یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس تهران پس از اعلام رضایت بخش بودن مذاکرات 1+5 با یک صعود انفجاری همه رکورد‌ها را شکست و از مرز 27هزارو 200 واحد عبور کرد.

بورس

 این بالاترین رقم شاخص بورس در تاریخ 45 ساله بورس تهران محسوب می‌شود.به گزارش همشهری، سهامداران بورس تهران که از ابتدای سال‌جاری در انتظار اعلام نتایج مذاکرات ایران با گروه موسوم به 1+5 بودند، پس از برگزاری این نشست در استانبول و رضایت بخش بودن این مذاکرات از دیروز بار دیگر با امیدواری بیشتری وارد بازار سهام شدند و حجم معاملات بورس تهران نیز افزایش یافت. اعلام رضایت بخش بودن مذاکرات 1+5 که از مدت‌ها پیش سهامداران را در انتظار خود نگه داشته بود با تشکیل صف‌های میلیونی خرید سهام اکثر شرکت‌های بزرگ و هجوم سهامداران جدید و قدیم برای خرید سهام شرکت‌ها همراه شد.

به‌طوری‌که سهامداران بورس تهران دیروز 281 میلیون سهم به ارزش 78 میلیارد و 400 میلیون تومان خریداری کردند.اثر مثبت مذاکرات باعث شد تا ارزش بورس تهران فقط در طول روز گذشته یک درصد افزایش یابد و به رقم بی‌سابقه 135 هزار میلیارد ریال معادل 110 میلیارد دلار(با محاسبه هر دلار 1226 تومان) برسد. این بالاترین میزان ارزش بورس تهران از ابتدای فعالیت‌اش تاکنون محسوب می‌شود. شاخص بورس تهران هم در مبادلات روز گذشته به‌شدت افزایش یافت و با 384 پله صعود از مرز 27 هزار و 281 واحد عبور کرد. این رقم نیز بالاترین میزان شاخص کل در تاریخ 45 ساله بورس تهران محسوب می‌شود. کارشناسان از مدت‌ها پیش معتقد بودند که اگر شاخص بازار سهام بتواند از مرز 27 هزار و 200 واحد عبور کند، به حرکت صعودی خود تا مرز‌های بالاتر ادامه خواهد داد و می‌توان امیدوار بود که بورس تهران در سال‌جاری 30 درصد بازده به سرمایه‌گذاران پرداخت کند.

به این ترتیب و با این تحلیل اولیه بود که از همان شروع معاملات دیروز سهام شرکت‌هایی چون فولاد مبارکه، سایپا، بانک ملت، گل گهر، چادرملو، حفاری شمال، توسعه معادن روی، کشتیرانی، گروه بهمن، بانک تجارت، تایدواتر، آلومینیوم ایران و غیره با صف‌های خرید چند تا چندین میلیون سهمی روبه‌رو شد. این جریان موجب شد تا سهام شرکت‌هایی چون فولاد مبارکه، گل‌گهر، چادرملو، بانک‌های ملت، پارسیان و تجارت، سرمایه‌گذاری‌های غدیر، امید و توسعه معادن و فلزات، ملی مس، با اثر 60 تا 11 واحدی خود زمینه‌ساز اصلی جهش 345 واحدی شاخص باشد.

بازگشت اعتماد

در همین رابطه شهریار شهمیری، مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری درباره دلایل صعود انفجاری شاخص در مبادلات روز گذشته گفت: دلیل اصلی صعود شاخص بورس تهران در مبادلات روز گذشته رضایت بخش بودن مذاکرات ایران با گروه 1+5 بود. در واقع این صعود نتیجه جریانات سیاسی بود و با توجه به اینکه این مذاکرات تمدید شد این زمان می‌تواند فرصتی باشد برای گره‌ گشایی بازار سرمایه.

او افزود: اعلام رضایت بخش بودن مذاکرات هسته‌ای باعث شد تا اعتماد سرمایه‌گذارا ن به بازار بیشتر شود و بار دیگر اقبال به بازار سهام باز گردد اما نکته‌ای که در حال حاضر وجود دارد تزریق نقدینگی جدید به بورس است.این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با بازگشت جو اعتماد و آرامش به بازار خودبه‌خود بخشی از نقدینگی سرگردان را جذب بازار سهام خواهد کرد، گفت: به‌طور کل 2 نوع نقدینگی در کشور وجود دارد یک دسته افرادی هستند که نحوه استفاده از نقدینگی و پولشان را بلد نیستند و نمی‌دانند با پس اندازه‌هایشان چه باید بکنند و دسته دوم سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هستند که مدام از این بازار به بازار دیگر حرکت می‌کنند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی می‌کنند، این موضوع مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت سکه و ارز در سال گذشته بود.

شهمیری تصریح کرد: با ایجاد جوروانی مثبت اکنون بهترین زمان برای جذب سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به بازار است ضمن اینکه بسیاری از همین سرمایه‌گذاران معتقدند که بورس بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری است اما برای کسب سود بیشتر عموما به بازار‌های دیگر مهاجرت می‌کنند و اکنون فرصت بازگشت این سرمایه‌گذاران است.

رونق اقتصادی دستاورد موفقیت هسته‌ای

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری اطمینان سهم هم در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که با توجه به نتایج مثبت دیروز مذاکرات ایران با گروه 1+5 بازار سرمایه کشور با چه وضعی روبه‌رو خواهد شد، گفت: با روشن‌شدن آینده مثبت اقتصادی، سایر بازارها مانند مسکن، ارز و طلا حداقل طی شش‌ماهه آینده درجا زده و بورس با بازده بسیار قابل‌قبولی روبه‌رو می‌شود به‌طوری‌که شاخص بورس با فرض تداوم همین وضعیت به‌راحتی از مرز ۳۰ هزار واحد هم عبور خواهد کرد.

وی افزود: به شرطی که همین روند مثبت مذاکرات بین دو طرف ادامه داشته باشد، شاهد کاهش نرخ تورم و افزایش رونق اقتصادی حداقل طی ۶ ماه آینده خواهیم بود اما این اتفاق درصورتی رخ خواهد داد که حذف تحریم‌ها زودتر اجرایی و بازگشت فضای جهانی اقتصاد عملی شود.این کارگزار ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده نرخ برابری ارز با ریال از نوسان کمتری برخوردار بوده و متعادل شود.

کد خبر 166410
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز