همشهری آنلاین: قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم با بیان اینکه صنعت نشر قرآن کشورمان در مقایسه با کشورهای جهان اسلام در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد، نیازسنجی و برنامه‌ریزی در این عرصه را دو مؤلفه اصلی راهکار ارتقای صنعت نشر قرآن دانست.

قرآن

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با اشاره به وضعیت فعلی صنعت نشر قرآن در کشور، گفت: کیفیت چاپ قرآن در ایران به نسبت دیگر کشورهای فعال در این عرصه، از منظر حجم و قطع آثار چاپ شده وضعیت مطلوبی دارد.

وی با بیان اینکه حتی در بعضی از حوزه‌ها مانند چاپ مصاحف نفیس، آثار تولید شده در داخل از کیفیت بهتری برخوردار است و به همین دلیل ایران از صاحبان نام در این عرصه به شمار می‌آید، یادآور شد: توان چاپخانه‌های داخل کشور از منظر تنوع رنگ‌ها، کیفیت تجلید به صورت نفیس و نوع کاغذ قابل توجه است؛ از این رو آثار چاپ شده در مقایسه با دیگر کشورها با کیفیت بهتری منتشر می‌شود.

سرابی ادامه داد: آثاری که با این رویکرد به چاپ می‌رسند، از منظر خطوط خوشنویسی به کار رفته و قطع‌های متعدد نیز از تنوع برخوردار است. پشتوانه فرهنگی کشور از 12 قرن پیش تاکنون با کتابت‌های متعدد، زمینه‌ساز رشد صنعت نشر قرآن در این حوزه شده است.

عدم نیازسنجی مخاطبان، زمینه‌ساز ورود قرآن‌های چاپی از دیگر کشورها بود

به عقیده این مسئول، صنعت نشر قرآنی کشور در حال حاضر روند رو به رشدی را طی می‌کند و از وجوه مختلف در جهان اسلام صاحب‌ نام است، اما به نظر می‌رسد برخی از کشورها مانند عربستان صعودی از این منظر در رتبه بهتری باشند.

قائم ‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نیازسنجی مخاطب یکی از راهکارهای ارتقای صنعت نشر قرآن در کشور است، ادامه داد: عدم نیازسنجی مخاطبان سبب شده است تا در سال‌ گذشته قرآن‌هایی به کوشش برخی از مؤسسات خارجی وارد کشور شود. از جمله این قرآن‌ها می‌توان به مصاحف چاپ شده با کاغذ زیر 30 گرم اشاره کرد که به دلیل نبود دستگاه‌های چاپ لازم در کشور از خارج وارد شده است.

وی با بیان اینکه ورود قرآن به کشور در راستای رفع نیازهای ضروری مخاطبان صورت گرفته است و نتیجه بی‌اعتمادی به صنعت نشر داخل نیست، تصریح کرد: ورود تولیدات صنعت نشر در راستای رفع نیازهای مخاطبان از جمله سهولت در حمل آنها بوده است و اگر صنعت و امکان چاپ این آثار در داخل کشور فراهم بود، هیچ مؤسسه‌ای اقدام به ورود آنها نمی‌کرد. تولید و چاپ این نوع مصاحف با دستگاه‌های خاصی صورت می‌پذیرد که در کشور موجود نیست؛ این در حالی است که دستگاه‌های متعدد چاپ از سوی برخی ناشران وارد کشور شده بود، اما کارآیی لازم از این منظر را نداشت. ناشران می‌توانستند با نیازسنجی مخاطبان مانع از ورود این نوع دستگاه‌ها شوند.

سرابی با بیان اینکه باید بعد از نیازسنجی اقدام به سرمایه‌گذاری کرد، ادامه داد: اگرچه بعد از ورود قرآن‌های 30 ‌گرمی به کشور، برخی از ناشران داخلی اقدام به چاپ این نوع مصاحف کرده بودند، اما کیفیت چاپ و صحافی آثار تولید شده نسبت به قرآن‌های وارداتی برابر نبود، از این رو ارتقای صنعت نشر در برخی از حوزه‌ها از جمله ورود دستگاه‌های چاپ با ویژگی‌های خاص، حمایت دولت و مراکز فعال فرهنگی دولتی در این عرصه را می‌طلبد. علاوه بر این، می‌توان با برنامه‌ریزی و آموزش مهارت‌های صنعت چاپ به فعالان این حوزه، آینده بهتری را برای صنعت نشر قرآن در داخل انتظار داشت.

کد خبر 173536
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز