گروه بورس: یک عضو شورای بورس از موافقت شورای بورس با کلیات طرح تاسیس بازار نقد معاملات ارز در بازار سرمایه خبر داد.

بورس

محمد رضا پور ابراهیمی در گفت‌وگو با همشهری ضمن اعلام این خبر افزود: طرح انجام معاملات نقدی ارز در بازار سرمایه در کمیته فرعی شورای بورس به تصویب رسید و پس از طی مراحل نهایی با دستور وزیر اقتصاد به‌عنوان رئیس شورای بورس بازار نقدی معاملات ارز از تابستان امسال در بازار سرمایه از طریق بورس اوراق بهادار یا بورس کالا آغاز می‌شود.

وی درباره نحوه انجام این معاملات توضیح داد: پیشنهاد اصلی ما کمک به بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز بود به همین دلیل طرح اولیه این معاملات در سازمان بورس تهیه و سپس برای تصویب به شورا ارسال شد و ساز و کار آن به این شکل است که برای شفاف شدن مکانیسم قیمت‌گذاری و همچنین تعیین قیمت انواع ارز نظیر دلار و یورو، معاملات این ارز‌ها از طریق تابلوی بورس انجام می‌شود.وی افزود: همه شرکت‌هایی که به نوعی ارز در اختیار دارند و همچنین شرکت‌ها و همه اشخاصی که نیاز به ارز دارند می‌توانند از طریق این بازار سرمایه، ارز مورد نیاز خود را تامین کنند با این تفاوت که این معاملات در یک بازار کارا و شفاف انجام می‌شود.

پور ابراهیمی تصریح کرد: در حال حاضر انواع ارز در خارج از مجموعه بازار سرمایه و از طریق صرافی‌ها خرید و فروش می‌شود و چندان هم شفاف نیست، در صورتی که اگر قیمت انواع ارز روی تابلوی بورس نمایش داده شود و خریداران و فروشندگان براساس نظام قیمت‌گذاری بورس، ارز مورد نیاز خود را بخرند یا بفروشند بازار ارز نیز در داخل کشور متعادل‌تر و تنظیم خواهد شد.

این عضو شورای بورس در پاسخ به این پرسش که آیا برای این کار نیاز به موافقت بانک مرکزی است؟ گفت: قطعا با همکاری بانک مرکزی انجام معاملات ارز در بازار سرمایه کامل‌تر و بهتر انجام می‌شود، اما پس از تصویب نهایی این طرح در شورای بورس و امضای وزیر اقتصاد به‌عنوان رئیس شورای بورس، این طرح می‌تواند اجرا شود و ما امیدواریم حداکثر تا پایان تابستان طرح انجام معاملات ارز بورس بازار سرمایه به اجرا در بیاید.

وی درباره اینکه چه کسی ارز را برای فروش عرضه خواهد کرد؟ گفت: عرضه‌کننده دولتی، غیردولتی و همچنین بخش خصوصی یا هر کسی که ارز در اختیار دارد و قصد دارد این ارز را تبدیل به ریال کند، می‌تواند در جایگاه عرضه‌کننده، ارز خود را در بازار سرمایه بفروشد.به گفته وی آیین‌نامه‌ فعالیت این بازار جدید تدوین شده و در کمیته فرعی شورای بورس نیز به تصویب رسیده است.

تصویب ابزار مالی قرض‌الحسنه

عضو شورای بورس با اشاره به تصویب ابزار مالی قرض‌الحسنه گفت: تصویب آیین‌نامه تایید و سلب صلاحیت از سوی مدیران و ناشران نهادهای مالی و تشکل‌های خود انتظام نیز یکی از اقدامات بازار سرمایه در سال 90 بود که در دستور کار شورای بورس قرار گرفت.رئیس هیات‌مدیره بورس کالا تاکید کرد: پارسال به 5 شرکت تامین سرمایه از جمله امید، پارسیان، سپهر، گنجینه امید و آرمان مجوز فعالیت داده شد که طبق ضوابط و مقررات امسال فعالیت خود را شروع خواهند کرد.

کد خبر 166585
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز