همشهری آنلاین: کسری تجاری آمریکا با سایر کشورها جهان برای پنجمین سال متوالی در سال 2006 تکرار و بر6/763 میلیارد دلار بالغ شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،کسری تجاری آمریکا در سال مالی 2006منتهی به پایان ماه دسامبر که ناشی از افزایش هزینه خرید نفت خام و افزایش کسری تجاری این کشور با چین است بیش از رقم پیش بینی شده قبلی بود. 

وزارت بازرگانی آمریکا روز سه شنبه 13 فوریه اعلام کرد شکاف بین صادرات و واردات این کشور در سال 2006 بر 6/763 میلیارد دلار بالغ شده که در مقایسه با رقم 7/716 میلیارد دلار سال 2005 حدود 5/6 درصد افزایش نشان می دهد.

کسری تجاری آمریکا در ماه دسامبر 2006 با 3/5 درصد افزایش نسبت به میزان پیش بینی شده بر 2/61 میلیارد دلار بالغ شد.

بر اساس گزارش جدید وزرات بازرگانی آمریکا کسری تجاری این کشور با چین در سال 2006 بر 5/232 میلیارد دلار بالغ شده که در مقایسه با سال 2005 به میزان 4/15 درصد افزایش نشان می دهد و بالاترین نا ترازی تجاری آمریکا با یک کشور محسوب می شود.

چین در سال 2000 بر ژاپن به عنوان دارنده بزرگترین مازاد تجاری با آمریکا پیشی گرفت واز آن زمان این رتبه را همچنان در اختیار خود دارد.

دولت بوش علت افزایش رکود گونه کسری تجاری آمریکا برای پنجمین سال پیاپی را نتیجه افزایش سریع رشد اقتصاد آمریکا نسبت به اقتصاد جهان ذکر کرده که بر اثر آن مصرف کنندگان آمریکایی از واردات کالاهای ارزان قیمت خارجی بهره مند شده اند و جلو تورم نیز گرفته شده است.

اما در طرف دیگر منتقدین دولت آمریکا می گویند که افرایش کسری تجاری این کشور بیانگر یک سیاست تجاری معیوب است که در حمایت از کارگران آمریکایی در مقابل رقابت های ناعادلانه خارجی ناتوان بوده است.

آنها اعلام کرده اند که از زمان روی کار آمدن جورج بوش 3 میلیون شغل از بین رفته وتعداد زیادی از شرکت های آمریکایی برای بهره مندی از کارگر ارزان و مقررات زیست محیطی آسانتر تولید خود را به خارج منتقل کرده اند.

افزایش نارضایتی از گسترش کسری تجاری آمریکا و از بین رفتن شغل های تولیدی نقش مهمی در مبارزات انتخاباتی پاییز گذشته کنگره داشت و به دمکراتها کمک کرد تا برای اولین بار در 12 سال گذشته کنترل دو مجلس سنا و نمایندگان را در دست گیرند.

آخرین مورد کسری تجاری آمریکا در یک وضعیت حیاتی صورت گرفته که بوش با چالش متقاعد کردن کنگره برای تمدید اختیار ویژه رئیس جمهور موسوم به"اختیار توسعه تجاری" که به او قدرت زیادی در انعقاد موافقتنامه های تجار یا کشورهای دیگر را می دهد مواجه است.
 
مهلت قبلی اختیار توسعه تجاری یا اقدام سریع رئیس جمهور آمریکا در اول ماه ژوئیه سال 2007 به پایان می رسد و دمکراتها گفته اند که بدون ایجاد مفاد حمایتی برای دفاع از کارگران و محیط زیست‌آمریکا آن را تجدید نخواهند کرد.

کد خبر 15671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز