گروه اقتصادی: نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از نامزدی ایران برای دبیرکلی اوپک در نشست این سازمان خبر داد.

افزون بر ایران، عربستان، عراق و احتمالا اکوادور هم برای در اختیار گرفتن کرسی دبیرکلی اوپک تلاش می‌کنند. نماینده ایران در اوپک با تایید تصمیم ایران برای معرفی نامزدی برای به دست گرفتن پست دبیرکلی اوپک گفت: ایران همواره نقشی فعال در انتخاب دبیرکل این سازمان داشته و دارد. محمد علی خطیبی در پاسخ به این پرسش داوجونز که آیا ایران نامزد خود را برای پست دبیرکلی اوپک معرفی می‌کند یا نه، گفت که مسلما چنین کاری را انجام خواهد داد. وی بدون اشاره به نام مشخصی گفت: ایران همواره نقشی فعال در انتخاب دبیرکل اوپک دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه اوپک اعلام کرد: احتمالا ایران و اکوادور نیز نامزدهای مورد نظر خود را برای این مسئولیت معرفی می‌کنند که بدین‌ترتیب چشم‌انداز اجماع اعضا روی یک نامزد خاص مبهم‌تر می‌شود. دبیرکلی اوپک بالاترین مقام اجرایی اوپک است که هم‌اکنون در اختیار عبدالله البدری لیبیایی قرار دارد و دوره مسئولیت وی امسال پایان می‌یابد. اعضای اوپک قرار است در نشست آتی خود که 25 خرداد در وین برگزار می‌شود در مورد انتخاب دبیرکل جدید اوپک بحث کنند. عراق تمیر قضبان مشاور نفتی مالکی و عربستان مجید المنیف نماینده دائم خود در اوپک را برای این مقام نامزد کرده‌اند.

با توجه به قطب‌بندی موجود در اوپک میان کشورهای طرفدار غرب- که عربستان در راس آنها قرار دارد- و کشورهای طرفدار منافع ملی کشورهای عضو، بعید به‌نظر می‌رسد ریاض بتواند اجماع اعضا را در مورد نامزدی خود حاصل کند.

کد خبر 172751
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز