چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که رئیس‌ سازمان ملل یک‌بار دیگر برضرورت توقف ارسال سلاح به سوریه تأکید کردند، فرستاده سازمان ملل به سوریه تأکید کرد که آینده این کشور را ملت آن و نه هیچ طرف دیگری رقم می‌زند.

مرسی

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، فرستاده سازمان ملل به سوریه با تأکید بر اینکه آینده سوریه را ملت آن رقم می‌زند، افزود: اوضاع در سوریه بسیار خطرناک است و کشتارها و ویرانی‌ها در این کشور به سطح فاجعه باری نزدیک شده است.اخضرالابراهیمی که در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل سخن می‌راند، تصریح کرد که طی روزهای آینده عازم قاهره می‌شود تا با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب دیدار کند و پس از آن راهی دمشق می‌شود.

اما اظهارات اخضر الابراهیمی درباره تعیین سرنوشت سوریه به‌دست مردم آن در حالی بیان شد که در سوی دیگر، رئیس‌جمهور مصر ضمن شرکت در اجلاس وزرای خارجه عرب در قاهره، با انتقاد از دولت سوریه، تصریح کرد که در امور داخلی سوریه دخالتی نمی‌کند اما از تحرکات ملت‌ها حمایت می‌کند.

محمد مرسی که در اظهارات خود بر ضرورت بازگشت مصر به جایگاه و نقش منطقه‌ای به‌ویژه در عرصه جهان عرب تأکید کرد، افزود: زمان تغییر فرارسیده است و دیگر توجیهی برای اصلاحات وجود ندارد. وی افزود: خون ملت سوریه به گردن تمام کشورهای عربی است و همگی برای توقف آن مسئولند.

مرسی پیش از این و در اجلاس مکه پیشنهاد تشکیل کمیته چهارجانبه متشکل از ایران، عربستان سعودی، مصر و ترکیه را برای برون رفت از بحران سوریه ارائه داده بود و در نشست دیروز تصریح کرد که این کمیته چهارجانبه(شامل مصر، عربستان، ایران و ترکیه) به‌زودی تشکیل جلسه خواهد داد. مرسی با اشاره تلویحی به رژیم صهیونیستی که تنها رژیم دارای سلاح کشتار جمعی هسته ای در خاورمیانه است گفت: برقراری صلح در خاورمیانه مشروط به این است که سلاح های کشتار جمعی در این منطقه نابود شود. اما همزمان با سخنان محمد‌مرسی، صدها نفر که اغلب آنها را هواداران تیم ملی فوتبال مصر شکل می‌دادند، با تجمع مقابل سفارت سوریه در قاهره، ابتدا شعارهایی را علیه دولت سوریه سر‌دادند و پس از آن با نیروهای امنیتی پیرامون سفارتخانه درگیر شدند که در این درگیری‌ها دست‌کم 42نفر ازجمله شماری از افراد امنیتی زخمی شدند.

به نوشته روزنامه مصری الوفد، این درگیری‌های شبانه پس از آن آغاز شد که تجمع‌کنندگان نیروهای امنیتی مستقر در پیرامون سفارتخانه را به همدستی با دولت سوریه متهم کردند و به آنها هجوم بردند.اما در نیویورک، دبیرکل سازمان ملل با انتقاد از کشورهای ارسال‌کننده سلاح به طرف‌های درگیر در سوریه، خواستار همبستگی بین‌المللی برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به سوریه شد.
به گزارش شبکه خبری المیادین، بان کی مون در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل، با اشاره به اینکه ارسال سلاح رنج‌های ملت را فزونی می‌بخشد، تأکید کرد که ادامه نظامی کردن منازعات در سوریه مسئله تراژیک و بسیار خطرناکی است.

این درحالی است که ابراهیم الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه راه‌حل بحران در کشورش تنها ماهیتی سوری دارد و از طریق فرایند سیاسی فراگیر و دربرگیرنده آرمان‌های ملت سوریه خواهد بود، افزود: سوریه آماده همکاری کامل با اخضرالابراهیمی برای موفقیت مأموریت وی است و استعفای کوفی عنان دلیلی برای دور شدن از طرح شش ماده‌ای نخواهد بود.

اما درحالی‌که ترکــیه تحرکات نظامی جدیدی را در مرزهای سوریه آغازکرده، رئیس حزب مخالف در این کشور، دولت را به ایجاد اردوگاه‌هایی برای آموزش گروه‌های مسلح متهم کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، شمار زیادی از نظامیان ترک به همراه شماری از تانک‌ها و زره‌پوش‌ها روز سه‌شنبه به منطقه‌ای مرزی در جنوب شرق ترکیه انتقال داده شده‌اند.این درحالی است که کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوریخواه ملت، دولت را به ایجاد اردوگاه‌های مخالف با قوانین بین‌المللی تحت عنوان پناه دادن به آوارگان سوری و با هدف آموزش پیکارجویان گروه موسوم به ارتش آزاد متهم کرد.

قلیچدار اوغلو با اشاره به‌ اینکه وجود نیروهای بیگانه در ترکیه نیازمند موافقت پارلمان است، هرگونه دستیابی دولت به اجازه‌ای برای این اقدام را رد کرد و افزود: دولت از بازدید اعضای پارلمان از این اردوگاه‌ها جلوگیری می‌کند بی‌آنکه علت آن را بیان کند. این درحالی است که وزارت اطلاع‌رسانی سوریه تأکید کرد که سرویس‌های اطلاعاتی قطر و فرانسه سیستم‌های ارسال پارازیت در شمال لبنان نصب کرده‌اند تا ضمن ایجاد اختلال در فرستنده‌های سوریه، ارتباطات میان لبنان و سوریه را شنود کنند.رسانه‌های خبری اعلام کرده‌اند که قطر تاکنون 12میلیارد دلار برای براندازی نظام حاکم در سوریه هزینه کرده است. این کشور برای سرنگونی معمر قذافی در لیبی هفت میلیارد دلار هزینه کرده بود. اما شماری از اعضای گروه پیکارجوی ارتش آزاد در شمال سوریه یکی از سرکردگان شبه‌نظامیان القاعده را ترور کردند و در پی آن، درگیری شدیدی میان هواداران دو طرف درگرفته است.

به نوشته روزنامه القدس العربی، 15نفر از اعضای این گروه به‌علت اختلافات داخلی، با سلاح سرد ابو‌محمد الشامی العبسی رئیس گروه موسوم به مجلس شورای دولت اسلامی را ترور کردند. اختلاف میان مخالفان غیرنظامی دولت سوریه که در ترکیه، مصر، قطر و فرانسه شوراهایی جداگانه تشکیل داده‌اند، امری مشهود بود، اما اکنون این اختلاف به میان گروه‌های مسلح مشغول جنگ درداخل خاک سوریه نیز کشیده شده‌است. تنوع ملیت گروه‌هایی که اکنون در داخل خاک سوریه مشغول جنگ با ارتش سوریه هستند، این اختلافات را اجتناب‌ناپذیر کرده‌است.

کد خبر 183681
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز