همشهری آنلاین: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش برای موفقیت در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم (نور) نیازمند اجتناب از برخوردهای سلیقه‌ای است.

قرآن

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با بیان اینکه اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم را باید به فال نیک گرفت، به ثبت‌نام سه میلیون و 500 هزار دانش‌آموز و فرهنگی در طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم اشاره کرد و افزود: اگر آموزش و پرورش قادر است که بیش از سه میلیون دانش‌آموز و فرهنگی را تحت پوشش این طرح قرار دهد؛ سایر سازمان‌ها و نهادها نیز باید بتوانند اقداماتی برای نزدیک شدن به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور را انجام دهند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، با اشاره به عملکرد کمّی وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم، عنوان کرد: با نگاهی به آمار ثبت‌نام‌ شدگان در طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم در می‌یابیم که وزارت آموز ش و پرورش از تمام ظرفیت‌های خود برای ورود به این حوزه بهره گرفته است و فعالیت‌های خود را به صورت سازمان‌دهی شده دنبال می‌کند.

وی یادآور شد: هر چند که اقدمات خوبی در راستای ثبت‌نام دانش‌آموزان و فرهنگیان برای شرکت در طرح «نور» انجام شده است، اما واقعیت این است که برای اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم و تربیت حافظان قرآن نیازمند انتخاب و بهره‌گیری از روش‌ها و شیوه‌های نوین و اثرگذار برای حفظ قرآن کریم هستیم و آموزش و پرورش نیز لازم است که در اجرای طرح، به این شیوه‌ها و روش‌ها توجه داشته باشد و از بهترین آنها استفاده کند.

انجم‌شعاع در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: ممکن است نتوانیم تمام ثبت‌نام شدگان در طرح «نور» را به حافظ قرآن کریم تبدیل کنیم، اما می‌توانیم به ایجاد انس و الفت میان دانش‌آموزان با قرآن کریم کمک کنیم و با تشویق آنان به حفظ قرآن و درک معانی آیات قرآن، جامعه را دچار تحول کنیم؛ تحولی که عمل به آموزه‌های قرآنی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای موفقیت در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن و عمل به آموزه‌های قرآنی در جامعه نیازمند بهره‌گیری از روش‌ها و شیوه‌های آموزشی هستیم، گفت: گام اول در استانداردسازی آموزش‌های حفظ قرآن، تدوین روش‌ها و شیوه‌های آموزشی است که البته در تدوین این روش‌ها، استفاده از سلایق شخصی نکته‌ای اساسی است و باید از برخی برخوردهای سلیقه‌ای که منجر به دل‌زدگی دانش‌آموزان از حفظ قرآن می‌شوند اجتناب کنیم.

این کارشناس قرآنی با تأکید بر تربیت کادرهای آموزشی توانمند برای پیش بردن طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم، افزود: لازم است که در دوره‌های تربیت معلم وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌‌هایی به منظور تربیت کادر آموزشی طرح «نور» برگزار شود و معلمانی در این مراکز تربیت شوند که قادر به اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم باشند.

وی با عنوان این مطلب که اطلاعی از شیوه‌ها و روش‌های آموزشی مورد استفاده در طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم ندارم، اظهار کرد: آن چیزی که طی 30 سال گذشته دریافته‌ام این است که برخی‌ها در آموزش حفظ قرآن به دانش‌آموزان، شتاب‌زده عمل می‌کنند و موجب می‌شوند که یک حفظ سطحی ایجاد شود که به طور قطع در کنار حفظ سطحی قرآن، علاقه و انس افراد با قرآن نیز از بین می‌رود و دیگر اشتیاقی برای حفظ قرآن در دانش‌آموزان دیده نمی‌شود.

انجم‌شعاع در این بخش از سخنان خود یادآور شد: در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم باید به دانش‌آموزان یک روش خوب و مطمئن را ارائه کنیم تا آنان حتی بدون بهره‌گیری از مربیان قرآن نیز بتوانند حفظ قرآن را دنبال و در این زمینه به صورت خودکفا عمل کنند.

وی ادامه داد: در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم اگر شیوه مناسبی به دانش‌آموز منتقل شود، فرد قادر خواهد بود با بهره‌گیری از ابزارهای مولتی‌مدیا و نرم‌افزارهای آموزشی و کمک‌آموزشی، مسیر خود را به درستی ادامه دهد و حتی جزء طلایه‌داران حفظ قرآن کریم در کشور شوند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در اجرای طرح «نور» لازم است که دوره‌های تخصصی حفظ را از دوره‌های عمومی حفظ جدا کنیم، عنوان کرد: در این صورت تصور می‌کنیم که در یک دوره زمانی پنج ساله، بخش محدودی از جامعه بزرگ دانش‌آموزی ما قادر خواهند بود، کل قرآن کریم را حفظ کنند و حتی در اجرای این طرح مورد استفاده برای آموزش حفظ به سایر دانش‌آموزان قرار گیرند.

وی درباره آموزش حفظ قرآن به عموم دانش‌آموزان و گروه‌های مختلف جامعه، گفت: برای سایر اقشار جامعه باید متناسب با وسعت و توانمندی‌ آنها برنامه‌ریزی شود و با در نظرگیری یک حداقل برای حفظ قرآن، افراد به حفظ حداقل سه جزء از قرآن کریم تشویق شوند و نیازی نیست که حفظ بیشتر قرآن را برای عموم مردم جامعه و دانش‌آموزان در نظر بگیریم.

انجم‌شعاع در بخش دیگری از سخنان خود افزود: وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم باید علاوه بر توانمندی‌های خود از ظرفیت‌های مردمی نیز بهره بگیرند و مجموعه‌های مردمی را نیز وارد این عرصه کند؛ زیرا تجربه نشان داده که در هر دورانی که مجموعه‌های مردمی وارد عرصه شده‌اند موفقیت‌های مضاعفی مشاهده شده است. 

کد خبر 164879
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز