته پس از مطالعه و ارائه طرح جامع و برآورد هزینه است. وی ادامه داد: حفر چاه‌های نیمه‌عمیق جذبی در چند نقطه از باغ‌های قصرالدشت و هدایت آب قنوات در فصل غیر‌آبیاری به این چاه‌های جذبی از دیگر راهکارهاست.

وی حفر چندحلقه چاه عمیق با هدف جایگزین کردن به‌جای چاه‌های خشکیده و چاه‌های جذبی حذف شده در سطح شهر و آبگیری شهروندان از این چاه‌ها جهت آبیاری درختان و فضای سبز منازل مسکونی به وسیله تانکر سیار و به‌صورت رایگان را یک راهکار دیگر دانست و اضافه کرد: پیگیری احداث سد تنگ سرخ یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند شیراز را از این بحران نجات دهد. احداث این سد حیات دوباره‌ای به باغ‌های قصرالدشت و فضای سبز شیراز می‌بخشد و باید به‌صورت جدی و در قالب یک مطالبه مهم آن را دنبال کرد.

کد خبر 155758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز