سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با کشف شدن سلاح‌های ارتش عربستان در شهر بحران زده حلب در سوریه، انفجاری مهیب یک مقر امنیتی در شهر دمشق را لرزاند.

 سوریه

شبکه خبری بی‌بی‌سی گزارش داد که صندوق‌هایی از سلاح‌های ارتش عربستان سعودی به گروه‌های مسلح در شهر حلب در شمال سوریه انتقال داده شده‌اند و خبرنگارش این سلاح‌های ساخت اوکراین را در یکی از مساجد حلب مشاهده کرده، اما به وی اجازه مشاهده محتویات آن داده نشده است. بی‌بی‌سی تأکید کرد که این سلاح‌ها تولید شرکت داستن اوکراین است که سلاح‌هایی با کاربری دریایی و موشک انداز تولید می‌کند. داستن اوکراین اما ازهرگونه اظهارنظر دراین باره خودداری کرد.

در همین حال، دوشنبه شب دو خودروی بمبگذاری شده در نزدیکی مقر سرویس اطلاعات هوایی در حرستا در نزدیکی پایتخت، منفجر شدند و خسارات زیادی برجای گذاشتند. مسئولیت این انفجارهای انتحاری را گروه پیکارجوی موسوم به جبهه النصره الاسلامیه وابسته به القاعده به‌عهده گرفت اما به تعداد قربانیان این انفجار اشاره‌ای نکرد.

این درحالی است که مناطق جنوبی دمشق که روز دوشنبه صحنه درگیری‌های شدید میان ارتش و گروه‌های مسلح بود، دیروز روزی آرام را پشت سر گذاشت. در حمص مخالفان مسلح دیروز اذعان کردند که ارتش سوریه توانسته در منطقه حساس الخالدیه پیشروی کند. در حلب هم ارتش سوریه عملیات پاکسازی شهر را ادامه داد و یک مرکز ساخت موشک‌های دست ساز را منهدم کرد.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر سوریه پیش‌بینی کرد که در مدتی کوتاه آرامش به کشورش بازخواهد گشت. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، وائل الحلقی با اشاره به اینکه ارتش سوریه درگیر جنگی واقعی علیه تروریسم است، تأکید کرد که ارتش مأموریت خود را در مدتی کوتاه به پایان خواهد رساند.

دیروز نخست‌وزیر ترکیه هم به پارلمان رفت و به موضوع تنش‌های مرزی با سوریه پرداخت. رجب طیب اردوغان تأکید کرد که کشورش آماده تمامی احتمالات در مقابله با سوریه است.به گزارش شبکه خبری راشا تودی، اردوغان با اشاره به اینکه برون رفت از بحران سوریه، با شدت گرفتن ضرباهنگ خشونت‌ها، پیچیده‌تر می‌شود، تصریح کرد که نمی‌توان در قبال بحران سوریه بی‌طرف ماند. وی همچنین ملت سوریه را امانتی سپرده‌شده به‌دست خود دانست و افزود: ترکیه از تمامی امکانات ازجمله مسیرهای دیپلماتیک برای دفاع از سرزمین‌های خود استفاده خواهد کرد تا اینکه گزینه‌های سیاسی پایان یابد.

نخست‌وزیر ترکیه به‌شدت از موضع بزرگ‌ترین حزب مخالف دولتش درقبال مجوز اقدام نظامی فرامرزی انتقاد کرد و افزود: کسانی که از نظام اسد حمایت ‌کنند و موضعی میهن پرستانه در قبال بحران نداشته باشند، باید خاک این مملکت را ترک کنند. همزمان با این اظهارات، ارتش ترکیه مجددا تحرکات خود را در مرز با سوریه ادامه داد. این تحرکات این بار شامل نیروی هوایی ترکیه بود و گفته می‌شود چند جنگنده نیروی هوایی ترکیه به نزدیکی مرز با سوریه برده شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل نیز برای نخستین بار، دولت سوریه را به برقراری آتش بس یکجانبه فراخواند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بان کی مون در کنفرانسی خبری در پاریس، مخالفان را درصورت برقراری آتش بس یکطرفه، به پذیرش و پایبندی به آن فراخواند.
وی وعده داد که این موضوع را با کشورهای عضو شورای امنیت و کشورهای منطقه‌ای به بررسی خواهد گذاشت. براساس ماده نخست طرح کوفی‌عنان، هر دو طرف می‌باید به‌صورت همزمان آتش بس را برقرار سازند.

کد خبر 187362
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز