گروه بین‌الملل: یک روز بعد از انتقاد احمدداووداوغلو وزیر خارجه ترکیه از مداخله نظامی فرانسه در مالی، محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر هم از این اقدام غرب انتقاد کرد.

مرسی

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور مصر دیروز در آغاز نشست اقتصادی کشورهای عربی که با حضور سران این کشورها در ریاض برگزار شد، گفت: مداخله نظامی فرانسه در مالی کانون جدید مناقشه‌ای را به‌وجود می‌آورد که شمال و جنوب آفریقا را از هم جدا و میان اعراب تفرقه‌ای جدید ایجاد می‌کند.دو روز پیش احمدداووداوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز گفته‌بود کشورش از مداخله نظامی یکطرفه در مالی حمایت نمی‌کند و اگر اقدامی در این زمینه انجام می‌شود باید زیر چتر سازمان ملل و با حمایت این سازمان باشد.

دو هفته پیش نظامیان فرانسوی با هدف مقابله با شبه‌نظامیانی که چند شهر مالی را تصرف کرده‌بودند، از هوا و زمین وارد عملیات نظامی در این کشور شدند. شمار نظامیان فرانسوی اکنون نسبت به آغاز این عملیات دو برابر شده و به هزار و 500 نفر رسیده‌است. دیروز همچنین رسانه‌های انگلیسی از آماده‌باش ارتش این کشور برای حمایت از ارتش فرانسه در جنگ مالی خبر دادند. دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس اخیرا در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته‌بود که جنگ مالی ممکن است دهه‌ها طول بکشد.

در همین حال لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا با اشاره به نقش این کشور در جنگ مالی گفت که این نقش فقط حمایتی و لجستیک است و عملیات مالی می‌تواند الگویی برای کمک‌های نظامی آینده آمریکا در عملیات‌هایی شبیه مالی باشد. آمریکا با اعزام هواپیماهای ترابری نظامی، در نقل و انتقال نظامیان و تجهیزات ارتش فرانسه در جنگ مالی نقش دارد. فرانسه و انگلیس اعلام کرده‌اند تا زمان پایان درگیری‌های مالی در این کشور باقی خواهند ماند اما مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که تمایلی به اعزام نیروهای نظامی ندارند.

در همین حال سازمان‌دهندگان گروگانگیری در الجزایر به کشورهای شرکت‌کننده در جنگ مالی به‌ویژه فرانسه هشدار دادند که حملات خود را علیه منافع آنها گسترش می‌دهند. حسن ولد خلیل، سخنگوی گروه شورشی الموقعون بالدم (امضاکنندگان با خون) در مالی که یک گروه وابسته به القاعده است و ریاست آن را مختار بلمختار برعهده دارد، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: فرانسه، اروپا و یهودیان صهیونیست بهای حملاتشان علیه برادران ما در شمال مالی را می‌پردازند ولی باید بگویم نه فقط این کشورها بلکه شرکای آنها نیز بهای این حملات را خواهند پرداخت.

وی در ادامه تأکید کرد: حملات جدیدی به‌ویژه علیه فرانسه در راه است.بعد از مصر، دیروز کویت نیز صحنه تظاهرات گروهی معترض به عملیات نظامی فرانسه در مالی بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این معترضان که وابسته به گروه‌های عمدتا اسلامگرا بودند، با برپایی تظاهراتی در مقابل سفارت فرانسه در کویت، دخالت نظامی پاریس در مالی را محکوم کردند.

کد خبر 198739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز