گروه شهری: فعالیت‌های عمرانی شهرداری تهران در سال‌های اخیر موجب شده تا ارقام کلانی برای آبادانی و پیشرفت پایتخت هزینه شود.

شهر تهران

اما این ارقام و سایر فعالیت‌های مالی مدیریت شهری موجب شده است برخی ارگان‌های دولتی که در هفت سال اخیر بلندگوی اتهام زنی به شهرداری بودند، در قدم تخریبی دیگر، همه 50هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی و جاری هفت سال اخیر را دستمایه تهمتی دیگر قرار دهند.

دولت که در سال‌های اخیر به‌دلیل بی‌توجهی به قانون، میلیاردها تومان برای حمل‌ونقل عمومی به شهرداری تهران بدهکار است، این اجازه را به‌خود داد که روز چهارشنبه، تمام هفت سال خدمت‌رسانی به مردم شهر را مجانی تلقی کند و محل هزینه بودجه هفت سال اخیر تهران را زیر سؤال ببرد. اما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران در مصاحبه‌های جداگانه، ضمن تقبیح این اقدام دولت و ارگانش، اعلام کردند که مردم بهترین قضاوت‌کننده در مورد خدمات هفت سال اخیر مدیریت شهری هستند.

حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر با تأکید بر اینکه شهرداری در کاهش آسیب اداری و مالی موفق بوده است، به انتخاب شهرداری تهران به‌عنوان دستگاه برتر در حوزه شفاف‌سازی‌ مالی کشور اشاره کرد و گفت: در شفاف‌سازی‌ مالی کار بسیاری انجام شده است، دستگاه برتر در حوزه شفاف‌سازی‌ مالی را نیز ما تعیین نمی‌کنیم، بلکه نهادهایی شهرداری را برگزیدند که نسبت به شهرداری موضع نیز دارند.

بیادی با بیان اینکه همه‌‌چیزمان سیاسی شده اظهار کرد: بیش از 75درصد برنامه‌های راهبردی مدیرت شهری محقق شده و آنچه می‌خواستیم به تحقق پیوست. بیادی اظهار کرد: اکنون بیش از 300روحانی با شهرداری تهران همکاری می‌کنند و هیأت‌ها و مساجد که بهترین افراد در آنجا حضور دارند و همچنین مدارس، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و غیره با شهرداری همکاری دارند. بیادی با بیان اینکه برخی به من می‌گویند چرا از مدیریت شهری زیاد انتقاد می‌کنی، گفت:

در بسیاری موارد شخص دکتر قالیباف ما را ترغیب به انتقاد می‌کند و می‌گوید انتقاد کنید؛ بدنه عظیم شهرداری را یک نفر نمی‌چرخاند و اگر همه یکپارچه عمل نکنیم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. نایب‌رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به عملکرد برخی روزنامه‌ها گفت: برخی روزنامه‌ها به شب نامه تبدیل شده‌اند و با وجود دعوت مقام معظم رهبری به آرامش، تشنج ایجاد می‌کنند.

همچنین معصومه آباد رئیس کمیته سلامت شورای شهر در این مورد گفت: شفافیت مالی و اجرایی عملکرد شهرداری در رشد و توسعه عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شهر منعکس می‌شود و مردم به عملکرد مدیریت شهری نمره می‌دهند. آباد با بیان اینکه تهران مرتب در حال تغییر و پیشرفت است، گفت: اینکه چشم‌مان را روی این تغییرات ببندیم و آنها را نادیده بگیریم، از انصاف خارج است و حق بزرگی را که باید نسبت به مدیران کارآمد ادا کنیم، ضایع کرده‌ایم.

مردم بهترین قاضی هستند

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به بد اخلاقی روزنامه دولت گفت: آنچه را این روزنامه به نقل از نایب‌رئیس شورای شهر در صحن علنی منتشر کرده بود را من به یاد نمی‌آورم و چنین حرفی را نشنیده‌ام. کاشانی افزود: این مطالب یک‌سری اتهام است که مطرح شده و مردم هم این مطالب را می‌خوانند و بعد شنیدن حرف‌های اعضای شورا، کمک می‌کند که تصمیم درستی بگیرند؛ چون مردم بهترین قاضی هستند و خودشان می‌توانند قضاوت کنند.


حمزه‌شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر هم با اظهار تأسف از اینکه عده‌ای به‌دنبال مخدوش کردن افکار مردم هستند، گفت: برخی رسانه‌ها به‌دنبال کارهای ژورنالیستی هستند و به جای اینکه به مردم امید بدهند و فضای آرامی را ایجاد کنند، می‌خواهند سر همدیگر را ببرند، ولی غافل از اینکه دارند تیشه به ریشه خود می‌زنند.

قوه قضاییه پیگیری کند

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورا با بیان اینکه سوءرفتار رسانه‌ای، یک بیماری مهلک فرهنگی است، گفت: متأسفانه شاهدیم جریانی که بقای خود را در جنجال و اتهام‌زنی می‌بیند بار دیگر پیکان حملات رسانه‌ای خود را به سمت مدیریت شهری تهران نشانه گرفته و این بار با هدف قرار دادن ماهیت نظارتی شوراها، تلاش خود را متوجه ضربه‌زدن به این نهاد ریشه‌‌‌دار مردمی کرده است. طلایی در تحلیل پروژه جدید تخریب رسانه‌ای مدیریت شهری گفت:

چیزی که برای مردم ملموس است خدمت بی‌منت است نه اتهام‌های بی‌پایه، پس بهتر است آقایان سری به کوچه پس‌کوچه‌ها بزنند تا از شدت بیزاری مردم از اینگونه اتهام‌زنی‌ها و برهم‌زدن آرامش جامعه مطلع شوند. وی ابراز امیدواری کرد که قوه قضاییه به‌عنوان مدعی العموم در موضوع وارد شده و اجازه ندهد عده معدودی که اکنون شرایط را بر خود تنگ می‌بینند با هدف نامنظم کردن جامعه و برهم زدن آرامش مردم، بنیان‌های اعتمادی مردم را نشانه بگیرند. طلایی همچنین خاطرنشان کرد: این شیوه عملکرد رسانه‌ای در کنار وقوع اختلاس چند هزار میلیاردی که در دادگاه به آن رسیدگی شد و تخلفات مالی دیگر زیر مجموعه‌های دولت، می‌تواند ابهامات بسیاری را در ذهن فرد فرد مردم جامعه درخصوص بودجه‌ای که دولت در هشت سال فعالیتش در اختیار داشته ایجاد کند.

تخریب چهره‌ها، خیانت به کشور است

اما غیراز اعضای شورای اسلامی شهر تهران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز درباره اقدام اخیر روزنامه دولت موضع گرفتند. محمدرضا پورابراهیمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره جریان‌سازی‌ روزنامه دولت علیه عملکرد شهرداری تهران گفت: متأسفانه این روزنامه هیچ شخص و نهاد و مجموعه‌ای را از تخریب‌ها و جریان‌سازی‌ خود بی‌نصیب نمی‌گذارد.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به گزارش روزنامه دولت علیه عملکرد مالی شهرداری تهران گفت: متأسفانه برخی از تأکیدات و تذکرات مقام معظم رهبری که پس از مناقشات مجلس و دولت در جریان استیضاح وزیر کار تکرار شد متنبه نشده‌اند و باز این رفتارها را تکرار می‌کنند.

می‌خواهند فسادهای عظیم خود را بپوشانند

محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از عملکرد تخریبی روزنامه دولت علیه شهرداری تهران به‌شدت انتقاد کرد و گفت: همانطور که فساد مالی امری خطرناک است و پایه‌های نظام و اعتماد مردم را از بین می‌برد، گفته‌های بدون مبنا و اتهام‌پراکنی نیز اعتماد مردم را سلب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جریان انحرافی با این اقدامات خود می‌خواهد شخصیت‌های نظام را فاسد جلوه دهد و خود را از اتهامات سنگینی که قوه قضاییه در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، فساد بیمه ایران، پروژه نگین غرب، شفق و پرونده‌های دیگر وارد کرده است، مبرا کند. سیدباقر حسینی عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس عملکرد جناحی روزنامه دولت را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متأسفانه یک جریان خاص به‌دنبال متهم کردن افراد، بدون ثابت کردن اتهامات است. وی تأکید کرد: درحالی‌که هر روز شاهد افتتاح پروژه‌های عظیم و ارزشمند عمرانی در تهران هستیم، برخی به جای تقدیر و تشویق از مدیریت شهری پایتخت، این مجموعه را به چالش می‌کشانند.

با تخریب نمی‌توانند رأی جمع کنند

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتهام‌زنی روزنامه دولت درخصوص شفافیت مالی شهرداری تهران اذعان داشت: شهرداری تهران در این دوره، موفق‌ترین شهرداری در تمام طول دوران انقلاب اسلامی ایران است. وی با بیان اینکه افرادی که به‌دنبال تخریب دیگران هستند، نمی‌توانند برای خود رأی جمع کنند، گفت: جریان‌های تخریب‌کننده فکر نکنند که می‌توانند با جوسازی و اتهام پراکنی در انتخابات رأی جمع کنند.

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام اخیر روزنامه دولت در تهمت زنی به شهرداری تهران گفت: تخریب نه از لحاظ شرعی، نه اخلاقی، نه عرفی و نه قانونی وجاهت و اعتباری ندارد. عزیزی ضمن انتقاد از عملکرد جهت‌دهی شده روزنامه دولت اذعان داشت: چطور می‌توان این حجم پروژه عمرانی احداث کرد و از کنار آن اختلاس هم کرد.

کد خبر 202576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز