شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آن‌لاین – محمد رسولی: ظاهرا قیمت بالای پلی‌استیشن 3 برای شرکت سونی درد سر ساز شده و این شرکت مجبور شده برای جلب ‌نظر فروشندگان و مشتریان، هدایایی را با این کنسول بازی همراه کند.

کنسول بازی PS3 ( پلی‌استیشن 3) که در ابتدا با استقبال بسیاری از مردم روبرو شده بود، پس از ورود محصولات شرکت‌های رقیب نظیر Wii شرکت نینتندو، شدیدا با انتقاد روبرو شده و آمار فروش آن بسیار کاهش یافته است.

به همین منظور و برای جلب نظر مردم، اقدام به ارائه سرویس‌های رایگان به همراه این محصول کرده است.

 البته قیمت این کنسول در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال PS3‌ در استرالیا به قیمت 790 دلار فروخته می‌شود، در حالیکه همین کنسول در آمریکا 600 دلار فروخته شده است.

 به همین دلیل سونی در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرده به تمام کسانی که در استرالیا، کنسول را به این قیمت خریداری کرده‌اند، یک نسخه از فیلم "کازینو رویال" جیمز باند را به صورت رایگان اهدا خواهد کرد(ظاهرا تعداد این افراد 20000 نفر است).

همچنین آنها می‌توانند بازی "Gran Turismo" را نیز به صورت رایگان دانلود کنند. این بازی در ماه دسامبر گذشته به دلیل مشابه در اختیار کاربران PS3‌ در آمریکا و ژاپن قرار گرفت. در آمریکا علاوه بر این‌ها، فیلم " افسانه ریکی بابی" نیز به صورت رایگان برای کاربران ارسال شده است.

شرکت سونی به همین دلیل دچار مشکلات مالی هم شده و طبق گفته مسئولان آن پروژه PS3 بر روی لبه تیغ است و امکان ضرردهی آن بالا است.

این شرکت در سه ماهه آخر سال 2006 با 5 درصد کاهش در سود، تنها 1.3 میلیارد دلار سود برده که مقدار  زیادی از آن هم صرف راه‌اندازی و هزینه هدایای PS3 ‌شده است.

 سونی تا انتهای سال 2006 تنها 1.84 میلیون عدد PS3‌ در سراسر دنیا فروخته است، در حالیکه طبق پیش‌بینی قرار بود تا انتهای مارس 2007 (حدود یک ماه دیگر) 6 میلیون عدد از آنها را به فروش برساند که بعید است این پیش‌بینی عملی شود.

جالب توجه است که Wii نینتندو تنها 250 دلار قیمت دارد و تا انتهای سال 2006، 3.19 میلیون از آنها به فروش رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای مارس 2007 (پایان سال مالی در ژاپن و آمریکا)  این رقم به 6 میلیون برسد.

 نینتندو نیز شرکتی ژاپنی است و دفتر مرکزی آن در کیوتو است.

به نظر می‌رسد سونی برای توجیه قیمت بالای کنسول خود باید بازی و سرویس‌های بسیار بهتر و  کارآمدتری را به مشتریان ارائه کند تا بتواند آنها را راضی به پرداخت این مبلغ کند.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 16512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز