همشهری آنلاین: شیوع یک بیماری عفونی باعث مرگ 8 نفر از ساکنان شهرستان سروان در سه روز اخیر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به دنبال مراجعه تعدادی از  ساکنان مناطق روستائی و عشایری حد فاصل شهرستانهای خاش و سراوان با علائم تب و لرز همراه با سردرد، گلودرد، تورم ناحیه گردنی و تنگی نفس‏‏‏‏‏‏‏ به بیمارستان‌های این دو شهرستان، ستاد بحران دانشگاه تشکیل و اقدامات تشخیص در زمینه شناسایی عامل بیماری و نیز تاثیر نیازهای درمانی آنان آغاز شده است.

در این اطلاعیه آمده است: "اقدامات اولیه شامل بررسی وضعیت بیماران، انجام آزمایش‌های تخصصی، بازدید از مناطق مورد نظر و شناسایی علل ابتلای این افراد و تعیین پروتکل‌های تشخیصی و درمان بیماران مذکور توسط این ستاد انجام شده است."

در قسمت دیگری از این اطلاعیه با اشاره به گزارش فوت هشت نفر از این بیماران، ستاد مذکور طی دستورالعملی به تمامی مراکز بهداشتی درمانی و شبکه‌های بهداشت و درمان و بیمارستان‌های تابعه اعلام آماده‌باش کرده و مقرر شده این مراکز نسبت به شناسایی و اعلام موارد احتمالی ابتلا به این ستاد اقدام کنند.

در  این اطلاعیه به شهروندان ساکن در شهرستان‌های استان اطمینان داده شده که هیچ نوع خطری متوجه آنان نبوده و اوضاع با دقت تحت کنترل عوامل بهداشتی و متخصصان امر می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا بنا به نظر متخصصان عفونی عامل این بیماری نوع خاصی از میکروب می باشد که از طریق گزش جوندگان و کک‌های موجود بر روی بدن آنان به انسان منتقل می شود.

به گفته متخصصان، علائم این بیماری شامل تب، سردرد، تورم دردناک و یکطرفه و یا دو طرفه غدد لنفاوی گردن و با سایر نقاط و نیز درد منتشر بدن و در مراحل انتهایی تنگی نفس است.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس حسین علی شهریاری در گفت و گویی در مورد شیوع این بیماری گفت این بیماری در اهالی یک خانواده و مهمانان آنها در روستایی بین خاش و سراوان دیده شده و تاکنون 8 نفر - از  3 تا 60 سال - بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده و 18 نفر دیگر سروان و زاهدان بستری شده‌اند.

وی گفت:‌ "بررسی های اولیه مسئولان محلی را به این نتیجه اولیه رسانده که این بیماری طاعون ریوی است ولی هنوز نتایج آزمایش نمونه‌های این بیماری تایید نشده است."

کد خبر 20015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز