گروه شهری: درصورتی که ساخت شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی تداوم نداشت، سیل وحشتناکی بر اثر بارندگی‌های اخیر شهروندان تهرانی را تهدید می‌کرد.

معاون شرکت خاکریز آب، وابسته به شهرداری تهران که مسئولیت اجرای طرح‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی را به‌عهده دارد، با اعلام این خبر به همشهری گفت: در حال حاضر تهران دارای بیش از 450هزار متر کانال، تونل و مسیر لوله‌گذاری شده است که با قطر 1.5 تا 4متر، آب‌های ناشی از بارندگی را به خارج شهر هدایت می‌کنند. به گفته مهندس میری، اگرچه تکمیل شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی همچنان ادامه دارد اما اگر این شبکه به وضعیت فعلی نرسیده بود، در بارندگی شدید روز یکشنبه، مناطقی از جنوب شهر با سیل روبه‌رو می‌شد. میری با تشریح نحوه جمع‌آوری آب‌های ناشی از برف و باران در تهران و جلوگیری از جریان سیلاب در شهر گفت: در کوهپایه‌های شمال تهران 8حوضچه رسوبگیر ساخته شده که این حوضچه‌ها وظیفه آرام‌سازی جریان آب و تثبیت گل‌ولای و سنگ‌های بزرگ را دارند تا سنگ‌های بزرگ و گل‌ولای با جریان شدید آب به شهر وارد نشود. به گفته وی هرکدام از این حوضچه‌ها بیش از 8هزار مترمکعب ظرفیت دارد.

میری توضیح داد که آب از حوضچه‌های یاد شده به کانال‌های آب و از آنجا به جنوب شهر هدایت می‌شود. این مقام مسئول در شرکت خاکریز آب ادامه داد: کانال‌هایی که طی چند سال اخیر در شرق تهران ساخته شده، مشکل چندین‌ساله جاری‌شدن سیلاب و آبگرفتگی را در مناطق شرقی به‌ویژه تهرانپارس رفع کرده است. کانال دولتخواه در غرب نیز که در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده است، بیش از 15کیلومتر طول دارد و آب‌های سطحی غرب را به جنوب غربی شهر و بزرگراه آزادگان هدایت می‌کند و آبگرفتگی‌های مناطق غربی را رفع کرده است.

میری با اعلام اینکه در مرکز تهران نیز شاخه‌های مختلف شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی به بهره‌برداری رسیده است گفت که این کانال‌ها و تونل‌ها، نقاط آبگیر تهران را به‌شدت کاهش داده و موجب کمترشدن آبگرفتگی‌ها در سطح شهر شده است. وی در توضیح اینکه شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی چگونه از بروز سیل در بارندگی اخیر جلوگیری کرده است گفت: کانال‌های بزرگی که ساخت آنها از سالیان قبل شروع و طی سال‌های اخیر تکمیل شده است، حجم بزرگی از آب‌های سطحی را از شهر خارج می‌کند؛ مثلا کانال سرخه‌حصار که در ادامه کانال ابوذر به‌تازگی ساخته شده، در هر ثانیه 200 متر مکعب آب را از خود عبور می‌دهد و آبی که سالانه از این کانال خارج می‌شود، برابر با آب سد طالقان در طول یک‌سال است.

میری یادآوری کرد که در سالیان گذشته، نبود شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی مناسب در مناطق مختلف موجب می‌شد که شاهد آبگرفتگی‌هایی به ارتفاع 50سانتی‌متر در مناطق جنوبی شهر باشیم اما این موضوع در سال‌های اخیر رفع شده است. به گفته این مدیر شهرداری تهران، در بارندگی روز یکشنبه، بارش شدید تگرگ موجب شد که حجم زیادی از شاخ و برگ درختان و زباله به همراه آب‌های جاری وارد شبکه جمع‌آوری آب شود و بخش‌هایی از ورودی‌های شبکه را ببندد؛ به همین دلیل هم بخشی از آب وارد شبکه جمع‌آوری آب نشد.

کد خبر 166605
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز