گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: روز گذشته، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جمع خبرنگاران این عرصه حاضر شد و طبق سنت هر‌ساله از اصحاب رسانه تقدیرکرد. وی در این نشست از رسانه‌ها خواست تا سیاست‌ها و عملکرد سازمان محیط‌زیست در سال گذشته را نقد و بررسی کنند.

صنایع

  وی این نقد و بررسی را برای افزایش کارآمدی مدیران و ارتقای عملکرد سازمان محیط‌زیست مؤثر توصیف کرد. علی‌محمد شاعری، قائم مقام و معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم پس از محمدی‌زاده در جمع خبرنگاران حاضر شد تا از اجرایی شدن طرح جامع کاهش آلودگی هوای 8‌کلانشهر کشور از آغاز سال آینده خبر دهد. وی گفت: این طرح ذیل 22محور اساسی به تصویب دولت رسید و 16 اسفندماه جاری از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به نهادهای ذی‌ربط ابلاغ و لازم‌الاجرا شد.

کاهش عمر اسقاط خودروها

آن‌طور که این مقام مسئول سازمان محیط‌زیست می‌گوید: براساس طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، عمر اسقاط خودروها به‌طور میانگین 5‌سال کاهش یافته و نیروی انتظامی ملزم شده از اول تیرماه91 این خودروها را متوقف کند. عمر خودروها تا پیش از این 30‌سال بود که اکنون به 25‌سال کاهش یافته است. به گفته وی، وزارت صنایع نیز موظف شده خودروهای یورو4 تولید و عرضه کند. از سوی دیگر، وزارت نفت هم مکلف به عرضه سوخت یورو4 در جایگاه‌های سوخت‌رسانی در کلانشهرها شده است. در بخش صنعت هم تمامی صنایع آلاینده مجهز به سیستم پایش آنلاین می‌شوند و تحت نظارت قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه یورو 3، آخرین استاندارد جهانی برای عرضه موتورسیکلت است، تصریح کرد: وزارت صنایع از سال آینده ملزم به عرضه موتورسیکلت با استاندارد یورو3 شده و موتورسیکلت‌های فاقد استاندارد یورو3 از چرخه حمل‌ونقل خارج می‌شوند.

شاعری درادامه به افزایش سالانه 5‌درصد حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها اشاره کرد و گفت: در‌حال حاضر، سهم حمل ونقل عمومی در کلانشهرها 50‌درصد است که طی 5‌سال به 75‌درصد ارتقا می‌یابد. وی افزود: تجهیز خودروها به کاتالیست و کنیستر و الزامی شدن نصب این دو وسیله روی همه خودروها، از دیگر موارد پیش‌بینی‌شده در طرح جامع کاهش آلودگی است که نقش کارسازی در کاهش آلودگی هوا دارد، به‌ویژه آنکه مراکز معاینه فنی خودرو ملزم به کنترل این موارد بوده و از صدور معاینه فنی برای خودروهای فاقد کاتالیست وکنیستر منع شده‌اند.

معاون انسانی محیط‌زیست تصریح کرد: علاوه بر‌این، شهرداری‌ها با همکاری نهادهایی چون سازمان جنگل‌ها مکلف شده‌اند هر سال به ازای هر شهروند یک متر سرانه فضای سبز را افزایش دهند تا میزان سرانه فضای سبز به استاندارد جهانی برسد.

اما تمهیدات بازدارنده آلودگی که براساس طرح جامع کاهش آلودگی لازم‌الاجرا شده، موارد دیگری را هم شامل می‌شود. از جمله، افزون بر تأکید بر ممنوعیت احداث صنایع در شعاع 120‌کیلومتری تهران و 50‌کیلومتری اصفهان، ایجاد صنایع جدید در خارج از شهرک‌های صنعتی تا شعاع 30کیلومتر ممنوع شده، اما محدودیتی برای ایجاد صنایع جدید در داخل شهرک‌های صنعتی وجود ندارد، مشروط به اینکه منطبق با معیارهای زیست‌محیطی احداث شوند. شاعری خاطرنشان کرد: از دیگر الزامات طرح جامع کاهش آلودگی، ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌هاست. بدین ترتیب نیروگاه شهید‌منتظری اصفهان، شازند اراک، اسلام آباد و شهید منتظر قائم کرج از سال آینده مکلف به استفاده از گاز شده‌اند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دامنه اقدامات طرح جامع، فراتر از الزام وزارت نفت، نیرو و صنایع، شهرداری را مکلف کرده است تنها برای ساختمان‌هایی پایان کار صادر کند که معیارهای زیست‌محیطی را در ساخت‌وساز و استفاده از تجهیزات گرمایشی و برودتی رعایت کرده باشند. این ساختمان‌ها، ساختمان‌های دولتی، اداری، تجاری و مسکونی و به‌طور کلی تمامی ساختمان‌ها با هر کاربری را شامل می‌شوند.

شاعری دراین نشست از کاهش 50‌درصدی صنایع در سال آینده خبر داد و گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست کاهش صنایع آلاینده را در دستور کار دارد و تا حذف کامل، آن را دنبال می‌کند، بر همین اساس، سال آینده پایش آنلاین صنایع از 650‌واحد فعلی به 1300 واحد افزایش می‌یابد. معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در سال آینده برای تسهیل در امور، ضوابط و معیارهای زیست‌محیطی در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد، با این رویکرد که متقاضیان درخواست‌های خود را به این نهادها ارائه کنند. بدیهی است درصورت منطبق بودن درخواست‌ها با معیارهای زیست‌محیطی و استانداردهای تعریف شده، برای آنها مجوز صادر خواهد شد.

شاعری درباره افزایش گردوغبار در اهواز هم گفت: خوشبختانه اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که دیروز میزان گردوغبار در اهواز کاهش داشته و با توجه به مطلوب بودن میزان بارندگی در عراق طی 3 ماه آینده انتظار می‌رود از میزان گردوغبار در اهواز وسایر شهرها کاسته شود.

کد خبر 163465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز