همشهری آنلاین: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در شرایطی اعلام می‌کند که برج میلاد هم اکنون قابلیت ثبت در فهرست میراث ملی کشور را ندارد که پیش از این طی نامه‌ای به شماره 154/126/902 در تاریخ ششم آذر ماه سال 1390 به مدیریت برج میلاد تهران اعلام کرده بود که میراث فرهنگی استان تهران آماده ثبت "برج میلاد تهران" در فهرست آثار ملی کشور است.

به گزارش همشهری آنلاین، ثبت ملی «برج میلاد» به عنوان یک سازه با ارزش معماری بالا یکی از موضوعاتی است که اخبار ضد و نقیضی درباره آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران منتشر می‌شود . در آخرین اخبار، محمد حسین فراهانی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران دوشنبه 28 فروردین ماه امسال بار دیگر اعلام کرد که « پروژه برج میلاد هنوز تکمیل نیست که به ثبت ملی برسد».

این در حالی است که فرزاد هوشیار پارسیان مدیرعامل برج میلاد به همشهری آنلاین می‌گوید که ما بارها درخواست ثبت ملی برج را به عنوان یادمان ملی و هویتی ایرانی به اداره کل میراث فرهنگی فرستاده‌ایم.

هوشیار پارسیان می‌افزید: متاسفانه پس از اعلام عدم ثبت ملی برج میلاد تهران در شورای ثبت آثار تاریخی به بهانه تکمیل نبودن این سازه مدرن، مهندسی و کاملاً ایرانی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارها و بارها در گفتگوهای رسانه‌ای خود اعلام کردند که برج میلاد تهران ارزش‌های هویتی و تاریخی لازم را برای ثبت نداشته، ضمن آنکه این برج هنوز تکمیل نشده است و پرونده ثبتی آن پس از تکمیل کامل در شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی بررسی می‌شود.

مدیرعامل برج میلاد اظهار داشت: مدیریت برج میلاد تهران خود درخواست ثبت ملی برج را به عنوان یادمان ملی و هویتی ایرانی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده بود و مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی هیچ تلاشی برای ثبت ملی آن تا پیش از این نکرده بودند و تنها طی نامه‌ای به شماره نامه 154/126/902 اعلام کردند که برج میلاد تهران از نظر ویژگی‌های تاریخی، هنری، معماری و فرهنگی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی ایران است. آنها حتی در این نامه عنوان کرده بودند که چنانچه مدیریت برج میلاد تهران نسبت به این تصمیم اعتراضی دارد باید در مدت یک ماه از تاریخ رویت نامه اعتراض خود را مستنداً و به صورت مکتوب به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرده تا کارشناسان آن را رسیدگی کنند.

گفتند حق دخل و تصرف در برج را ندارید

وی گفت: اما در پایان این نامه عنوان شده بود که با توجه به آنکه اثر مذکور دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است، هرگونه دخل و تصرف در آن غیرقانونی بوده و با متخلفین برخورد خواهد شد.

هوشیار پارسیان تصریح کرد: با توجه به آنکه برج میلاد تهران سازه‌ای مدرن است و کاربری‌های مختلفی برای آن تعریف شده، مدیریت برج میلاد تهران طی نامه‌ای به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران خواستار روشن نمودن موضوع "دخل و تصرف" در این نماد ملی و ایرانی شد و قرار بود جلسات مشترکی میان کارشناسان میراث فرهنگی و برج میلاد تهران برگزار شود اما متاسفانه هیچ گاه میراث فرهنگی استان تهران برای تشکیل این جلسات اعلام آمادگی نکرده و پس از پایان مهلت یک ماهه، شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد که به دلیل تکمیل نبودن برج میلاد تهران امکان ثبت این نماد ملی- ایرانی در فهرست آثار ملی کشور وجود ندارد.

مدیرعامل برج میلاد با اشاره به اینکه برج میلاد تهران به عنوان یکی از برج‌های مخابراتی دنیا با کاربری‌های مختلف فرهنگی، گردشگری از سوی مهندسان ایرانی ساخته شده است به همشهری آنلاین گفت: ممکن است زمانی لازم باشد به عنوان مثال که آرایش دکل‌های مخابراتی برج تغییر کند، آیا در این شرایط میراث فرهنگی می‌تواند اعتراضی مبنی بر دخل و تصرف در این سازه را داشته باشد؟! به نظر می‌رسد که قطعاً ثبت ملی سازه‌ای مدرن همچون برج میلاد تهران باید با ثبت ملی آثار تاریخی همچون مسجد شیخ لطف الله متفاوت باشد و باید میراث فرهنگی ساز وکار متفاوتی برای ثبت ملی سازه‌های مدرن هویتی و فرهنگی کشور برای خود تعریف کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برج ایفل که یکی از برج‌های توریستی دنیاست، چندی پیش کاربری طبقه آخر برج را تغییر داده و زمین اسکیت و هاکی روی یخ راجهت بهره برداری تا سال 2015 در طبقه آخر برج ایجاد کرده است؛ حال ممکن است که برج ایفل بخواهد پس از سال 2015 کاربری این طبقه را تغییر دهد، آیا در این شرایط میراث فرهنگی آنها می‌تواند به مدیریت برج ایفل به دلیل تغییر کاربری اعتراض کند؟! "قطع به یقین پاسخ منفی است.

اظهار نظر مدیری که برج میلاد را ندیده است

هوشیار پارسیان با طرح این پرسش که چگونه می‌توان روزانه میزبان بیش از دو هزار گردشگر در برج میلاد تهران بود، اما عنوان کرد که این سازه هنوز کامل نشده است، گفت:در نوروز 1391 بیش از 160 هزار گردشگر داخلی و خارجی به بازدید از برج میلاد تهران آمدند و از امکانات مختلف گردشگری، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی آن استفاده کردند. آیا سازه‌ای که هنوز تکمیل نشده است، می‌تواند چنین امکاناتی را در اختیار گردشگران و بازدیدکنندگان قرار دهد؟!

مدیرعامل برج میلاد افزود: همچنین مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اعلام کرده که تاکنون از برج میلاد به عنوان مدرن ترین سازه گردشگری پایتخت بازدیدی نداشته و از ایشان درخواست بازدید از برج را کرده است. پس چگونه این مدیر کل می‌تواند ادعا کند که برج هنوز نیمه کاره است و نمی‌توان آن را ثبت ملی کرد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که برخوردهای سیاسی بار دیگر گریبانگیر برج میلاد تهران شده و متاسفانه برخی از مدیران فرهنگی درصدد هستند که با یک سازه ملی که به عنوان نماد هویتی ایرانیان شناخته شده است، برخورد سیاسی کنند.

برج میلاد، مخابراتی و چندمنظوره، در مجموعه مرکز ارتباطات بین المللی تهران در شمال‌غربی شهر تهران، میان تپه‌ای با مساحت تقریبی ۱۴ هکتار واقع در جنوب شهرک‌قدس و شمال کوی‌نصر در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد.

ارتفاع برج میلاد 435 متر است که پس از برج توکیو اسکای تری ژاپن با 634 متر ارتفاع، برج گوانگژو و سیجسین گوانگژو چین با 605 متر ارتفاع، سی‌ان تورنتو کانادا با 553 متر ارتفاع، برج مسکو با 540 متر ارتفاع و برج اورینتال شانگهای چین با 467 متر ارتفاع در مکان ششم برج‌های مخابراتی جهان قرار گرفته است.

همشهری آنلاین، آماده انتشار توضیحات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران است.

کد خبر 167167
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز