همشهری آنلاین: نیکلا سارکوزی رئیس جمهور کنونی فرانسه که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با کسب 27,3 درصد آرا نفر دوم شد بار دیگر از رقیب خود خواست تا برگزاری سه بحث تلویزیونی را پیش از دور دوم که برای ششم مه پیش بینی شده است بپذیرد. فرانسوا اولاند نامزد حزب سوسیالیست نیز پس از کسب 28,68 در صد آرا و جایگاه نخست در این انتخابات و راهیابی به دور دوم، اعلام کرد: در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز خواهم شد.

مبارزه اولاند و سارکوزی برای رقابت در دور دوم انتخابات فرانسه

به گزارش ایسنا، فرانسوا اولاند، کاندیدای حزب سوسیالیست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه پس از اعلام نتایج این انتخابات که حاکی از پیروزی وی بود، اعلام کرد: من امشب در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شدم.

وی افزود: من به دنبال ارتقای ارزش‌های جمهوری فرانسه هستم و این چیزی است که در چند ماه گذشته نیز به مردم گفته‌ام.

اولاند همچنین از برنامه‌اش برای بهبود وضعیت اقتصادی اروپا خبر داد و گفت: آخرین وظیفه من که می‌دانم در رابطه با آن از آن سوی مرزها تحت نظر هستم، این است که اروپا را به مسیر رشد و اشتغال بازگردانم.

وی در سخرانی خود ضمن قدردانی از حضور گسترده فرانسوی‌ها در انتخابات روز یکشنبه،‌ عنوان داشت، نکته مهم و انکارناپذیر این است که نتایج انتخابات نوعی مجازات (برای سارکوزی) بود.

کاندیدای حزب سوسیالیست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در اظهاراتش که به طور زنده پخش شد، گفت: امروز من از سوی شرکت‌کنندگان انتخاب شدم تا به این فصل پایان دهم و فصلی جدید رقم زنم.

وی افزود، قصد دارد فرانسه را به سوی آینده‌ای که شایسنگی آن را دارد، هدایت کند.

فرانسوا اولاند در ادامه با تاکید بر لزوم افزایش اتحاد میان مردم، تصریح کرد: من کاندیدایی هستم که می‌خواهم مردم را برای تغییر گرد هم آورم.

وی در سخنرانی خود در قبال بهبود اوضاع اقتصادی، مقابله با بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید متعهد شد.

از سوی دیگر، نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه نیز در سخنرانی خود پس از انتخابات گفت: حضور 80 درصدی مردم در یک انتخاب تاریخی نشان‌دهنده این است که مردم برای انتخابات اهمیت قائل هستند.

سارکوزی پیشنهاد کرد، جلسات مناظره میان وی و اولاند در سه زمینه اقتصادی، روابط بین‌المللی و اجتماعی برگزار شود.

سارکوزی اعلام کرد: تمام انرژی خود را برای مردم فرانسه به کار خواهم بست.

رییس‌جمهوری کنونی فرانسه ضمن تشکر از حامیانش، اطمینان حاصل کرد که در دور دوم پیروز خواهد شد.

از سوی دیگر واحد مرکزی خبر گزار ش داد: نیکلا سارکوزی دوشنبه اعلام کرد باید به آراء رای دهندگان حزب راستگرای افراطی جبهه ملی که تقریبا رای آنان بین سال های دو هزار و هفت تا دو هزار و دوازده دو برابر شده است ، پاسخی داد.

وی در برابر اعضای ستاد تبلیغات انتخاباتی خود به خبرنگاران گفت:« باید به رای مردم احترام گذاشت ، وظیفه ما شنیدن صدای رای دهندگان است . باید به این رای بحرانی که از انتخابات ریاست جمهوری گذشته تا انتخابات کنونی دو برابر شده است پاسخی داد.»

وی گفت:« اکنون ، باید در برابر فرانسوی ها طرح به طرح ، شخصیت به شخصیت ، تجربه به تجربه بحث کرد. فرانسوی ها حق دارند بدانند ، اولاند نباید فرار کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس ، فرانسوا اولاند از یکشنبه شب پاسخ داده است می خواهد براساس سنت انتخابات فرانسه به برگزاری یک جلسه بحث پایبند باشد.

علاوه بر این ، نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه از برگزاری جشن روز کارگر در روز اول مه برای کسانی که سرسختانه کار می کنند ، خبر داد.

ادامه کشمکش های انتخاباتی فرانسه پس از اعلام نتایج اولیه آرا

ایرنا نیز در گزارشی از نتایج انتخابات دور اول ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد:بازار اظهار نظرهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برغم پایان دور نخست آن، همچنان داغ است .

 در پی اعلام نتیجه اولیه انتخابات مبنی بر راهیابی ' فرانسوآ اولاند ' نامزد حزب سوسیالیست و ' نیکلا سارکوزی ' رییس جمهوری کنونی فرانسه به دور دوم، کشمکش های انتخاباتی نامزدها با ایراد سخنرانی در میان هوادارانشان ادامه یافت.

پایگاه اطلاع رسانی روزنامه فرانسوی ' لو فیگارو ' در گزارشی عنوان کرد، اولاند در اظهاراتی در میان هوادارانش، خود را پیروز دور دوم انتخابات دانست و افزود: امروز من از سوی شرکت‌کنندگان انتخاب شدم تا به این فصل پایان دهم و فصلی جدید رقم زنم .

وی با قدردانی از حضور گسترده فرانسوی‌ها در انتخابات روز یکشنبه،‌ نتیجه انتخابات را نوعی مجازات برای سارکوزی خواند.وی با قدردانی از حضور گسترده فرانسوی‌ها در انتخابات روز یکشنبه،‌ نتیجه انتخابات را نوعی مجازات برای سارکوزی خواند.

نامزد حزب سوسیالیست با بیان قصد خود برای هدایت فرانسه به سوی ' آینده‌ای که شایستگی آن را دارد '، بر لزوم اتحاد فرانسویان برای ایجاد تغییر تاکید کرد .

بر پایه این گزارش، سارکوزی نیز در اظهاراتی حضور 80 درصدی مردم فرانسه را در انتخابات نشان دهنده اهمیت این مساله در کشورش خواند و اعلام کرد که همه انرژی خود را در خدمت مردم کشورش بکار خواهد گرفت .

وی همچنین با مطرح کردن پیشنهاد برگزاری سه مناظره با رقیب سوسیالیست که از جانب اولاند رد شد، به هواداران خود در مورد پیروزی در دور دوم انتخابات اطمینان داد .

این در حالی است که نظرسنجی ها همچنان اولاند را پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه معرفی می کنند.موسسه نظرسنجی ' ب. و. آ ' (BVA ) نیز نتایج نظرسنجی خود را با پیش بینی پیروزی اولاند در دور دوم انتخابات، به این ترتیب در اختیار رسانه ها قرار داد: اولاند با کسب 53 درصد آرا و با اختلاف 6 درصدی در دور دوم انتخابات برابر نیکلا سارکوزی به پیروزی خواهد رسید .

این گزارش با بیان این که 53 درصد از فرانسویان معتقدند که در صورت برگزاری دور دوم انتخابات در هفته آینده به نامزد سوسیالیست رای خواهند داد، افزود: پیش بینی می شود که اولاند در دور دوم انتخابات 90 درصد آرای ' ژان لوک ملانشون، 36 درصد آراء فرانسوا بایرو و 20 درصد از آراء مارین لو پن از جبهه ملی را از آن خود کند .

این نظرسنجی همچنین حکایت از آن دارد که 45 درصد فرانسویان تمایل دارند، بایرو از اولاند حمایت کند. در حالی که 29 درصد از مردم امیدوارند که بایرو از سارکوزی حمایت کند و 26 درصد فرانسویان معتقدند که وی نباید رای خود را مشخص سازد .لو فیگارو در خبر دیگری عنوان کرد، در حالی که راهیابی اولاند و سارکوزی به دور دوم انتخابات با توجه به بخت کم مارین لوپن، قطعی به نظر می رسد، نامزد حزب جبهه ملی در اظهاراتی نتایج به دست آمده را حاصل ' مداخلات قدرت ' دانست و افزود: در صورتی که سارکوزی و اولاند به دور دوم راه یابند از هیچیک حمایت نخواهم کرد.

در حالی که اولاند و سارکوزی در نخستین اظهارات خود پس از انتشار نتایج اولیه از وضعیت اقتصادی فرانسه و تلاش برای بهبود آن سخن گفتند، لوپن اعلام کرد: هر دو نامزد انتخاب شده برای دور دوم انتخابات آماده اند که مردم فرانسه را برای نجات منطقه یورو قربانی کنند . هر دو آنها برنامه ریاضتی را ترتیب داده اند که فرانسه را به وضعیتی مشابه یونان دچار خواهد کرد .

وی که ریاست حزب راستگرای افراطی فرانسه را دارد، سارکوزی را تنها مسوول شرایط بوجود آمده دانست و افزود: سارکوزی دیگر رییس جمهوری نخواهد بود و در حالی قدرت را ترک می کند که آن را تمام و کمال به چپگرایان واگذار کرده است .

این روزنامه فرانسوی در حالی از میزان آرای ژان لوک ملانشون از جبهه چپ با عنوان ' سرخوردگی بزرگ ' یاد کرد که پیشتر نظرسنجی ها جایگاه سوم را پس از اولاند و سارکوزی برای وی پیش بینی کرده بودند. وی بیش از آن که از پیروزی اولاند و سارکوزی در دور نخست ناراحت باشد از شکست خود در برابر رییس حزب راستگرای افراطی جبهه ملی خشمگین است. وی در نخستین اظهارات پس از نتایج اولیه آرا، گفت: ننگ بر کسانی که به جای کمک، به ما ضربه زدند.

وی همچنین بدون اشاره به نام دو نامزد نهایی دور دوم انتخابات، گفت: یکی تقلید می کند و دیگری بی تجربه است . ما خود را در این نبرد تنها احساس می کنیم .

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه با حضور 10 نامزد و مشارکت حدود 80 درصدی فرانسویان برگزار و نتایج اولیه شمارش آرا نیز ساعاتی پس از پایان آن، اعلام شد.

فرانسوآ اولاند و نیکلا سارکوزی تا بامداد دوشنبه با کسب 28.5 و 27.1 درصد آرا نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات هستند.

دور دوم این انتخابات  قرار است روز یکشنبه 6 مه ( 17 اردیبهشت ماه ) برگزار شود.

کد خبر 167598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز