گروه ادب و هنر: هیأت انتخاب سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته جلسه جمع‌بندی آرا را برگزار کرد تا ترکیب فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر مشخص شود.

سینما - فیلم حوض نقاشی


به گزارش خبرنگار همشهری، برایند بازبینی فیلم‌ها توسط هیأت انتخاب از حضور تقریبا قطعی تعدادی از آثار متقاضی حکایت دارد. این فیلم‌ها عبارتند از:
1- استرداد 2- برلین منفی هفت 3- فرزند چهارم 4- عقاب صحرا 5- حوض نقاشی 6- خسته نباشید! 7- رسوایی 8- قاعده تصادف 9- چه خوب شد که برگشتی! 10- احمال معکوس 11- گهواره‌ای برای مادر 12- جیب‌بر خیابان جنوبی 13- به‌خاطر پونه 14- آقای الف 15- همه چیز برای فروش 16- هیچ‌کجا، هیچ‌کس 17- دربند 18- بشارت به یک شهروند هزاره سوم 19- هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند 20- دلتنگی‌های عاشقانه 21- روز روشن 22- ابرهای ارغوانی. اسامی فیلم‌های بخش مسابقه به‌صورت رسمی
به زودی اعلام خواهد شد.

جامانده‌های جشنواره 31

در آستانه اعلام اسامی فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران شنیده‌ها حکایت از کنار ماندن تعدادی از آثاری دارد که بخت حضور در مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور را از دست داده‌اند. یکی از این فیلم‌ها «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی است. این فیلم ماجرای اعضای خانواده‌ای را روایت می‌کند که یک شب فرصت دارند مشکل مادر خانواده را حل کنند. نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده آشغال‌های دوست‌داشتنی محسن امیریوسفی است که پیش از این فیلم‌های بحث‌برانگیز «خواب تلخ» و «آتشکار» را کارگردانی کرده است. بنیاد سینمایی فارابی در تولید این فیلم مشارکت دارد. شهاب حسینی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، صابر ابر، حبیب رضایی و شیرین یزدانبخش بازیگران این فیلم هستند. ظاهرا به پایان نرسیدن فیلمبرداری این پروژه مانع از حضورش در جشنواره شده، ولی گفته می‌شود فارابی با فیلم مشکلاتی دارد که ترجیح می‌دهد این اثر سینمایی به جشنواره نیاید تا سر فرصت مشکلات آشغال‌های دوست‌داشتنی حل شود. «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» دیگر فیلمی است که احتمالا بخت زیادی برای حضور در جشنواره ندارد.

این فیلم توسط روح‌الله حجازی کارگردانی شده که تا همین چند روز پیش فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» را بر پرده سینماها داشت. سازندگان فیلم به جای خلاصه داستان، این عبارت را در اختیار رسانه‌ها گذاشته‌اند: «حضور مهمانان آقای محمودی و بانو، زندگی مشترک آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.» حمید فرخ‌نژاد پس از تجربه موفق فیلم زندگی خصوصی آقا و خانم میم بار دیگر جلوی دوربین روح‌الله حجازی رفته است. ترانه علیدوستی، پیمان قاسم‌خانی، هنگامه قاضیانی و ترلان پروانه دیگر بازیگران این فیلم هستند. گفته می‌شود هیأت انتخاب جشنواره فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو را به‌لحاظ ساختاری پسندیده ولی با کلیت آن به لحاظ مضمونی دچار مشکل شده است. اینکه فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو چه مشکلاتی دارد هنوز رسانه‌ای نشده و سازندگان فیلم امیدوارند با رایزنی مشکل این اثر سینمایی را رفع کنند.

سومین فیلم ناکام از ورود به بخش مسابقه، «تاج‌محل» است. این فیلم اولین ساخته دانش اقبال شاوی محسوب می‌شود و به‌عنوان یکی از محصولات حوزه هنری به دفتر جشنواره ارائه شده است. «حوض نقاشی» و «خسته نباشید!» دیگر تولیدات حوزه هنری هستند که حضورشان در بخش مسابقه قطعی به‌نظر می‌رسد ولی ظاهرا تاج‌محل نتوانسته موردتوجه اعضای هیأت انتخاب قرار گیرد.

از دیگر فیلم‌هایی که موفق به حضور در جشنواره نشده‌اند باید به فیلم‌های ژانر سینمای کودک اشاره کرد؛ «نیکان و بچه غول» به کارگردانی رحمان رضایی و «عملیات مهدکودک» ساخته فرزاد اژدری فیلم‌هایی هستند که برای حضور در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان ساخته شدند ولی با طولانی شدن مراحل تولیدشان به سرزمین نصف جهان نرسیدند. احتمالا فهرست جامانده‌های جشنواره امسال طولانی تر از دوره‌های قبل خواهد بود. اصرار بر رعایت استاندارد فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه که ظاهرا قرار نیست از سقف 22 فیلم عبور کند و اینکه تعداد آثار مسابقه فیلم‌های اول نیز درنهایت 16 فیلم خواهد بود را اگر کنار 95 اثر متقاضی حضور در جشنواره بگذاریم، می‌بینیم که امسال دست‌کم نیمی از متقاضیان پشت درهای بسته خواهند ماند.

چ؛ غایب بزرگ

فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا را باید مهم‌ترین غایب جشنواره امسال دانست. این فیلم که به زندگی شهید مصطفی چمران می‌پردازد هم به‌لحاظ سوژه حساسش که پیرامون یکی از اسطوره‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است و هم جایگاه و اعتبار سازنده‌اش، در صورت حضور در جشنواره می‌توانست یکی از شاخص‌ترین آثار فجر سی‌ویکم باشد. با وجود اصرار پژمان لشگری‌پور نماینده فارابی در پروژه چ مبنی بر تلاش برای رساندن فیلم حاتمی‌کیا به جشنواره، از همان ابتدا می‌شد حدس زد که این فیلم امکان حضور در جشنواره را ندارد. هم‌اکنون مهدی حسینی‌وند تدوین چ را انجام می‌دهد و این پروژه جلوه‌های ویژه سنگینی دارد که بار مرحله فنی آن‌را طولانی‌تر می‌کند. فریبرز عرب‌نیا، سعید راد، بابک حمیدیان و مریلا زارعی ازجمله بازیگران فیلم سینمایی چ هستند. این فیلم با حاشیه‌های فراوانی تولید شد.

کد خبر 196775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز