اولین توالت عمومی در کشورهای غربی سال 1910میلادی در ایالت ایندیانای آمریکا ساخته شد و مورد استفاده عموم قرار گرفت. همین شروع خوبی بود تا این کار به سرعت در بقیه شهر‌های آمریکا و اروپا رواج پیدا کند.

سرویس‌های بهداشتی بیشتر در مراکز عمومی شهر وجود داشت و گاهی مردم برای استفاده از آن باید پول پرداخت می‌کردند و البته گاهی رایگان بود. این نوع سرویس‌های بهداشتی تا اواسط دهه‌70میلادی رواج داشت و به راحتی در بیشتر مراکز خرید، ایستگا‌ه‌های قطار، پایانه‌های اتوبوسرانی و استادیوم‌های ورزشی در دسترس مردم بود اما این سرویس‌های بهداشتی آرام آرام با آمدن توالت‌های پرتابل جای خود را به این نسل جدید سرویس‌های بهداشتی دادند.

توالت‌هایی از جنس پلاستیک با وزن تقریبی 90کیلوگرم که به راحتی قابل نصب در هرمکانی و جمع شدن هستند؛ دارای مخزنی برای جمع‌کردن پسماند، کاملا مجهز و تمیز. این سرویس‌های بهداشتی فقط در مکان‌های رو باز مانند مزارع، بیرون مجتمع‌های تجاری و حیاط‌خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قرمز‌های شهر لندن

شرکت‌هایی در شهر لندن بیش از 30سال است که به اجاره سرویس‌های بهداشتی پرتابل می‌پردازند؛ توالت‌هایی که بیشتر هنگام برگزاری مراسم‌، فستیوال‌ها، عروسی‌ها و رویدادهای ورزشی استفاده می‌شوند. توالت‌هایی که ممکن است تنها برای یک میهمانی خانوادگی اجاره شود تا به میهمان این حس را منتقل کند که سرویس بهداشتی تمیزی اجاره شده که تنها برای استفاده اوست یا به تعداد زیاد در یک مسابقه ورزشی یا فستیوال در گوشه و کنار خیابان قرار می‌گیرند؛ توالت‌هایی که این قابلیت را دارند تا در هر مکانی قرار بگیرند و شرکت‌هایی که این ضمانت را می‌دهند که این نوع توالت‌های قابل حمل هیچ‌جا را کثیف نمی‌کنند و بهداشت عمومی را حفظ می‌کنند.

حالا نوع جدیدی از این توالت‌ها در شهر لندن در کنار خیابان‌ها برای استفاده عموم گذاشته می‌شود که به شکل باجه‌های تلفن عمومی قرمز این شهر طراحی شده هم ظاهر شهر را زیبا و جذاب می‌کنند و هم اصالت تاریخی این شهر را تداوم می‌بخشند. علاوه بر اینکه استفاده از این نوع سرویس‌های بهداشتی کاملا رایگان است و مردم مجبور به پرداخت هیچ‌پولی حتی به‌صورت انعام به نظافتچیان نیستند.

توالت به سبک استرالیایی

استفاده از توالت‌های عمومی پرتابل در استرالیا نسبت به سایر کشورها خیلی دیرتر رواج پیدا کرد چون استرالیایی‌ها هیچ علاقه‌ای نداشتند تا این نوع سرویس‌های بهداشتی را از آمریکا و اروپا وارد کنند. نخستین توالتی که به این شیوه نصب شد به سال 1983بازمی‌گردد. با تولید نخستین توالت از این نوع، حمل و نصب این سرویس‌های بهداشتی در سراسر استرالیا زیاد شد و شهرداری‌های شهرهای مختلف این کشور برای اینکه مردم از این نوع سرویس‌های بهداشتی به راحتی استفاده کنند، آنها را رایگان اعلام کرد. استرالیایی‌ها از این نوع سرویس‌های بهداشتی که مجهز به دستمال توالت، شیر آب و جایی برای شست‌وشوی دست با صابون است استفاده می‌کنند. در استرالیا گاهی این سرویس‌های بهداشتی برای راحتی حمل‌ونقل در پشت کامیون‌هایی کوچک تعبیه کنند.

حضور 2250توالت در ماراتن نیویورک

اکتبر سال 2008و بعد از برگزاری یک مسابقه ماراتن در شهر نیویورک بود که نام این شهر به‌عنوان یکی از شهرهایی که بیشترین توالت عمومی را در سطح شهر استفاده کرده بود بر سر زبان‌ها افتاد، اتاقک‌هایی که می‌توانستند بیش از 50گالن(190 لیتر) پسماند را در خود نگه دارند. بیش از 2250سرویس بهداشتی سیار در اطراف پارک مرکزی و طول پل بزرگ بروکلین برای استفاده رایگان مردم و 39هزار دونده حاضر در ماراتن تعبیه شد.

شهرداری شهر نیویورک برای اینکه بتواند جلوه زیباتری هنگام برگزاری مسابقه به شهر دهد هر کدام از این محفظه‌های توالت را به یک رنگ در آورده بود. شهرداری هزینه زیادی برای نصب این تعداد توالت سیار در یک روز قبل از برگزاری مسابقه و جمع‌آوری آن بعد از پایان ماراتن متحمل شد اما این کار توانست شهرت و اعتبار زیادی برای نیویورک و شهردارش - ‌مایکل بلومبرگ- به همراه بیاورد.

هزینه استفاده از توالت‌های عمومی در کشورهای مختلف

در آرژانتین هیچ هزینه‌ای برای استفاده از توالت‌های عمومی از سوی شهرداری گرفته نمی‌شود اما معمولا فردی که توالت‌ها را نظافت می‌کند در جلوی در ورودی مبلغی به‌عنوان انعام دریافت می‌کند. آنها کاغذی جلوی در نوشته‌اند که انعام شما درآمد ماست و رسم است که مردم دو دلار به آنها هنگام خارج‌شدن می‌دهند.

در سنگاپور معمولا برای هر بار استفاده از توالت عمومی مبلغی بین 10تا 20سنت دریافت می‌شود. استفاده از توالت‌های عمومی در تایوان فقط در ایستگاه‌های مترو رواج دارد، بدون اینکه مردم مجبور باشند پولی پرداخت کنند. در ترکیه توالت‌های عمومی تنها در ایستگاه‌های اتوبوس قرار دارند که مردم این کشور برای هربار استفاده باید 1/5 لیر بپردازند.

کد خبر 191473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز