مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: از چندی پیش آرام‌آرام موتورهای سردخانه 10هزار تنی خیابان دشت‌بهشت حوالی میدان بهمن خاموش شد تا طی چند روز آینده چرخ موتورهایش به طور کامل از حرکت بایستند

 البته توقف موتورها ناگهانی و یا به دلیل خرابی آن‌ها نبود. توقف موتورها با تصمیم شهرداری تهران و به دلیل پایان بهره‌وری موتورهای سردخانه اتخاذ شد تا این سردخانه قدیمی و از رده‌خارج تغییر کاربری دهد.

مسئولیت تعطیلی این سردخانه برعهده سازمان میادین میوه‌وتره‌بار گذاشته شد. با علی عفتی، مشاور مدیرعامل سازمان میادین میوه‌وتره‌بار درباره آخرین وضعیت تعطیلی این سردخانه گفت‌وگو کرده‌ایم.

در زمینی به مساحت 30هزار مترمربع، حوالی میدان بهمن در خیابان دشت‌بهشت حدود 40سال قبل سردخانه‌ای ساخته شد که 10هزار تن گنجایش داشت. این سردخانه تا چند سال پیش یکی از بزرگ‌ترین سردخانه‌های تهران بود، اما بعد از ساخته شدن چندین و چند سردخانه بزرگ که حتی تا 40هزار تن نیز ظرفیت داشتند، سردخانه میدان بهمن تبدیل به سردخانه‌ای معمولی شد.

موتورهای این سردخانه تقریبا 40سال فعال بودند و به اعتقاد کارشناسان زمان بهره‌وری آن‌ها چند سالی است که به پایان رسیده است. این موضوع باعث شد مسئولان شهرداری پایتخت تصمیم به تعطیلی این سردخانه بگیرند. از چندین ماه قبل نیز خاموشی موتورهای سردخانه و خالی کردن گازهایشان آغاز شد تا بخش بزرگی از این سردخانه به طور کامل تعطیل و البته تغییر کاربری دهد.

 با تصمیم شهرداری تهران مسئولیت اجرایی تعطیلی سردخانه خیابان دشت‌بهشت به سازمان میادین میوه‌وتره‌بار داده شد و بر اساس اعلام مسئولان این سازمان در آینده‌ای نزدیک سردخانه موردنظر به طور کامل تعطیل شده و تغییر کاربری خواهد داد.

 آخرین مراحل تخلیه و تخریب

بعد از گذشت 40سال از کار سردخانه میدان بهمن و فرسوده شدن این سردخانه با تصمیم شهرداری تهران، زمان تخریب آن رسید. از چندی پیش تعداد معدودی از موتورهای این سردخانه خاموش شد. در حال حاضر تنها  تعداد معدودی از موتورهای سردخانه‌ای که جنب میدان و فرهنگسرای بهمن قرار دارد، روشن است و به گفته مسئولان شهرداری پایتخت در زمان کوتاهی سایر موتورهایش هم خاموش می‌شود تا به این ترتیب این سردخانه که مدت‌هاست زمان بهره‌وری‌اش به پایان رسیده، به طور کامل تخریب شود.

 سردخانه فرهنگی می‌شود!

بعد از تعطیلی قسمت بزرگی از این سردخانه با تصمیم شهرداری تهران و با توجه به کمبود فضای فرهنگسرای بهمن، قسمتی از آن در اختیار این فرهنگسرا قرار گرفت تا از این فضا بهره‌برداری فرهنگی شود، اما سایر قسمت‌های باقی‌مانده این سردخانه نیز در اختیار سازمان میادین میوه‌وتره‌بار قرار می‌گیرد. مسئولان این سازمان‌هم قصد دارند از فضایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد برای  فراهم‌آوردن زمینه‌رفاه سکنه  استفاده کنند. در حال حاضر هم سردخانه تبدیل به ساختمان شماره2 سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شده است.

تخلیه مواد فسادپذیر

یکی از دلایل دیرکرد در تخریب و تعطیلی سردخانه میدان بهمن وجود مواد پروتئینی فسادپذیر در آن بود. این موادپروتئینی باید به محل دیگری منتقل می‌شد و چون این موضوع باید با حساسیت خاصی انجام می‌شد، زمان زیادی به آن اختصاص داده شد تا منجر به زمانبرشدن تعطیلی و تخریب سردخانه میدان بهمن شود. در حال نیز موادپروتئینی و فسادپذیر هم‌چنان در قسمت کوچکی از آن قرار دارند که بنا بر اعلام مسئولان سازمان میادین میوه‌وتره‌بار به‌زودی این مواد به سردخانه دیگری منتقل می‌شوند تا قسمت باقی‌مانده این سردخانه هم تخریب شود.

ترافیک هم مزید بر علت شد

هر چند بزرگ‌ترین دلیل تخریب سردخانه میدان بهمن پایان دوره بهره‌وری موتورها و هم‌چنین نیاز به فضای آن بود، اما باید به موضوع ایجاد ترافیک این سردخانه نیز اشاره کرد. به دلیل بارگیری کامیون‌ها و هم‌چنین تردد آن‌ها در محدوده این خیابان روزانه ترافیک زیادی در خیابان بهمن ایجاد می‌شد که البته به گفته مسئولان شهرداری تهران، بعد از زمان تخریب و تعطیلی قسمت بزرگی از سردخانه میدان بهمن ترافیک این محدوده بیش از 70درصد کاهش پیدا کرد و تردد خودروها کاملا عادی انجام می‌شود.

تصمیم‌گیری برای فضای باقی‌مانده

سردخانه میدان بهمن 30هزار مترمربع مساحت دارد که قسمتی از این فضا در اختیار فرهنگسرای بهمن و قسمت بزرگی هم در اختیار سازمان میادین میوه‌وتره‌بار قرار گرفت، اما برای سایر قسمت‌های باقی‌مانده این سردخانه هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است. سازمان میادین میوه‌وتره‌بار که مسئولیت اجرایی تعطیلی این سردخانه را برعهده دارد، اعلام می‌دارد: «برای فضای باقی‌مانده سردخانه تعطیل شده میدان بهمن هنوز تصمیمی گرفته نشده و شهرداری باید اظهارنظر کند».

ناراضیان هم متقاعد شدند

مشاور مدیرعامل سازمان میادین میوه‌وتره‌بار با اشاره به این موضوع که هم‌اکنون تمام افراد مخالف با تعطیلی سردخانه میدان بهمن، متقاعد شده‌اند، می‌گوید: «این طبیعی است که همیشه برای انجام چنین کارهایی عده‌ای هم مخالف هستند. باید این موضوع را هم در نظر گرفت که عده‌ای سال‌ها در این سردخانه کار می‌کردند و طبیعتا از تعطیلی محل کار خود ناراضی بودند، اما همان عده هم‌اکنون به واسطه فراهم آمدن شرایط جدید و البته استانداردکاملا متقاعد شده‌اند». علی عفتی به همشهری‌زندگی گفت: «زمان بهره‌وری این سردخانه به پایان رسیده بود و این موضوع کاملا منطقی بود که موتورهایش خاموش شود».

همشهری زندگی

کد خبر 93085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز