برگزاری دوسالانه‌ها و جشنواره‌های هنری در کشورهای مختلف، امروزه تبدیل به فرصتی برای تعامل هنرمندان این کشورها با هنرمندان کشورهای دیگر و به نوعی جواز حضور یک کشور در عرصه بین‌المللی هنر است.

دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران از معدود دوسالانه‌های هنری در کشورمان است که تا نهمین دوره با نظم و سیاق خوبی برگزار ‌شده و درنظر قریب به اتفاق کاریکاتوریست‌ها و کارتونیست‌ها اتفاقی درخور و معتبر بوده است. به همین‌خاطر این جشنواره یکی از پنج بی‌ینال و جشنواره معتبر کاریکاتور در جهان محسوب می‌شود اما از سال گذشته، متأسفانه دچار بی‌نظمی در برگزاری شده است. سال گذشته متولیان برگزاری دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران که قرار بود تا پایان سال۹۰ برگزار شود اعلام کردند با توجه به تراکم برنامه‌های تجسمی ازجمله برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر و اشغال نگارخانه‌های بزرگ تهران این برنامه به سال ۱۳۹۱ موکول شد.

البته سیدمسعود شجاعی طباطبایی، رئیس خانه کاریکاتور ایران و دبیر دوسالانه‌ بین‌المللی کاریکاتور قبلا از احتمال به تعویق افتادن زمان برگزاری این دوسالانه خبر داده بود. وی درباره به تعویق افتادن و بی‌نظمی در موعد برگزاری این دوسالانه که تاکنون هر دو سال یک‌بار به‌طور منظم در موعد مقرر خود برگزار شده توضیح داده بود: از نظر تاریخ میلادی زمان برگزاری این دوسالانه تا آخر دسامبر است؛ بنابراین اگر این دوسالانه تا اوایل سال آینده شمسی یعنی اردیبهشت‌ماه سال‌91نیز به تعویق بیفتد مشکلی نخواهیم داشت. پس از به تعویق افتادن دوسالانه در اردیبهشت ماه، بار دیگر دبیر دوسالانه‌ بین‌المللی کاریکاتور اعلام کرد: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته این دوسالانه با آثاری از هنرمندان 89کشور دنیا از نیمه مهر تا نیمه آبان امسال برگزار خواهد شد.

در ادامه هشت مرداد 91علی‌اصغر امیرنیا، سرپرست دفتر هنرهای تجسمی نیز در تأیید گفته‌های دبیر دوسالانه‌ در این‌باره تأکید کرد: برای برگزاری دوسالانه‌ها مبلغی درنظر گرفته شده است اما با توجه به اینکه تورم بالا رفته و هدایایی که اعلام کرده‌اند کمی با بودجه مغایر است و با توجه به اینکه دوسالانه بین‌المللی است، همچنان در حال رایزنی هستیم. پس از آن بستری شدن شجاعی، دبیر دوسالانه سبب شد تا ‌به‌رغم اعلام قبلی برای برگزاری دوسالانه در آبان ماه، عملا این موضوع به «اطلاع ثانوی» موکول شود. کارشناسان معتقدند از آنجا که دوسالانه‌ها هویت فرهنگی یک کشور هستند اینگونه سهل‌انگاری‌ها و کوتاهی‌ها، در برگزاری دوسالانه‌ای که یکی از معتبرترین دوسالانه‌های ایران در سطح جهانی و در عین حال یکی از معدود جشنواره‌هایی است که اعتباری حقیقی در سطح بین‌المللی دارد؛ می‌تواند اعتبار میزبانی کشورمان را زیر سؤال ببرد. اما حمید شاه‌آبادی، معاون هنری ارشاد در این‌باره اعلام کرد: این تأخیر حل می‌شود. اینطور نیست که آبروی دوسالانه دچار مشکل شود. دوسالانه‌ها در تمام کشورها برگزار می‌شوند.

ما هم تقید خود را به برگزاری دوسالانه‌ها نشان داد‌ه‌ایم. نشان دادیم که دوسالانه‌هایی که سال‌ها برگزار نشده‌اند، ما تلاش کرده‌ایم که برگزار شوند. اکنون هم برای برگزاری دوسالانه کاریکاتور توجه به سطح کیفی نیاز است. در پیگیری دلایل به تعویق افتادن مجدد دوسالانه، امیرنیا به مهر گفت: در این مورد من نه پاسخگو هستم و نه می‌توانم پاسخگو باشم. با این حال تکلیف دوسالانه کاریکاتور را باید در این بیان معاون هنری ارشاد جست‌وجو کرد که امسال برگزاری این دوسالانه مشخص نیست و هنوز به‌طور قطعی برگزار شدن یا نشدن دو سالانه کاریکاتور را نمی‌توانیم اعلام کنیم اما این دوسالانه اوایل سال آینده برگزار می‌شود. شاید به همین دلیل است که دوسالانه‌ها و جشنواره‌های هنری و به‌خصوص تجسمی در کشور ما با تأخیرهای طولانی، نه‌تنها مجالی را برای تعامل‌های جهانی برای هنرمندان ما فراهم نمی‌آورند بلکه با برگزاری بسیار نامنظم و با تأخیرهای طولانی حتی در سطح ملی نیز نتوانسته‌اند تأثیرگذار باشند.

کد خبر 193621

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز