مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

روح‌الله مهدی‌نژاد*: مجسمه‌های شهری جزئی از مبلمان شهری هستند که خارج از فضای بسته قرار می‌گیرند. در واقع مجسمه‌ شهری حجمی سه‌بعدی، دارای فرم و بیان هنرمندانه است که از جهات مختلف قابل نظاره است.

هر سال ده‌ها مجسمه و اثر حجمی به‌وسیله شهرداری‌ها در فضاهای شهری و به‌ویژه میدان‌های شهرهای بزرگ و کوچک نصب می‌شوند که به باور کارشناسان، این حرکت در صورتی که به خوبی هدایت شود، می‌تواند سهم مهمی در ارتقای کیفیت این فضاها داشته باشد.

محصول این فعالیت‌ها خلق آثاری است گاه ارزشمند و برخی اوقات معمولی که قطعا می‌توانند نقش بسزایی در غنی‌ساختن زندگی شهری از طریق بیان هنری داشته باشند. نباید این نکته را فراموش کرد که کارکرد اصلی مجسمه‌ها ایجاد حس هویت برای مکانی است که در آن قرار می‌گیرند. در حقیقت با ایجاد حس هویت مشترک محل با فردی که از کنار آن عبور می‌کند، فضای مکثی ایجاد می‌شود که تأمل و تفکر را در شهروندان یک شهر ایجاد می‌کند.

با توجه به اینکه شهرهای امروزی، سرشار از عناصر آشفته هستند و شهروندان به نوعی غرق در این همه آشفتگی، حضور مجسمه‌های شهری از جنس فلز، سنگ، چوب و... می‌تواند به تلطیف فضاهای شهری و بهبود چهره آن کمک کند. شهروندان برای عبور از آشفتگی و رسیدن به آرامش نیازمند مواجهه با فضاهایی مناسب، زیبا و هماهنگ با محیط خود هستند و بی‌شک ورود هنر و به‌ویژه هنر مجسمه‌های شهری به فضاهای شهری، یکی از مناسب‌ترین راه‌حل‌ها برای زیباسازی فضاهای محیطی و ساختن فضاهایی برای تمرکز و تعامل شهروندان در شهرهاست.

درصورتی که مجسمه‌ها در فضای شهری به شیوه‌ای هماهنگ قرار گیرند، شهروندان می‌توانند به خوبی با آن ارتباط برقرار کرده و آثار نیز هماهنگ و متناسب با فضای محیطی خود باشند و به این ترتیب درک و سلیقه زیباشناسانه مخاطبان نیز ارتقا یابد.در این راستا، علاوه بر مهارت هنرمند در خلق یک اثر حجمی زیبا و متناسب، شناخت فضاهای شهری مورد بحث و تسلط هنرمند به آن نیز می‌تواند به دستیابی هرچه بیشتر اثر بینجامد.

فضای خالی از هنر، جذابیت ندارد و فقدان جذابیت از کیفیت فضا می‌کاهد و مانع ایجاد حس سرزندگی و نشاط در فضای شهری است. مجسمه می‌تواند این هر دو را درصورت وجود سایر شرایط به فضا ارزانی دهد.مجسمه‌ها و توضیحات متصل به آنها می‌توانند سطح دانش و آگاهی‌های عمومی شهروندان درخصوص حوادث‌ فرهنگی یا سایر زمینه‌ها را ارتقا بخشند. به‌عنوان مثال می‌توانند مردم یک منطقه را با شخصیت‌ها یا رویدادهای تاریخی یک منطقه آشنا سازند یا نمادهای فرهنگی آن منطقه را معرفی کنند.

مجسمه‌ها هنر را به میان مردم می‌آورند؛ از این‌رو می‌توانند مردم را با سبک‌های هنری قدیم یا جدید آشنا سازند و بر دانش هنری و سواد بصری آنها بیفزایند.

*مدیر روابط عمومی سازمان زیبا سازی

کد خبر 186895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز