یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه محیط زیست: مدیرکل محیط زیست استان تهران، از معرفی ۴۵۰ واحد آلاینده صنعتی به مراجع ذیصلاح خبر داد.

وی گفت: بر اساس مصوبه سال ۴۶، استقرار صنایع در شعاع کمتر از ۱۲۰ کیلومتری تهران ممنوع شد اما طی سال‌های گذشته همواره از این مصوبه تخطی شده، در نتیجه بسیاری از صنایع آلاینده در شعاع کمتر از ۱۲۰ کیلومتر احداث شده است؛ صنایعی که بر آلودگی هوای تهران دامن زده است.

وی درباره عبور خط لوله از سرخه‌حصار به صراحت اعلام کرد: ما با تصمیم کمیسیون زیربنایی دولت مبنی بر صدور مجوز برای عبور خط لوله ۲۴ اینچ  ری – قوچک از داخل پارک سرخه‌حصار مخالفیم و اعتراض رسمی خود را به این کمیسیون اعلام کرده‌ایم.

محمد باقر صدوق که در آخرین روزهای پایانی سال گذشته از اراک به تهران آمده تا اوضاع آشفته محیط زیست این استان را سامان دهد، در نخستین نشست مطبوعاتی اش تاکید کرد: بر سر مصالح محیط زیست با هیچ فرد و گروهی معامله نخواهد کرد هرچند که از قدرت لازم برای نظام بخشی امور برخوردار نیست.

وی ضمن انتقاد از انحلال شورای عالی محیط زیست، افزود: درحال حاضر وظایف این شورا به عهده کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط زیست است که اغلب اعضای آن دید اقتصادی دارند ودرنتیجه محیط زیست از نظر آنان اولویت ندارد.

صدوق در خصوص وضعیت تعاونی مسکن زیتون در پارک سرخه‌حصار تصریح کرد: کار‌گروهی برای تعیین تکلیف این اراضی از سوی دولت تعیین شده و قرار است در نشستی که فردا به همین منظور برگزار خواهد شد وضعیت زمین‌های معوض را مشخص کند.

صدوق تاکید کرد: این اراضی جزء لاینفک پارک ملی سرخه حصار است و مالکیت محیط زیست  هم بر این اراضی از سوی دیوان عدالت اداری  و کمیسیون ماده 5 شهرداری محرز شناخته شده است.

براین اساس، تحت هیچ شرایطی محیط‌زیست اجازه تغییر کاربری این اراضی را نخواهد داد اما همه تلاش ما آن است که با دادن زمین معوض حقی از اعضای این تعاونی ضایع نشود.

وی با اشاره به تخلف شرکت ایران خودرو در نداشتن تصفیه‌خانه فاضلاب برای ۱۱ هزار نفر از کارکنان خود یاد آور شد: این شرکت به همین دلیل در سال ۸۴ به پرداخت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جریمه شد که تاکنون فقط ۵۷ میلیون تومان آن را پرداخت کرده و در حال حاضر این رقم به ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی از محل دفن زباله در تهران به عنوان معضلی بزرگ یاد کرد و گفت: روزانه 8هزارتن زباله در تهران تولید می‌شود. این زباله‌ها در حال حاضر در ۹۰۰ هکتار از اراضی کهریزک دفن می‌شود و از آنجایی که ۷۰ درصد زباله‌ها تر است اهالی منطقه را در معرض انواع بیماری‌ها قرار داده است. به گفته وی ۲ محل جدید برای دفن زباله و پسماندهای ویژه در دست مطالعه است که پیش بینی می شود با اتمام این مطالعات مشکل دفن زباله در تهران ساماندهی ‌شود.

مدیرکل محیط زیست تهران در این نشست مطبوعاتی از نگاه مثبت  مدیریت شهر تهران به  رعایت ملاحظات زیست محیطی در تصمیم گیری‌ها تقدیر کرد و گفت: در ۲ نشست مشترکی که با شهردار تهران داشتم آقای قالیباف بر اولویت حفظ فضای سبز در ساخت و سازها و اجرای طرح های شهری تاکید داشت که این جای تقدیر دارد.

کد خبر 49382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز