جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جلسه بررسی و رأی‌گیری برای تعیین ریاست جدید سیا با حضور نامزد این سمت در سنای آمریکا به صحنه اعتراض به سیاست‌های سیا تبدیل شد؛ عده‌ای علیه سیا شعار دادند و عده‌ای هم با بالا بردن پلاکارد به سیاست شکنجه و کشتار سیا اعتراض کردند.

کنگره

دفاع محکم نامزد پیشنهادی اوباما برای ریاست سیا از حملات هواپیماهای بدون خلبان برای کشتن مظنونان تروریستی و حتی شهروندان آمریکایی سبب شده است که شماری از اعضای کنگره رفع پنهانکاری را از برنامه عملیات این هواپیماها بررسی کنند. جان برنان روز پنجشنبه بیش از سه ساعت در کمیته اطلاعات سنا به پرسش‌های سناتورها درباره برنامه عملیات هواپیماهای بدون خلبان، روش‌های بازجویی سیا در دوره بوش و افشای اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در رسانه‌ها پاسخ داد. به گزارش منابع خبری، به‌رغم پاسخ‌های برنان و انتشار سند فوق‌سری درباره توجیه حقوقی حملات هواپیماهای بدون خلبان توسط کاخ سفید، برخی سناتورها بعد از جلسه یادشده گفتند زمان علنی کردن جنبه‌های مربوط به این برنامه فرارسیده است.

در ابتدای نشست پرسش و پاسخ سنا، چند معترض که در میان حضار بودند، با به‌دست گرفتن مقوانوشته‌هایی، از برنامه عملیات هواپیمای بدون خلبان انتقاد کردند. این اقدام باعث شد تا رئیس جلسه دستور دهد حضار از جلسه بیرون روند. برنان در سخنان خود گفت که حملات موشکی این هواپیماها فقط به اهدافی صورت می‌گیرد که قصد دارند به منافع و نیروهای آمریکا حمله کنند. وی این امر را که این عملیات به تلافی حملات قبلی صورت می‌گیرد، کاملاً رد کرد.

برنان با اشاره به انور عولقی تبعه آمریکا که در سال 2011هدف یک هواپیمای بدون خلبان آمریکایی در یمن قرار گرفت و کشته شد، گفت وی دست‌کم با سه مورد حمله که در خاک آمریکا انجام شده یا در دست برنامه‌ریزی بود، ارتباط داشت. برنان در پاسخ به پرسش‌ سناتورها درباره روش‌های بازجویی مانند غرق مصنوعی در زمان ریاست‌جمهوری بوش گفت که من اقدامی برای توقف استفاده سیا از این روش‌ها نکردم، چون در زنجیره فرماندهی آن برنامه نبودم، هر چند مخالفت و عقاید شخصی خود را به برخی از همکارانم در سیا منتقل کردم. نامزد پیشنهادی ریاست سیا همچنین اتهام مشارکت خود را در فاش کردن اطلاعات مربوط به انفجار بمب جاسازی شده در لباس توسط القاعده در یک هواپیمای مسافربری غربی رد کرد.

در پایان نشست، دایان فینستین رئیس این کمیته به خبرنگاران گفت که می‌خواهد بخش بیشتری از این برنامه را برای مردم روشن کند تا مقامات دولت حملات را تأیید کنند و آنچه را وی گزارش‌های گزافه درباره تلفات غیرنظامیان خواند، تصحیح کنند. فینستین افزود که وی و دیگر سناتورها در حال بررسی قانونی برای تأسیس دادگاه ویژه برای قانونمند کردن حملات هواپیماهای بدون خلبان هستند.

آخرین حضور پانه‌تا در کنگره

روز پنجشبنه یک کمیته دیگر سنای آمریکا شاهد حضور لئون پانه‌تا وزیر دفاع و ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود که از واکنش نظامی به حمله شبه‌نظامیان به کنسولگری آمریکا در بنغازی دفاع و وعده کردند نیروهای کوچک واکنش سریع را در نزدیک مراکز بحرانی جهان مستقر کنند تا در آینده برای مقابله کردن با حملات آماده‌تر باشند. با این حال، پانه‌تا خاطرنشان کرد که ارتش آمریکا سازمان اورژانس جهانی نیست که به هر نقطه بحران‌زده جهان بشتابد.

وی در نشست کمیته نیروهای مسلح سنا گفت که به اعتقاد وی، وزارت دفاع و نیروهای مسلح آمریکا هر آنچه را توانستند در واکنش به حملات بنغازی به‌کار بستند. پانه‌تا که احتمالاً برای آخرین بار در مقام وزیر دفاع به کنگره رفته بود، یادآوری کرد که پس از حادثه بنغازی، این وزارت تدابیر جدیدی را به اجرا درآورده است، ازجمله استقرار حدود یکهزار تفنگدار دریایی دیگر در مراکز دیپلماتیک این کشور در سراسر جهان.

یک نکته دیگر هم که در این نشست معلوم شد، این بود که چند‌ماه قبل، وزارت دفاع، خارجه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از مسلح کردن گروهی از مخالفان سوریه حمایت می‌کردند، اما کاخ سفید مانع از تحقق این امر شد. ظاهراً گرفتار شدن دیوید پترائوس رئیس سابق سیا در رسوایی اخلاقی و استعفای وی و زمین خوردن هیلاری کلینتون که باعث شد مدتی از کار به دور بماند، باعث شد این طرح از حمایت لازم برخوردار نشود و با واکنش منفی کاخ سفید، مسکوت گذاشته شود.

کد خبر 200642
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز