همشهری آنلاین: رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تبریز، از راه‌اندازی کتابخانه دیجیتالی دانشگاه تبریز به صورت آزمایشی خبر داد.

به گزارش ایسنا، کریم­ پور هدف از نصب آزمایشی این سامانه را کمک به کتابخانه مرکزی اعلام کرد و گفت: نصب این سامانه کتابخانه دیجیتالی گامی در راستای غنی­ سازی منابع دیجیتالی و سرویس‌دهی بهینه کتابخانه مرکزی است.

وی با بیان اینکه این سامانه به صورت آزمایشی فقط در 4 رشته ریاضیات، برق، شیمی و صنایع غذایی با محتوای حدود 8 هزار جلد کتاب راه اندازی شده و فعلا کاربران همه رشته­‌ها می­‌توانند به صورت آزمایشی طریقه استفاده از این سامانه را تمرین کنند، افزود: با در نظر گرفتن نقطه­ نظرات استفاده­ کنندگان و بررسی کامل نرم­ افزار، از اول مهر ماه سال جاری حداقل برای 16 رشته دانشگاهی و با حدود 30 هزار جلد کتاب امکان دسترسی فراهم خواهد شد.

به گفته کریم پور نرم افزار موجود در صورت نصب و راه اندازی صحیح امکانات مختلفی از جمله انتقال کتاب­‌های موجود از سرور مرکزی به کامپیوتر شخصی کاربر، جستجوی قوی روی کتاب­‌های موجود در سرور مرکزی و کتاب­‌های موجود در کامپیوتر شخص کاربر، تجهیز به لغت­ نامه انگلیسی به فارسی و انگلیسی به انگلیسی با امکانات ویژه، امکان قرائت متن کتاب انگلیسی با صدای شیوا، تبدیل کتاب­های pdf موجود کاربر به فرمت نرم­ افزار، فراهم شدن امکاناتی مانند نکته­ برداری، خلاصه­ نویسی، کپی و چاپ صفحات را برای کاربران فراهم خواهد کرد.

وی همچنین با بیان اینکه این سامانه فعلا در سرور مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تبریز نصب شده است، گفت: در صورت تأیید، این سامانه روی سرور کتابخانه مرکزی راه اندازی و مدیریت و نگهداری نرم­ افزار بر عهده کارشناس فناوری کتابخانه مرکزی خواهد بود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تبریز در پایان افزود: کارگاه تخصصی استفاده از این سامانه به زودی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با همکاری کتابخانه مرکزی و مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه برگزار خواهد شد.

کد خبر 179575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز