همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ترکیه با انتقاد از رویکرد دوگانه غرب نسبت به دارندگان سلاح هسته‌ای، خواستار برخورد عدالت آمیز در مورد پرونده هسته‌ای ایران شد.

کنفرانس منع گسترش سلاحهای هسته ای روز گذشته کار خود را با حضور مقامات 10 کشور جهان آغاز کرد.

در این کنفرانس علاوه بر ترکیه، مقامات کشورهای آلمان، استرالیا، امارات متحده عربی، هلند، ژاپن، کانادا، مکزیک، لهستان و شیلی شرکت دارند.

بر اساس توافقی که در سال 2010 بین این مقامات انجام شده نشست مذکور هر دو سال یکبار در یکی از این کشورها برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر از استانبول، "احمد داوداوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی که در حاشیه این نشست برگزار شد تاکید کرد آنکارا هیچگاه موافق استفاده از سلاح هسته ای نبوده و خود نیز چنین سیاستی را دنبال نمی کند. وی افزود دولت ترکیه مخالف وجود سلاح هسته ای در هر نقطه جهان از جمله خاورمیانه است.

وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از رویکرد دوگانه کشورهایی که خود سلاح هسته ای دارند از اینکه برخی دولتها علنا به داشتن سلاح هسته ای اعتراف می کنند و هیچ برخوردی با آنها نمی شود، ابراز تاسف کرد.

به گفته وی، در برخورد با کشورهایی که به دنبال فناوری هسته ای هستند مانند ایران باید عدالت رعایت شود. داوداوغلو در عین حال با نادیده گرفتن همکاری مثبت و سازنده ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و تاکید کشورمان بر شفاف بودن فعالیتهای هسته ای، خواستار آنچه شفاف سازی فعالیتهای هسته ای ایران خواند، شد.

وی همچنین خواستار شفاف سازی فعالیتهای هسته ای کره شمالی شد.

در بخش دیگری از این نشست معاون وزیر خارجه فنلاند با قرائت بیانیه ای خواستار توقف فعالیتهای هسته ای نظامی در کشورهای جهان شد. گفتنی است این نشست تا ساعت 8 به وقت محلی در استانبول ادامه داشت.

کد خبر 174286
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز