یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین- مهدیه اناری: سونی با Play Station و مایکروسافت با Xbox سعی دارند نبض بازار بازیهای کامپیوتری را بدست گرفته و در فضای آنلاین رقابت کنند.

مقامات شرکت سونی ادعا می‌کنند با ورود PS 3 که از ماه نوامبر به بازارهای جهانی، کاربران آن می‌توانند از مزایای حضور در فضای مجازی نیز بهره گیرند.

شرکت مایکروسافت نیز برای خالی نکردن عرصه برای رقیب دیرینه خود، با راه‌اندازی سرویس Xbox live این امکان را برای مخاطبان خود فراهم کرده تا به‌صورت آنلاین بازی‌های کامپیوتری را انجام دهند.

جیمی مک دونالد یکی از مسئولان اصلی سونی معتقد است: دنیای بازی‌های کامپیوتری و سرگرمی‌های دیجیتالی در حال تغییر است و بازی‌های کامپیوتری به سمت شبکه‌های عمومی حرکت می‌کنند.

Play Station 3 با امکانات اینترنتی و شبکه‌ای نیاز همه کاربران را از میان خواهد برد.

بعد از ارائه کنسول‏های بازی PS 1,2 توسط شرکت سونی، حالا همه منتظر سومین نسل از پلی‏استیشن هستند.

در سال 1994 بود که سونی اولین کنسول بازی خود را تحت نام "پلی‏استیشن" برای رقابت با نینتندو به بازار عرضه‏کرد.

هم‏اکنون بیش از 13000 بازی برای این کنسول‏بازی توسط شرکت‏های مختلف بازی‏ساز ارائه ‏شده‏است؛ که اکثر این شرکت‏ها ماهی یک‏بار بازی جدیدی را تولید می‏کنند. به ‏همین ‏دلیل سونی تصمیم گرفته تا سومین نسل از این دستگاه موفق را به بازار ارائه‏دهد

گرچه PS 1,2 هم قابلیتهای بیشتری نسبت به یک دستگاه بازی داشتند، اما این بار سونی پا فراتر گذاشته‌است.

پردازشگر PS 3 محصولی مشترک از سه شرکت بزرگ رایانه‌ای سونی، توشیبا و آی‌بی‌ام است.

این پردازشگر با کاربردهای مختلف از جمله انجام بازی‌های رایانه‌ای، پخش‌کننده سی‌دی و دی وی دی و اتصال به شبکه اینترنت از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

گرافیک درPS 3 مهم‌ترین نکته، به ویژه در بازی‌هاست. در کارت گرافیک PS3 قسمت جدیدی به نام (Reality Synthesizer RSX) در نظر گرفته شده که برای واقعی کردن بیشتر صحنه‌های بازی کاربرد دارد و همانطور که قسمتی از بازی"The Getaway 3" نشان داده شده‌است، مشاهده می‌شود که تا چه اندازه‌ای بازی‌ها به واقعیت نزدیک شده‌اند.

تمامی این امکانات باعث شده‌است تا بازی های PS 3به کیفیتی برسند که تا حالا توسط هیچ کنسول بازی‌ای - حتی Xbox 360 – که یکی از رقبای اصلی PS3 است، به آن دست نیافته است.

درخصوص بازی‫های شبکه‫ای اینترنتی، شکی نیست که Xbox 360 که محصولی از شرکت مایکروسافت بوده و برای رقابت با SP 2,3  به بازار عرضه‫شده‫است، موفقیتی چشم‫گیر داشته‫است.

کنسول بازی قدیمی PS 2 نیز توانایی بازی شبکه‫ای را به‫صورت چندنفره داشته‫است، مشروط بر این‫که کاربران می‫بایست یک کارت شبکهﻯ جداگانه برای کنسول باز خود تهیه می‫کردند تا از این امکان بهره‫مند می‫شدند.

از طرف دیگر سونی امکان بازی شبکه‫ای را به هر کمپانی سازنده بازی جداگانه داده‫بود و شرکت‫های تولیدی بازی باید خود یک مرکز کنترل شبکه‫ای بازی راه‫اندازی می‫کردند، که این سیستم هیچ شباهتی با سیستم Xbox 360 Live ندارد.

اما به‫نظر می‫رسد شرکت سونی برای PS 3 برنامهﻯ دیگری دارد. درآخرین همایش معرفی پی‫اس3 (درسال2005)، "کاز هیاری" مدیر شرکت سونی گفته‫است که PS 3 به یک شبکهﻯ اینترنتی اساسی نیاز دارد؛ یه‫طوری‫که کاربران بتوانند علاوه بر بازی شبکه‫ای، توانایی مکالمه(صوتی، تصویری و نوشتاری یا چت)، لیست‫بندی دوستان را داشته و ایجاد پروفایل برای کابران نیز به‫صورت رایگان ممکن باشد.

از زمان ظهور اولین کنسول‌های بازی بیش از دو دهه می‌گذرد و در طول این مدت با تحولات مهمی روبرو شده‌اند تا جایی که اهمیت این تحولات حتی در تعریف و ظایف یک کنسول نیز بارز است و بطور کلی ماهیت یک کنسول دچار تغییرات شگرفی شده است.

اگر تا دیروز یک کنسول صرفا برای بازی کردن تولید می شد با روی کار آمدن نسل جدید آنها وظایف جدیدی برای این کنسولها تعریف شده است و نقش یک کامپیوتر شخصی برای همه افراد خانواده را ایفا می کنند.

با کمی تامل در ساختار PS 3 محصول تازه سونی متوجه می‌شویم که این کنسول اگر در اواخر دهه 90 میلادی وارد بازار می‌شد قوی‌ترین سوپر کامپیوتر آن دوران لقب می‌گرفت.

این که یک دستگاه علاوه بر بازی‌های رایانه‌ای، قابلیت این رو داشته باشد که  به اینترنت پر سرعت وصل شده و انواع دیسک‌های صوتی و تصویری از جمله دیسک‌های فرمت جدید دی‌وی‌دی موسوم به "Blue Ray" را نیز پخش ‌کند، برای افرادی که در عصر تکنولوژی و فناوری اطلاعاتی زندگی می کنند فوق العاده است و سرعت بیشتری را به روند زندگی آنها می‌بخشد.

از سوی دیگر بوجود آمدن یک فضای رقابتی سرسختانه میان PS 3 و Xbox 36 حتی این نوید را به مخاطبین این کنسول‌ها می‌دهد که در سال‌های نزدیک شاهد تولد دستگاه‌هایی با قابلیت‌هایی فراتر از آنلاین بودن در حین انجام بازی باشند.

ولی از آنجا که اکثریت کاربران این دستگاه‌ها را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند باید سلامت روح و روان این قشر از جامعه جهانی نیز در زمان تعریف وظایف این کنسول‌ها در فضای مجازی در نظر گرفته شود و صرفاً خبر پیدایش یک تکنولوژی پیشرفته نمی‌تواند امید بخش باشد.

اما انتقاد جدی کارشناسان به قیمت بسیار بالای کنسول PS 3 نیز به‌جاست هر چند مقامات ارشد سونی با اطمینان کامل از تولید خود معتقدند جذابیت بالای این کنسول کاربران را برای خرید متقاعد خواهد کرد.

اما کاهش قیمت برای کمک به فروش این دستگاه، هنگام عرضه به بازار و رقابت با دستگاه Xbox 360ساخت شرکت مایکروسافت ضروری بنظر می رسد.

کد خبر 5926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز