علی شاکری: حضور دوباره خولیو ولاسکو در تهران و تمدید قرارداد دوساله‌اش با والیبال ایران وهمچنین نزدیک‌شدن به مرحله پلی‌آف لیگ برتر والیبال، بهانه‌ای بود تا پای صحبت پیمان اکبری یکی از خبرسازترین چهره‌های والیبال ایران در یک دهه اخیر بنشینیم و نظرش را پیرامون ادامه فعالیت سرمربی آرژانتینی و اتفاقات این فصل لیگ برتر والیبال جویا شویم.

ولاسکو - مربی والیبال

کاپیتان سابق تیم‌ملی و سرمربی تیم صدرنشین این روزهای لیگ که در مقطعی کوتاه به‌عنوان سرمربی تیم امید با سرمربی نامدار آرژانتینی تیم ملی همکاری داشت، در گفت‌وگو با همشهری از تأثیرات ولاسکو بر والیبال ایران گفت و اینکه چگونه می‌توان از تجربیات ذی‌قیمت این مربی در تمامی زمینه‌ها حداکثر استفاده را برد. ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • فدراسیون والیبال موفق به تمدید قرارداد دوساله با ولاسکو شد؛ شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اتفاق خوبی است که والیبال ایران بازهم می‌تواند با این مربی بزرگ در عرصه‌های بین‌المللی حاضر شود و معتقدم که این بار باید با یک برنامه‌ریزی مناسب از تجربیات ذی‌قیمت این مربی حداکثر استفاده را در تمامی زمینه‌ها برد و فقط تجربیاتش را محدود به تیم ملی نساخت. مطمئنا مربیانی مثل ولاسکو که نزدیک به چنددهه در بالاترین سطح والیبال دنیا مربیگری کرده‌اند دیدگاه‌های ارزشمندی درخصوص دیگر مسائل والیبال و ورزش دارند که می‌تواند برای والیبال ما راهگشا و مؤثر باشد.

  • برای خیلی‌ها این سؤال وجود دارد که چطور شد همکاری شما به‌عنوان یک مربی جوان و آینده‌دار با ولاسکو خیلی تداوم پیدا نکرد درحالی‌که همگان انتظار داشتند مربیانی مثل شما، عطایی، معدنی و دیگر مربیان جوان و مستعد در کنار ولاسکو با کسب تجارب لازم برای آینده آبدیده شوید؟

روزی که ولاسکو برای نخستین‌بار به ایران آمده بود، من سرمربی تیم‌ملی امید بودم و پنج‌بازیکن تیم ما هم در آن روزها در اردوی تیم ملی بزرگسالان بودند و با توجه به اینکه قرار بود تیم ما در همان دوران به مسابقات باشگاه‌های آسیا اعزام شود، طبیعی بود که روابط بسیار نزدیکی بین ما برقرار شد و من نیز خوشحال بودم که می‌توانستم از تجربیات او نهایت استفاده را ببرم؛ به هر حال ولاسکو یک مربی شناخته شده در والیبال جهان بود و به اندازه سن من تجربه مربیگری داشت. این تجربیات نه برای من بلکه برای همه مربیان جوان ارزشمند و مهم بود ولی متأسفانه، هم درگیری من با تیم باشگاهی‌ام (پیکان) و هم فراهم‌نبودن شرایط و اتفاقاتی که بعدها رقم خورد مانع از ادامه همکاری ما با یکدیگر شد.

  • یعنی نخواستند شما در کنار ولاسکو باشید؟

مربیانی مثل ولاسکو یا گائیج و کمی دورتر پارک‌کی‌ون وقتی به ایران می‌آیند، نمی‌دانند اینجا چه خبر است؛ آنها بسیار صادقند و باهوش. در این میان دوستان و همکارانی که برای کار‌کردن کنار آنان انتخاب می‌شوند معیاری از نظر شخصیت و صداقت برای سایر مربیان ایرانی محسوب می‌شوند و در حقیقت مربیان خارجی از طریق آنها به یک شناخت نسبی از مربیان ایرانی و توانایی‌شان می‌رسند؛ پس این ما هستیم که باید در زمینه انتخاب افراد برای همکاری با آنان، دقت لازم را مبذول داریم تا ذهنیت مثبت آنها سمت و سوی دیگری پیدا نکند.

  • بالاخره نگفتید چرا یکباره از ولاسکو دور شدید؟

متأسفانه یک‌سری مشکلات پیش آمد و درحالی‌که در دفاع از حقوق و ‌شأن و هویت مربیان ایرانی چیزی کم نگذاشته بودم برخی از دوستان من را متهم به تلاش برای رسیدن به مقاصد شخصی کردند و برای زدودن چنین شائبه‌ای به‌رغم میل قلبی‌ام از ولاسکو و حتی فدراسیون دور شدم و ترجیح دادم فعالیتم را صرف آماده‌سازی‌ تیم باشگاهی‌ام کنم. این در حالی بود که احترام متقابلی هم میان من و ولاسکو برقرار بود و هست و من همیشه چه با حضور در تمرینات ایشان و چه هنگام دیدارهایی که دست می‌دهد از تجربیات ذی‌قیمتش استفاده لازم را می‌برم. البته در آستانه انتخابات ریاست فدراسیون والیبال در مورد سرمربیگری یکی از تیم‌های ملی رده‌های پایه توافق ضمنی با رئیس فدراسیون والیبال داشتم که بعدها تصمیم دیگری گرفته شد.

  • پس اینکه گفته می‌شد شما شرط و شروطی برای همکاری با ولاسکو در تیم ملی بزرگسالان یا امید گذاشتید صحت ندارد؟

این واقعیت را بگویم که نه من بلکه همه مربیان جوان دوست دارند و علاقه‌مند به همکاری با شخص ولاسکو هستند. من آنقدر حرفه مربیگری را دوست دارم که تشنه یادگیری نکات تازه‌ای‌ هستم و هم‌اکنون نیز ارتباط خوبی با ولاسکو دارم. مهم‌ترین دغدغه‌ام در همکاری و استفاده از تجربیات مربی‌ای مثل ولاسکو و آشنایی با طرز فکرش حفظ احترام و جایگاه و‌ شأن مربی ایرانی است و بس؛ پس هیچ شرطی جز این ندارم و این را نه برای خودم بلکه برای تمامی مربیان ایرانی واجب و ضروری می‌دانم.

  • در هفته‌ای که گذشت شما ملاقاتی نیز با ولاسکو داشتید. آیا صحبتی هم میان شما پیرامون همکاری دوباره با یکدیگر مطرح شد؟

خیر. او برای بازدید از تمرینات پیکان، سری به باشگاه ما زد و دقایقی پیرامون برخی از بازیکنان ملی‌پوش مثل کشاورزی و همچنین بازیکنانی که می‌توانند برای تیم زیر 23سال مفید باشند با هم صحبت کردیم. با توجه به برگزاری مسابقات امیدهای جهان، ولاسکو به‌دنبال بازیکنانی شایسته برای تشکیل این تیم و کامل کردن لیست خود بود. او بازدیدی هم از سالن بدنسازی باشگاه داشت و باوجود قدیمی بودن بسیاری از وسایل آن گفت که همه‌‌چیز در باشگاه پیکان راضی‌کننده است.

  • در مورد اتفاقات و جنجال‌های اخیر پیش‌آمده در لیگ برتر والیبال چه نظری دارید؟

اگرچه جنجال‌های اخیر والیبال در قالب تیم ملی رخ نداد و در رده مسابقات باشگاهی بود اما به‌شدت مرا آزار داد؛ چرا که مردم همواره به والیبال به چشم یک ورزش دانشگاهی می‌نگرند و ورود حاشیه و جنجال و بی‌اخلاقی هیچ تناسبی با این رشته ورزشی ندارد. نباید در قبال این بدرفتاری‌ها بی‌تفاوت بود و چاره‌اندیشی نکرد.

  • فکر می‌کنید چرا در این فصل، لیگ برتر با این همه جنجال در رقابت‌های باشگاهی روبه‌رو شد؟

یک بخش آن می‌تواند خود تیم‌ها باشند که در ابتدای فصل برای خود هدفگذاری کرده‌اند تا بتوانند در جمع چهار‌تیم مرحله پایانی قرار گیرند. اما در این فصل با شدت‌گرفتن رقابت‌ها و نامشخص بودن نتایج برخلاف گذشته، ناخواسته نوعی فشار بر مربیان، بازیکنان و حتی مدیران عامل تیم‌ها تحمیل شده است. البته این نکته را بگویم که در مجموعه باشگاه پیکان مدیران ما خوشبختانه رسیدن به موفقیت به هر قیمتی را نفی کرده‌اند و ما هم این موضوع را به بازیکنان به‌خوبی منتقل کرده‌ایم و دیدید که در تمامی ماجراهای خلق‌شده این فصل، هیچ‌جا نام تیم ما و بازیکنانش مطرح نبوده است. استرس عدم‌موفقیت احتمالی بیشتر متوجه تیم‌های پرطرفدار بوده و معتقدم که باید با ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی مانع از افزایش آن در میادین والیبال شد.

  • پیکان به جز اوایل فصل، دو‌باره در جلد همان مدعی قدیمی فرو رفته است. فکر می‌کنید که پس از یک وقفه یکساله دوباره این تیم بتواند قهرمان لیگ برتر شود؟

البته‌خوب نبودن ما در اوایل فصل به نامشخص بودن حضور ما در لیگ برتر و دیر شکل‌گیری تیم و تمرینات برمی‌گشت. بنابراین باتوجه به زحمات مدیران قبلی و تلاش مدیران جدید، خیلی زود با هرچه جلوتر رفتن بازی‌ها و با آماده‌شدن بدنی بازیکنان توانستیم خودمان را در سخت‌ترین دوره مسابقات لیگ به صدر جدول برسانیم و به همان تیم مدعی همیشگی تبدیل شویم. ما برای به‌دست آوردن جایگاه فعلی زحمت زیادی کشیدیم و امیدوارم که به این آسانی‌ها هم آن را از دست ندهیم.

  • پیش‌بینی شما از مسابقات این فصل چیست و چه تیم‌هایی را بخت اول قهرمانی می‌دانید؟

باور کنید پیش‌بینی اینکه چه تیم‌هایی به مرحله پایانی پلی‌آف راه پیدا می‌کنند کاری است سخت، چه رسد به اینکه بخواهم پیش‌بینی کنم چه تیمی توانایی قهرمانی در لیگی را دارد که پرفراز و نشیب‌ترین دوره خود را از حیث شگفتی در حال پشت‌سرگذاشتن است. شما نگاه کنید، تیم پیشگامان کویر یزد که در پایان نیم فصل اول با آن فاصله زیاد نسبت به بقیه مدعیان قهرمان شد، در هفته‌های پایانی دور برگشت تا مکان پنجم سقوط داشته و واقعا نمی‌شود پیش‌بینی قطعی از قهرمانی تیمی داشت. با وجود آنکه پیکان هم‌اکنون با فاصله تقریبا خوب در صدر قرار دارد، هدف ما در وهله اول راهیابی به جمع چهار تیم مرحله پایانی است و بعد باید دید چکاره‌ایم. از دید من هفت تیم پیکان، کاله، سایپا، متین، میزان، پیشگامان و شهرداری ارومیه به یک اندازه شانس راهیابی به پلی‌آف و قهرمانی در این فصل را دارند.

 

کد خبر 198385

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز