چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با تعیین نخست‌وزیر جدید سوریه و مخالفت کشور چین و روسیه با هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور، مسکو خواستار برگزاری نشست بین‌المللی همه‌جانبه‌ای برای حل بحران سوریه شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه روز گذشته در فرمانی ریاض فرید حجاب را مکلف به تشکیل کابینه جدید کرد. اقدام بشار اسد در این راستا، در پی برگزاری انتخابات پارلمانی در 7می‌گذشته براساس قانون اساسی جدید و در نتیجه تشکیل پارلمان و استعفای دولت سابق به نخست‌وزیری عادل سفر صورت می‌گیرد.

ریاض فرید حجاب متولد 1966 در استان دیر الزور در شمال شرقی سوریه و دارای مدرک دکتری مهندسی کشاورزی است. وی از سال‌های 2004 تا 2008 دبیر حزب بعث شاخه دیر الزور بوده است. از سال 2008 تا فوریه 2011 استاندار قنیطره و از آن زمان تا تعیین شدن در پست وزیر کشاورزی در دولت عادل سفر، استاندار لاذقیه بوده است.

پیشنهاد جدید روسیه

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های شانگهای در پکن، خواستار برگزاری نشستی بین‌المللی برای بررسی روند تحولات سوریه و کمک به حل بحران این کشور شد. او گفت: باید در نشست بین‌المللی و همه‌جانبه جدید همه کشورهای بانفوذ در تحولات سوریه مثل ترکیه و ایران حضور داشته‌باشند. او گفت که هدف از تشکیل چنین نشست بین‌المللی همه‌جانبه‌ای بررسی طرح صلح عنان است. ازسوی دیگر، رهبران کشورهای چین و روسیه ضمن تاکید بر ادامه هماهنگی‌ها درباره بحران سوریه، با هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، هوجین تائو رئیس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین همتای روس وی در مذاکراتی پیش از برگزاری نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای، جامعه جهانی را به ادامه حمایت از تلاش‌های میانجیگرانه کوفی عنان فراخواندند.

در همین راستا، لیو وی مین سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که مسکو و پکن مخالف هرگونه دخالت نظامی خارجی در سوریه یا تغییر نظام در این کشور با توسل به زور هستند.این در حالی است که معاون وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با کوفی‌عنان تاکید کرد که طرح عنان محوری بی‌بدیل برای دستیابی به راه حلی دیپلماتیک در سوریه است.

گینادی گاتیلوف همچنین آمادگی روسیه را برای همکاری با شرکای بین‌المللی به‌منظور بررسی راهکاری ممکن به‌منظور مشارکت طرف‌های خارجی در اجرای طرح عنان اعلام کرد.اظهارات گاتیلوف در حالی بیان می‌شود که میخائیل بوگدانف یکی دیگر از معاونان وزیر خارجه روسیه هرگونه مذاکره با ایالات متحده درباره رهبری و حکومت سوریه را تکذیب کرد.

بوگدانف در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی روسیه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات مقامات واشنگتن درباره بررسی طرح‌هایی درباره رهبری سوریه، تاکید کرد که این مسائل تنها به سوری‌ها ارتباط نداشته و چنین گفت‌وگوهایی وجود ندارد.بوگدانف تاکید کرد که هیاتی از وزارت خارجه آمریکا به ریاست فردریک هوف هماهنگ‌کننده ویژه امور سوریه، تا اوایل هفته آینده وارد مسکو می‌شود تا درباره سوریه رایزنی کند.

طرح جدید عنان برای سوریه

روزنامه واشنگتن‌پست دیروز به نقل از یک دیپلمات در سازمان ملل نوشت، کوفی عنان نقشه راه جدیدی برای حل بحران سوریه طراحی کرده که قرار است روز پنجشنبه آن را به شورای امنیت ارائه کند.این نقشه راه در جهت اجرای طرح صلح اولیه عنان است اما نکات مهم و برجسته‌ای دارد. از جمله مهم‌ترین این نکات تشکیل یک گروه تماس برای سوریه با حضور چندین کشور از جمله ایران و روسیه به‌عنوان شرکای استراتژیک و بانفوذ سوریه است.

این گروه تماس قرار است تحولات مربوط به تغییرات سیاسی و حتی مذاکره با مخالفان سوری را پیگیری کند. در 2 سال گذشته و در جریان تحولات مربوط به لیبی یا تونس همچنین گروه تماسی با حضور کشورهای همسایه یا قدرت‌های منطقه تشکیل شده‌بود. گروه تماس سوریه با حضور 5 عضو دائم شورای امنیت، عربستان و قطر به‌عنوان نمایندگان اتحادیه عرب و همچنین ایران و ترکیه تشکیل می‌شود.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از دیپلمات‌های مطلع در سازمان ملل نوشت، دلیل ارائه طرح جدید عنان این است که طرح قبلی بی‌نتیجه مانده و در حل و فصل درگیری‌های سوریه تاثیری نداشته‌است. از سوی دیگر تحلیلگران معتقدند که بدون نظر روسیه و ایران به‌عنوان مهم‌ترین شرکای سوریه در منطقه، هیچ فشار خارجی برای حل بحران سوریه نتیجه نخواهد داد. 

کد خبر 173227
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز