سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

گروه ادب‌وهنر: وعده برگزاری جشنواره‌ای منظم با تعداد مشخص و کنترل‌شده‌ای از فیلم‌ها در همان گام اول با اما و اگرهایی مواجه شد.

سینما - فیلم عقاب صحرا

پس از اعلام فهرست فیلم‌های بخش مسابقه و راه‌نیافتن تعدادی از تولیدات فاخر به جشنواره می‌شد حدس زد که رایزنی‌هایی برای ورود چندتولید فارابی به فجر سی‌ویکم صورت بگیرد و حالا خبرها حکایت از اضافه شدن دو فیلم به فهرست 23فیلم بخش مسابقه سینمای ایران دارد. عقاب صحرا و فرزند چهارم فیلم‌هایی بودند که انتخاب نشدنشان از سوی هیأت انتخاب عجیب بود و ظاهرا قرار است این فیلم‌ها به فهرست مسابقه اضافه شوند. با این اتفاق تعداد آثار حاضر در بخش مسابقه به 24فیلم خواهدرسید و با این روند شاید چند فیلم دیگر هم به بخش مسابقه اضافه شود تا اتفاق‌های یکی دو دوره اخیر جشنواره فجر، امسال نیز تکرار شود.

فستیوال‌های سینمایی استانداردی برای تعداد آثار حاضر در بخش رقابتی اصلی دارند که به ندرت از 20فیلم فراتر می‌رود. این استاندارد چند‌سالی است که در جشنواره فیلم فجر رعایت نمی‌شود و امسال با تغییر دبیر جشنواره، مدیر سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد از شلوغ‌شدن این رخداد سینمایی جلوگیری خواهد کرد. حذف بخش نوعی نگاه و کلا بخش‌های خارج از مسابقه جشنواره هم با این نیت صورت گرفت اما حالا به نظر می‌رسد شرایط قدری دشوارتر از گذشته شده است. با حذف بخش خارج از مسابقه فیلمی که به مسابقه راه نمی‌یابد امکان دیده شدن در جشنواره را از دست می‌دهد و اگر نهاد سازنده فیلم با‌نفوذ باشد و مثلا رضایت وزیر ارشاد را هم جلب کند آن وقت شاید دفتر جشنواره‌ چاره‌ای جز افزایش تعداد فیلم‌های مسابقه نداشته باشد.

تلاش برای بازگرداندن فرزند چهارم و عقاب صحرا به جشنواره

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی از آماده کردن نسخه کامل‌تر دو فیلم عقاب صحرا و فرزند چهارم برای ارائه به دفتر جشنواره و بازبینی مجدد این آثار خبر داد. حسن نجاریان قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی درباره انتخاب نشدن دو فیلم این مرکز برای حضور در جشنواره فجر به مهر گفت: با توجه به تعجیل در رساندن نسخه‌هایی از این دو فیلم و زمان کمی که در اختیار داشتیم، ما یک نسخه راف‌کات شده از دو فیلم فرزند چهارم و عقاب صحرا را به دفتر جشنواره ارائه کردیم. وی افزود: آرای هیأت انتخاب نیز براساس این دو نسخه ابتدایی فیلم‌ها بوده است ولی با کامل‌تر شدن آثار در تلاش هستیم نسخه بهتر و کامل‌تری از این دو فیلم را برای دفتر جشنواره ارسال کنیم. امیدوارم به نتیجه برسیم و دوباره این آثار برای انتخاب دیده شوند. نجاریان همچنین درباره خبری مبنی بر اینکه وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی درصددهستند فیلم‌های بازمانده از جشنواره را ببینند، گفت: من در جریان این موضوع نیستم و فقط می‌دانم که فارابی همه تلاش‌ خود را درباره این آثار انجام می‌دهد.

فیلم فرزند چهارم با بازی مهتاب کرامتی، مهدی هاشمی، حامد بهداد و. . . در تهران و سومالی فیلمبرداری شده است. این پروژه از آثار فاخر سینمای ایران به شمار می‌رود و مراحل ساخت سختی را در سومالی پشت سرگذراند به‌طوری که یک‌بار هواپیمای حامل عوامل فیلم سقوط کرد و خوشبختانه آسیب جدی به آنها وارد نشد و دوباره کار از سر گرفته شد. از آنجا که بیشتر عوامل این فیلم از حرفه‌ای‌های سینما هستند بعید به‌نظر می‌رسد که این پروژه به لحاظ کیفی مورد توجه هیأت انتخاب قرار نگرفته باشد. شاید بازبینی این فیلم‌ توسط هیأت انتخاب بتواند باعث دیده شدن آن در این رویداد شود. عقاب صحرا به کارگردانی مهرداد خوشبخت هم یکی از پروژه‌های فاخر فارابی است با داستانی تاریخی که در سال‌های ششم تا هشتم هجری می‌گذرد. داستان درباره صلح حدیبیه تا فتح مکه است و داستان زندگی شخصی به نام ابوبصیر را روایت می‌کند. سیدجلال الدین درّی و ساسان فتاح بازنویس این فیلم بوده‌اند و بازیگرانی چون کیکاوس یاکیده، روناک یونسی، علی کمالی‌نژاد، شهرزاد کمال‌زاده، حسین سلیمانی، افشین نخعی، محمد ربانی، انوشیروان ارجمند، رضا سروی، امیرارسلان سیدی، امیرحسین میرشمسی و حبیب دهقان‌نسب در این فیلم بازی دارند.

مخالف افزایش تعداد فیلم‌ها هستم

دبیر این دوره ازجشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: به‌خاطر احترام به سینمای ایران تلاشمان را کردیم از تصمیمات هیأت انتخاب حمایت کامل کنیم تا همین 22فیلم در جشنواره باشد و ایستاده‌ایم تا این تعداد افزایش پیدا نکند. البته بستگی به میزان فشارها دارد و ممکن است به دلایلی این فیلم‌ها افزایش پیدا کند اما من کاملا مخالف این موضوع هستم مگر آنکه حکم حکومتی بدهند. وی افزود: ما امسال فیلم‌های بسیار خوبی از لحاظ کیفی داشتیم اما چون محتوایش براساس آنچه شعارش را داده بودیم نبوده به جشنواره راه پیدا نکرده است. در مقابل فیلم‌هایی را داشتیم که به‌خاطر محتوایی بسیار ارزشی بودند اما کیفیت آنها در حد جشنواره نبوده و به بخش نهایی راه پیدا نکرده است.

عباسیان ادامه داد: فیلم‌های هنری خوبی هم داشتیم که من به‌عنوان دبیر جشنواره به آنها علاقه داشتم اما مورد تأیید هیأت انتخاب قرار نگرفت. وی با بیان اینکه فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه پیدا کرده همه با اکثریت آرا انتخاب شده است‌، گفت: به‌خصوص در بخش سینمای ایران که کمترین رأی به یک فیلم، پنج رأی بوده است. عباسیان با اشاره به بخش فیلم‌های اول نیز خاطرنشان کرد: هیأت انتخاب اعلام کردند فیلم‌های اول آثار خوبی هستند و میانگین کیفیت آنها از آثار سینمایی بالاتر است، برای همین پذیرفتیم تعداد فیلم اولی‌ها بیشتر شود، بنابراین تعدادی را که از این بخش در سینمای ایران گذاشتیم، بیشتر شده است. جلیل عرفان‌منش معاون آثار سینمایی و سمعی و بصری و یکی از اعضای هیأت انتخاب نیز درباره حضور برخی از فیلمسازان در لیست فیلم‌های اول و استعلام دبیر جشنواره از اداره کل ارزشیابی و نظارت گفت: اگر در طول فرایند بازبینی توسط هیأت انتخاب معلوم شد برخی از فیلم‌ها فیلم‌های اول نیستند، از اختیارات دبیر جشنواره است که چنانچه یک فیلم به‌عنوان فیلم اول آمده باشد بعد معلوم شود فیلم اول نیست تا آخرین لحظات قبل از برپایی جشنواره می‌تواند درباره فیلم و سرنوشت ورود آن تجدید نظر کند.

کد خبر 197202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز