گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های اقتصادی و مشکلات داخلی موجب شده تا با تشدید گرانی مواد‌غذایی و کالاهای مصرفی، مردم با مشکلات معیشتی بیشتری مواجه شوند.

تجارت

بسیاری از کارشناسان اقتصادی ریشه مشکلات معیشتی مردم را در اتخاذ سیاست‌های نادرست یا بی‌ثباتی برنامه‌های اقتصادی کشور قلمداد می‌کنند. با این شرایط چندی پیش مقام معظم رهبری در نشستی با اعضای هیأت دولت بر رفع مشکلات معیشتی مردم تأکید فرموده و از دولتمردان خواستند تا راهکارهای اجرایی برای رفع این معضلات اتخاذ کنند.

رفع تنگناهای معیشتی با اشتغال

یک استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به عوامل مؤثر در تشدید مشکلات معیشتی مردم، راهکارهای دوگانه‌ای را برای رفع این مشکلات مطرح کرده و به خبرنگار ما گفت: رفع مشکلات معیشتی مردم در گرو کنترل تورم است که این امر با کنترل حجم نقدینگی و سوق دادن نقدینگی مازاد به سمت بخش تولید محقق خواهد شد.دکتر محمد حسین مهدوی عادلی راهکار دیگر کاهش مشکلات معیشتی مردم را ایجاد اشتغال قلمداد کرد و افزود: آنچه اکنون باعث شده تا مردم در مضیقه معیشتی قرار گیرند بیکاری روزافزون در جامعه است که موجب می‌شود مثلاً اگر در هر خانواده یکی دو نفر بیکار باشند بار تکفل بر دوش سایر اعضای خانواده سنگین‌تر باشد.

خودداری از سلیقه گرایی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، منشأ مشکلات معیشتی مردم را در سیاستگذاری‌های نادرست اقتصادی و اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان قلمداد کرده و به خبرنگار ما گفت: اگر سیاست‌های اقتصادی درستی اتخاذ و به همه ابعاد سیاست‌های پولی، مالی، گمرکی و... توجه شود و ظرفیت‌های بخش خصوصی به‌درستی مورد استفاده قرار گیرد و منابع حاصل از واگذاری‌ها صرفاً در جهت ایجاد زیر‌ساخت‌ها و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی به‌کار گرفته شود می‌توان بخشی از مشکلات معیشتی مردم را مرتفع کرد. جعفر قادری توجه به افزایش راندمان و کارایی، با ثبات بودن سیاست‌ها و خودداری از اعمال سیاست‌های سلیقه‌ای را راهکار دیگر رفع مشکلات معیشتی مردم دانست.

توجه به تولید داخلی

روح‌الله بیگی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به روند روبه‌رشد تعطیلی کارخانه‌هابه‌دلیل مشکل تأمین سرمایه در گردش و نیمه‌تمام ماندن بسیاری از پروژه‌ها گفت: برای رفع مشکلات معیشتی مردم باید به تولید داخلی بها داده و با افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری زمینه بهبود شرایط زندگی مردم فراهم شود. وی تزریق نقدینگی بیشتر به جامعه از طریق پرداخت یارانه نقدی را عامل دیگری در مشکلات معیشتی کنونی مردم دانست و گفت: بهتر بود به جای سوق دادن نقدینگی به بازار مصرف و گسترش دلال‌بازی، این سرمایه‌ها در جهت حمایت از تولید داخل به‌کار گرفته می‌شد.

کد خبر 183782
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز