گروه شهری: 3 ایستگاه ضلع غربی خط 4 متروی تهران، امروز با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران، معاونان شهردار و بسیاری از کارگرانی که در رفع مشکل آبگرفتگی مترو فعال بودند، بازگشایی می‌شود.

مترو تهران

سخنگوی شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: پس از گذشت 12 روز از بارش تگرگ و باران بی‌سابقه در تهران و با تلاش کارکنان و مدیران شهرداری، ایستگاه‌های آزادی، استاد معین و دکتر حبیب‌اللهی صبح شنبه (امروز) بازگشایی می‌شود و آماده ارائه خدمات به شهروندان محترم خواهد بود.

سید محمد هادی ایازی با اشاره به مدیریت میدانی شهردار تهران از نخستین دقایق بروز این حادثه گفت: شاید اگر مدیریت مستقیم و میدانی شهردار تهران نبود، حوادث تلخی می‌توانست اتفاق بیفتد که با لطف پروردگار و تلاش و همت همه کارکنان شهرداری، این اتفاق مدیریت و کنترل شد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران با بیان اینکه خط 4 مترو روزانه هزاران نفر را جابه جا می‌کرد، گفت: در نخستین دقایق بروز این حادثه 3 ایستگاه آزادی، حبیب‌اللهی و استاد معین به سرعت از آب پر شده و مشکلات زیادی را ایجاد کرده بود. وی با بیان اینکه طی هماهنگی‌های لازم خطوط بی.آر. تی را تقویت کردیم تا مسافران این بخش از طریق خطوط بی.آر.تی تردد کنند، گفت: شهردار تهران شخصاً در صحنه حاضر و در جهت رفع مشکل کانال میانرود اقدام کرد.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه ترمیم و استحکام دیواره کانال انجام شد گفت: بعد از آن تخلیه آب از ایستگاه‌ها همزمان آغاز شد و چون حجم آب بسیار زیادبود هرقدر آب را از ایستگاه‌ها تخلیه می‌کردیم دوباره آب جایگزین آن می‌شد. وی با بیان اینکه تمام توان خود را معطوف به تخلیه آب کرده بودیم، گفت: در تخلیه آب، شرکت آب و فاضلاب، شرکت برق منطقه‌ای و شرکت نفت نیز کمک فراوانی کردند و همچنین سازمان آتش‌نشانی نیز نقش ویژه‌ای داشت. سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه بعد از تخلیه آب، حجم عمده‌ای از رسوبات در ایستگاه‌ها باقی مانده بود، گفت: تخلیه رسوبات کار سختی است و پمپ‌ها کشش نداشت. با استفاده از تجهیزاتی که داشتیم و پمپ‌های جدید، کار تخلیه سیلاب‌ها انجام شد.


معاون شهردار تهران با بیان اینکه ترمیم و تعمیر تجهیزات نیز آغاز شد، گفت: شرکت بهره برداری مسئولیت کار را بر عهده داشت و همچنین 4 قطاری که در داخل ایستگاه در هنگام سیلاب مانده بودند را از آب تخلیه کردیم. ایازی درباره زمان وقوع حادثه گفت: مدیریت بهره برداری مترو باید همیشه برای شرایط بحران آماده باشد. قطارها در ایستگاه‌ها در حال تخلیه مسافر بودند که یکباره با حجم انبوهی از آب روبه‌رو می‌شوند در نتیجه مسافران را ظرف کمتر از 3 دقیقه از مترو خارج می‌کنند تا مشکلی برای آنان ایجاد نشود.

جمع‌آوری حجم بی‌سابقه‌ای از گل و لای

معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز با اشاره به آغاز به کار مجدد ایستگاه‌های غربی خط 4 مترو گفت: ایستگاه حبیب‌اللهی و ایستگاه ترمینال آزادی از شنبه گذشته به طور کامل آماده بهره‌برداری بود و کار آماده‌سازی‌ ایستگاه استاد معین به‌دلیل عمق زیاد و حجم بالای رسوبات موجب افزایش مدت زمان کار شد.

مجتبی عبداللهی با اشاره به تلاش شبانه روزی بسیاری از بخش‌ها و قسمت‌های شهرداری گفت: تنها در ایستگاه ارم سبز هزار و 600 کارگر به‌صورت شبانه روزی در چند شیفت کاری مشغول به فعالیت بودند. در کنار آن نیز 21 کامیون و کامیونت به همراه بسیاری از ماشین آلات سنگین خاکبرداری به فعالیت می‌پرداختند.

عبداللهی با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی معاونت‌های مختلف شهرداری از جمله معاونت حمل ونقل و ترافیک و فنی و عمرانی، مناطق و سازمان‌های شهرداری گفت: سازمان آتش‌نشانی، اداره کل خدمات شهری، سازمان پارک‌ها و فضای سبز و سازمان پسماند جزو 4سازمانی بودند که بیشترین تلاش را در مجموعه خدمات شهری به‌عهده داشتند و تلاش بسیاری برای بازگشایی 3 ایستگاه غربی انجام دادند.

وی با اشاره به حضور میدانی شهردار تهران در این حادثه گفت: حضور وی از نخستین دقایق حادثه و مدیریت، باعث افزایش روحیه همه همکاران و نمونه‌ای عملی برای مدیریت انقلابی و جهادی بود. چرا که همین روحیه باعث افزایش توان همکاران و همچنین اراده جدی برای حل این مشکل در اسرع وقت بود.

فعالیت شبانه روزی

مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران: بیشترین میزان گل و لای در ایستگاه استاد معین بود. چرا که این ایستگاه نسبت به 2ایستگاه آزادی و حبیب‌اللهی از شیب بیشتری برخوردار است. تنها در ایستگاه استاد معین 9هزار متر مکعب گل و لای جمع‌آوری کردیم و بیش از 21 دستگاه کامیون به‌صورت شبانه‌روزی حمل‌ونقل این گل و لای‌ها را بر عهده داشتند. حجم گل و لای جمع‌آوری‌شده از 3ایستگاه غربی خط 4 مترو بیش از 15هزارو500متر مکعب است.

طی 2روز اول تمامی آب‌ها از ایستگاه‌ها تخلیه شده بود اما عملیات لایروبی و رسوب زدایی در ایستگاه‌ها آغاز شد که شنبه هفته گذشته عملیات در ایستگاه‌های آزادی و حبیب‌اللهی به پایان رسید. اما به‌دلیل عمق بیشتر ایستگاه استاد معین و انباشته شدن رسوب‌ها در آن بالاخره با تلاش شبانه‌روزی نیروها و کارکنان مختلف شهرداری اعم از شرکت بهره‌برداری متروی تهران و معاونت‌های شهرداری‌ به پایان رسید.

کد خبر 167999
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز