رعایت اخلاق و حرکت در مسیر ارزش‌ها یکی از ویژگی‌های مهم جامعه دینی است که همه باید به آن پایبند باشند.

اخلاق‌مداری سبب پیشرفت و شکوفایی در همه حوزه‌ها می‌شود و از این رو باید گفت انتخابات به نوعی می‌تواند تبلور رعایت اخلاق و پایبندی به اصول باشد. از این جهت به سراغ حسین فدایی‌آشتیانی رفتیم تا در خصوص رعایت اخلاق انتخاباتی گفت‌وگو کنیم. این نماینده مجلس با تجربه‌ای که از حضور در مجالس هفتم و هشتم دارد معتقد است که برنامه‌محوری و عقلانیت باید در اولویت قرار گیرد و اساسا رقابت مساوی با تخریب نیست.

  • در حال حاضر گروه‌ها متکثر شده‌اند و تعدد لیست داریم. رهبرمعظم انقلاب ‌اشاره‌ای در نماز‌جمعه کردند که رقابت به‌معنای تخریب نیست. شما چه توصیه‌ای به گروه‌های موجود دارید تا مورد سوء‌استفاده دشمن قرار نگیرند؟

هم از امام و هم از مقام معظم رهبری یاد گرفتیم که رقابت مساوی با تخریب نیست، رقابت مساوی با نفی نیست، بالعکس می‌توانیم رقابت داشته باشیم و رفاقت هم وجود داشته باشد، عقلانیت هم وجود داشته باشد، اخلاق هم حاکم باشد و برنامه هم موجود باشد و گفت‌وگو داشته باشیم و جامعه را به سمت آرمان‌ها و اصول هدایت کنیم نه اینکه ملت را به تخریب دعوت کنیم.

دعوت به گفتمان حاکم باشد، این راه حل است و به‌نظرم امروز جامعه ما این موضوع را دریافت کرده و خواص و سیاسیون هستند که در این زمینه مشکل دارند، ولی جامعه مشکل ندارد. وظیفه رسانه‌ها این است که همین موضوع را توصیه کنند که جهت ما به سمت و سوی شاخص‌ها و توسعه گفتمان باشد و «برنامه‌ محوری» و «عقلانیت» داشته باشیم و به سمت و سوی نفی حرکت نکنیم.

«رقابت» نفی و تخریب یکدیگر نیست، «رقابت» چنگ‌زدن به روی یکدیگر نیست. این موارد هم با آموزه‌های دینی ما، هم با توصیه‌های امام بزرگوار و هم با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب سازگاری دارد. اگر من برای اثبات خودم دیگران را نفی کنم، حتما از معیارها عدول کرده‌ام.

  • به ارائه برنامه اشاره کردید. هر دوره هم این را برخی مطرح می‌کنند و خبری از برنامه‌ها نیست.

کارهایی در این زمینه صورت گرفته اما اینکه آیا این کارها کفایت می‌کند یا خیر، مورد بحث بوده و این حرف درستی است. لیکن اولویت‌های برنامه جبهه متحد اصولگرایان برای اداره مجلس نهم منتشر شده و هم اکنون در پایگاه اطلاع‌رسانی جبهه، قابل دسترسی است.

  • وحدت اصولگرایان از چه طریقی ممکن است؟

این موضوع نیازمند این رویکرد است که دست به دست یکدیگر دهیم و با هم پیش رویم. اگر کسی به‌دنبال حذف دیگران باشد و به حذف سایرین فکر کند، حتماً در اشتباه است و تردیدی در این زمینه وجود ندارد. باید ابتدا این ادعا و رویکرد را خوب تبیین کنیم و ببینیم مقبول همه هست یا خیر؟ چون تحمیلی در این زمینه وجود ندارد، باید صحبت شود تا برای همه قابل قبول و پذیرش باشد. افرادی که می‌گویند اصولگرا هستند، باید بنشینند با یکدیگر کار کنند و فعالیت داشته باشند. بایستی برای پیشرفت کشور دست‌به‌دست یکدیگر دهیم تا بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم. همه سلایق اصولگرایی باید دست به دست یکدیگر بدهند تا کشور پیشرفت کند و اگر کسی این چنین نیندیشد، حتما در اشتباه است. امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و آرامش و همدلی است.

ما باید ظرفیت‌هایمان را روی هم بریزیم و مشکلات کشور را حل کنیم و در این نقطه و پیچ تاریخی بایستی این اتفاق رخ دهد؛ اگر در این پیچ تاریخی بگوییم 10طایفه و 10 گروه و... حتما به کشور آسیب وارد می‌شود، یعنی ما با دست خودمان به انقلاب ضربه می‌زنیم و در این موضوع تردیدی نیست.

کد خبر 162022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز