گروه ادب و هنر: فروش فیلم‌ها پایین‌آمده، تاثیرات بحران اکران نوروزی هنوز هم مشاهده می‌شود و رکود در حوزه تولید، وضعیت نگران‌کننده‌ای یافته است.

سینمای ایران - فیلم خرس

حتی اگر مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی با اعتمادبه‌نفس تمام، همه اینها را تکذیب کند و بگوید هیچ‌وقت اوضاع اینقدر خوب نبوده است! جالب اینکه حالا سینماگران نزدیک به مدیران دولتی هم وضعیت بحرانی سینما را تایید می‌کنند و سخنگوی شورای صنفی اکران می‌گوید، وضعیت سینما اسفبار است.

او از اینکه وزارت ارشاد خودش را از بحران پیش آمده کنار کشیده ابراز گلایه می‌کند؛ هرچند حبیب کاوش به این نکته اشاره نمی‌کند که تصمیمات شورای صنفی و نادیده گرفتن نظر کارشناسان در چیدمان اکران نوروزی چقدر در به‌وجود آمدن این وضعیت سهم داشته است.

امیرحسین علم‌الهدی کارشناس اکران نیز در این‌باره می‌گوید: دولت و اصناف هیچ برنامه‌ای برای مدیریت بحران فعلی ندارند و اگر همه کارشناسان برنامه‌ای در این ارتباط ارائه کنند گوش شنوایی از سوی سیاستگذاران وجود ندارد. او حذف نخبگان از حوزه تولید، توزیع و پخش تولیدات را ازجمله دلایل وضعیت فعلی سینما می‌داند. یکی از نکاتی که شمقدری در 3 سال اخیر آن‌را به‌عنوان قانون جاانداخت لزوم صدور پروانه نمایش برای حضور فیلم‌ها در محافل و جشنواره‌های خارجی بود. بر این اساس، برخی از فیلم‌ها با وجود دریافت پروانه نمایش و اکران داخلی از حضور در جشنواره‌های خارجی منع می‌شدند. اولین فیلمی هم که شامل این دستورالعمل شد، «کتاب قانون» بود که تنها در داخل اکران عمومی شد و نمایش آن در خارج از کشور صلاح دانسته نشد. حالا اما جای اداره نظارت، فارابی حضور برخی از فیلم‌های فاقد پروانه نمایش را بلامانع دانسته است.

مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی، گفت: درباره پروانه نمایش فیلم‌های اعلام شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی در بازار کن، نظری ندارم. دیروز از سوی روابط‌عمومی بنیاد سینمایی فارابی تعدادی از فیلم‌های ایرانی به‌عنوان فیلم‌هایی که در چتر سینمای ایران در بازار کن به نمایش درمی‌آید، اعلام شد. در این میان تعدادی از فیلم‌ها از جمله خرس و ملکه (پروانه نمایش موقت) هنوز نتوانستند‌ از اداره کل نظارت و ارزشیابی مجوز پروانه نمایش دریافت کنند و یا شاید‌ پروانه نمایش آنها به رسانه‌ها اعلام نشده است. علیرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی درباره تعداد فیلم‌های اعلام شده از سوی فارابی و مشکل پروانه نمایش برخی از آنها گفت: درباره فیلم‌های اعلام شده نظری ندارم و الان به‌شدت مشغول چند مورد دیگر هستم و نظری در این باره ندارم. این در حالی است که فیلم‌ها علاوه بر پروانه نمایش داخلی باید پروانه نمایش خارجی داشته باشند اما مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی درباره هیچ‌یک از پروانه‌های‌ نمایش فیلم‌ها صحبتی نکرد.

مدیرکل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی پیش از این در پاسخ به سؤالی درباره اینکه «چرا اکثر فیلم‌های پرحاشیه و مطرح جشنواره فجر سی‌ام با مشکل در اکران مواجه شده‌اند؟»، گفته بود: اینطور نیست. «روزهای زندگی» با جوایز بسیار زیاد و به‌عنوان فیلم اول جشنواره سال قبل، اکران شده است. «قلاده‌های طلا» که اگر در بخش مسابقه قرار می‌گرفت شاید می‌توانست بسیاری از جایزه‌ها را دریافت کند، اکران شد و فروش بسیار خوبی داشت. بسیاری از فیلم‌ها هم اکران می‌شوند. تنها صحبت برسر 2 یا 3 فیلم در بین 80‌فیلم است و اگر ما وارد این بازی تبلیغاتی نشویم، بهتر است. وی در پاسخ به این سؤال که«چرا نام‌های مطرح در پروانه‌های ساخت صادر شده دیده نمی‌شود؟»، عنوان کرد: من چه کاری می‌توانم انجام دهم؟! دوستان مطرح، تشریف بیاورند و ما در خدمت‌شان هستیم.

کد خبر 171345

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز