همزمان با رشد قیمت سهام شرکت‌ها و روند صعود منحنی شاخص بورس تهران، باردیگر بحث‌های داغی درباره حبابی بودن قیمت‌ها در بازار سهام شکل گرفته است.

دراین میان بسیاری از مسئولان بورس و حتی اغلب کارشناسان بر این باورند که فضای قیمت‌ها در بازار سهام همچنان حبابی نیست.
در این میان، معاون بازار شرکت بورس ورود نقدینگی به بازار ارز و سکه و نیز عملکرد مطلوب شرکت‌های بزرگ بورسی را از عوامل رونق بورس در روزهای اخیر دانست.

علی صحرایی‌ در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد علت رکوردشکنی‌های پی‌درپی شاخص بورس تهران گفت: جریان نقدینگی بازار ارز و سکه وارد بورس تهران شده و با این اتفاق سمت تقاضا قوی‌تر شده است.معاون بورس اعلام کرد: با رونق بورس و رشد قیمت‌ها سهامداران جدید وارد بازار شدند و مشتریان قدیمی پول‌های اضافه‌تری وارد بازار سرمایه کردند و پول‌ها از بازار ارز و سکه به سمت بورس سرازیر شد زیرا این بازارها برای سرمایه‌گذاران چشم‌انداز سودآوری ندارد.

اعتقاد به حباب ارزی

علیرضا عسگری‌مارانی، کارشناس بازار سرمایه هم با بیان اینکه بورس با شاخص 35هزار واحدی حبابی نیست، در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به این سؤال که با توجه به عبور شاخص از مرز 35هزار واحد آیا می‌توان از شکل‌گیری حباب در بازار سهام سخن گفت یا نه، گفت: این موضوع به اعتقاد به وجود یا نبود حباب در بازار ارز بستگی دارد.

او افزود: اگر گروهی اعتقاد داشته باشند که دلار 2500تومانی حبابی است، بازار سهام هم از نگاه این گروه دارای حباب است، چون تفکر حاکم این است که دلار فروش کالاها را براساس نرخ 2500تومانی درنظر می‌گیرند اما قیمت 2000 تا 2500دلار منطقی به‌نظر می‌رسد، ولی اگر به دلار دو هزار تومانی اعتقاد باشد، شاخص بورس نباید چندان از این ارقام بالاتر رود.

عسگری‌مارانی ادامه داد: بنابراین با توجه به فروش پنج‌هزار میلیارد تومانی سال‌جاری شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، چادرملو و گل‌گهر می‌توان به این نتیجه رسید که فروش این شرکت‌ها از مجموع سپرده‌های چند بانک بیشتر بوده و هر کدام از این شرکت‌ها می‌توانند‌ به اجرای یک‌طرح توسعه جدید یا اتمام آن اقدام کنند. حتی اگر در بانک‌ها سپرده گذاری کنند می‌توانند 20درصد سود بگیرند که درنهایت موجب افزایش سودآوری آنها می‌شود.

او تأکید کرد: واقعیت این است که اثر نوسان ارز روی صنایع متفاوت بوده و در برابر خوشحالی سهامداران شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی از رشد ارز، کاهش ارز می‌تواند منجر به رشد سهام گروه‌هایی چون خودرو، دارو، بانک و سیمان شود که همه این گروه‌ها در بورس حضور دارند. برای همین بورس آیینه تمام نمای اقتصاد است که مسئولان باید به آن توجه کنند.

کد خبر 194854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز