چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با وقوع انفجار در نزدیکی هتل محل اقامت ناظران بین‌المللی در پایتخت سوریه، ایالات متحده دفتری را برای حمایت از گروه‌های مسلح سوری در ترکیه راه‌اندازی و آنکارا تهدید به قطع کمک‌های خود به این گروه‌ها کرد.

سوریه

به گزارش خبرگزاری رویترز، بامداد  (چهارشنبه) انفجار یک بمب کار گذاشته شده در کامیون حامل مواد سوختی در نزدیکی هتل «داما روز»، محل اقامت ناظران بین‌المللی، دمشق پایتخت سوریه را لرزاند. در همین حال، منابع آگاه تأکید کردند که این انفجار در نزدیکی هتل داما هرچند در پارکینگ ستاد مشترک ارتش سوریه بوده اما هیچ تلفات جانی در پی نداشته و تنها سه نفر زخمی شده‌اند.

اما سه روز مانده به پایان مأموریت ناظران سازمان ملل در سوریه، وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که از ادامه فعالیت ناظران در این کشور حمایت می‌کند. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، وزارت خارجه روسیه با تأکید بر ضرورت ادامه فعالیت‌های این ناظران در سوریه، افزود: ناظران سازمان ملل در سوریه منبع مهمی برای دستیابی به اطلاعات بیطرفانه درباره اوضاع جاری در این کشورند.

گشایش دفتر کمک‌های آمریکا به مخالفان سوریه

اما موضعگیری روسیه درباره ناظران در حالی اتخاذ می‌شود که ایالات متحده دفتری را برای ارائه کمک به گروه‌های مسلح سوری، در ترکیه راه‌اندازی کرد.به نوشته روزنامه مصری الیوم‌السابع، مقام‌های واشنگتن دفتری را تحت عنوان کمک‌های غیرنظامی به مخالفان سوری در استانبول راه‌اندازی کرده‌اند و هدف مشخص آن حمایت از مخالفان مسلح برای بهبود بخشیدن به ارتباطات زیرشاخه‌های خود و حمایت از آنچه تحرکات مردمی در گوشه و کنار سوریه نامیده شد، خواهد بود.منابع دیپلماتیک آگاه در استانبول تأکید کردند که این دفتر همچنین مسئولیت ارزیابی نیازهای مخالفان در عرصه میدانی، ارائه آموزش‌های لازم، فراهم‌سازی‌ سیستم‌های ارتباطی برای هماهنگی بیشتر میان زیرشاخه‌های گروه‌های مسلح و ارائه دوره‌های آموزشی نحوه استفاده از ابزارهای ارائه شده را به‌عهده خواهد داشت.

تهدید ترکیه به قطع کمک‌ها به مخالفان

این اقدام همزمان با تهدیدات ترکیه درباره قطع کمک‌های خود به گروه‌های مسلح در سوریه صورت گرفته است.به نوشته روزنامه القدس العربی، مخالفان مسلح در استان حلب تأکید کرده‌اند که افسرانی از سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه تهدید کرده‌اند که درصورت ادامه اقدام گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد در پخش تصاویر اینترنتی از شکنجه وحشیانه طرفداران نظام حاکم در سوریه، کمک‌های لجستیک و ارسال سلاح به آنها را قطع خواهند کرد.

در همین راستا، القدس‌العربی نوشت: سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه در انتقادی شدیداللحن از فرماندهان گردان‌های مسلح مخالف سوریه، آنها را تهدید به قطع کمک‌های خود کرده‌اند چرا که پخش تصاویر شکنجه افراد غیرنظامی در اینترنت، مشکلاتی را برای دولت ترکیه در برابر سازمان‌های حقوق بشری ایجاد کرده است.

این اخبار درحالی منتشر می‌شود که طی روزهای گذشته در سایت یوتیوب تصاویری هولناک از اقدام مخالفان مسلح در شکنجه و قتل فجیع هواداران نظام حاکم در سوریه پخش شد. روزنامه القدس‌العربی به دو نوار ویدئویی منتشر‌شده اشاره کرده که در یکی از آنها افراد مسلح با خونسردی فردی چشم بسته را سر می‌بریدند و در نواری دیگر افراد پلیس را از ساختمانی چند طبقه به پایین پرتاب می‌کردند.

موافقت سوریه باانتصاب الاخضر الابراهیمی

اما درحالی‌که مقام‌های سوریه با تعیین الاخضر الابراهیمی به‌عنوان جانشین کوفی عنان فرستاده مستعفی سازمان ملل به سوریه موافقت کردند، برخی منابع دیپلماتیک از تلاش الابراهیمی برای کسب حمایت شورای امنیت پیش از به‌دست گرفتن این مسئولیت خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الابراهیمی به‌دنبال حمایتی قاطع پیش از موافقت با این پیشنهاد است. در این میان، یک مقام دیپلماتیک هم تصریح کرد که الابراهیمی به‌دنبال آن است که شورای امنیت تعیین وی در این سمت را به تصویب برساند.اما در لبنان افرادی ناشناس، شماری از اعضای گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد سوریه را گروگان گرفتند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، این افراد ناشناس علت این اقدام خود را مقابله به‌مثل با اقدام این گروه در سوریه در ربودن شماری از شهروندان لبنانی طی ماه‌های گذشته اعلام کردند. ربایندگان تهدید کرده‌اند که درصورت آزاد نشدن شهروندان لبنانی در سوریه، اقدامات دیگری را اتخاذ خواهند کرد.

اما در عرصه دیپلماتیک، خبرگزاری الشرق الاوسط مصر بااشاره به پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست سران کشورهای اسلامی در مکه، گزارش داد که این بیانیه به تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری‌ اسلامی اشاره خواهد کرد.این اقدام سران کشورهای اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که کشور الجزایر علیه این تصمیم اعتراض کرده و لبنان هم مطابق با همان سیاست قبلی خود یعنی کناره‌گیری از بحران‌ها اعلام کرده موضعی دراین باره ندارد اما امیدوار است سوریه به‌زودی از این بحران خارج شود.

کد خبر 181318
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز