گروه اجتماعی - علی‌‌‌‌‌اصغر محمدی:‌ ناهماهنگی دانشگاه‌ها با وزارت علوم اعتراض پذیرفته‌شدگان مرحله نهایی تکمیل ظرفیت کنکور نیمه‌متمرکز دکتری سال 391دانشگاه‌های پیام‌نور و علامه طباطبایی را برانگیخت.

مسئولان دانشگاه پیام‌نور از پذیرفته‌شدگان مرحله تکمیل‌ظرفیت دوره دکتری آزمون نیمه‌متمرکز به بهانه‌های مختلف ثبت‌نام نمی‌کنند و مسئولان دانشگاه علامه‌طباطبایی نیز می‌گویند که پذیرفته‌شدگان دوره شبانه آزمون دکتری باید در پردیس این دانشگاه ثبت‌نام کنند. یکی از پذیرفته‌شدگان رشته شیمی دانشگاه پیام‌نور به همشهری گفت: چهارم بهمن‌ماه امسال قبولی من در رشته شیمی اعلام و مقرر شد ثبت‌نام از 14بهمن‌ماه انجام شودولی اکنون با وجود گذشت حدود یک‌ماه هنوز بلاتکلیف هستم و مسئولان دانشگاه پیام‌نور هیچ پاسخی نمی‌دهند. او با اشاره به اینکه در مراجعه به تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام‌نور گفته شده سازمان سنجش اشتباه کرده، از مسئولان پرسید:‌ چرا این موضوع پیش از مصاحبه اعلام نشده و اگر سازمان سنجش و در مجموع وزارت علوم اشتباه کرده‌اند چرا باید پذیرفته‌شدگان متضرر شوند.

یکی دیگر از پذیرفته‌شدگان دانشگاه پیام‌نور اظهار کرد: من در آزمون نیمه متمرکز دکتری سال91 شرکت کردم و در مرحله تکمیل ظرفیت مجاز به انتخاب پنج کدرشته در گرایش مدیریت شدم و پس از انتخاب کدرشته‌ها مبلغ 25هزار تومان برای هر مصاحبه پرداخت کردم.

او افزود: پس از اعلام نتایج و قرار گرفتن کارنامه نهایی روی سایت سازمان سنجش مشخص شد که کدرشته انتخابی اول من که مدیریت گردشگری دانشگاه علامه‌طباطبایی بود حذف شده و همه هزینه، وقت و زحمات من برای ورود به دوره دکتری گردشگری به راحتی نادیده گرفته شده است. داوطلب پذیرفته شده دانشگاه پیام‌نور اظهار کرد:

من نهایتا در کدرشته انتخابی سوم در دانشگاه پیام‌نور پذیرفته و به‌عنوان یکی از هفت نفر قبولی این گرایش به دانشگاه پیام‌نور معرفی شدم، براساس اطلاعیه سازمان سنجش زمان ثبت‌نام 14و 15بهمن‌ماه امسال تعیین شده بود ولی پس از مراجعه به دانشگاه پیام‌نور مسئولان مرکز تحصیلات تکمیلی این دانشگاه اظهار بی‌اطلاعی کردند. او با اشاره به گذشت حدود 40روز از زمان اعلام نتایج نهایی مرحله تکمیل ظرفیت دوره دکتری در دانشگاه پیام‌نور گفت:

هر روز شایعاتی مبنی بر حذف پذیرش، کم شدن ظرفیت، افزایش چندبرابری شهریه و... شنیده می‌شود که همگی ناشی از ناهماهنگی بین مسئولان مجموعه آموزش عالی کشور و سکوت مسئولان در این‌باره است. یکی از پذیرفته‌شدگان رشته زبان انگلیسی نیز اظهار کرد: برای هر رشته هفت نفر قبولی به دانشگاه پیام‌نور معرفی شده‌اند ولی مسئولان دانشگاه پیام‌نور می‌گویند مشکل از طرف سازمان سنجش است و ما چنین ظرفیتی نداریم! یک پذیرفته شده رشته شیمی نیز گفت:

هر بار که به دانشگاه پیام‌نور مراجعه می‌کنم پاسخ روشنی نمی‌دهند، در آخرین مراجعه به من گفتند تا مهر‌ماه 92باید صبر کنم. او افزود: ما به وزارت علوم هم مراجعه کردیم گفتند نگران نباشید ما هماهنگ می‌کنیم اما تا امروز خبری نیست و ما بلاتکلیف هستیم. روی سایت مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در این‌باره فقط این اطلاعیه دیده می‌شود:‌ زمان ثبت نام متعاقبا اعلام می‌شود.

مشکل دانشگاه علامه

جمعی از پذیرفته‌شدگان نهایی مرحله تکمیل ظرفیت دانشگاه علامه طباطبایی نیز به آنچه تغییر پذیرش از دوره شبانه به پردیس‌ داشتند، اعتراض کردند. جمعی از پذیرفته‌شدگان در دوره دکتری آزمون نیمه متمرکز با کدرشته محل‌های شبانه(نوبت دوم) باید در پردیس این دانشگاه ادامه تحصیل بدهند. یکی از پذیرفته‌شدگان با انتقاد از این تصمیم دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت: شهریه پردیس‌های دانشگاهی بیش از شهریه دوره شبانه است و از طرفی مدرک دوره شبانه اعتبارش بیش از مدرک پردیس دانشگاه است.

او خطاب به مسئولان این پرسش را مطرح کرد: چرا ما باید شهریه بیشتری بپردازیم و به جای تحصیل در دوره شبانه در پردیس دانشگاه علامه تحصیل کنیم، ما در دوره شبانه قبول شده‌ایم و نه پردیس دانشگاه علامه، این مصداق قانون‌گریزی است. در همین حال یکی از دانشجویان رونوشت نامه سیدابوالفضل حسنی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی و دبیر شورای گسترش آموزش عالی را برای همشهری ارسال کرد. در این نامه خطاب به رئیس دانشگاه علامه طباطبایی آمده است:

«احتراما با عنایت به پی‌نوشت مورخ 91.12.1وزیر محترم در هامش درخواست پذیرفته‌شدگان مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبایی و پیرو هماهنگی‌های لازم با آقای دکتر معتمدهاشمی معاون محترم دفتر گسترش آموزش عالی همانگونه که مستحضر هستید پذیرفته‌شدگان در دوره دکتری آزمون نیمه متمرکز سازمان سنجش آموزش کشور با کد رشته‌محل‌های شبانه(نوبت دوم) پذیرفته شده‌اند. خواهشمند است دستور فرمایید پذیرفته‌شدگان مزبور تحت عنوان دانشجویان نوبت دوم ثبت‌نام شوند و مدارک دانشجویی بر همین اساس صادر شود.» این نامه با شماره 22.2286637 در تاریخ دوم اسفندماه‌جاری خطاب به شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی صادر شده است.

یکی از پذیرفته‌شدگان گفت:‌ظاهرا مسئولان دانشگاه علامه‌طباطبایی دنبال کسب درآمد بیشتر هستند و حاضر به ثبت‌نام ما براساس ضوابط اعلام شده وزارت علوم و سازمان سنجش نیستند و می‌خواهند از ما هم مانند دانشجویان پردیس‌ها شهریه کلان دریافت کنند درحالی‌که ما در دوره شبانه پذیرفته شده‌ایم و نه پردیس دانشگاه.

به هر روی در امر ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان نهایی مرحله تکمیل ظرفیت آزمون ورودی دوره دکتری سال 1391مشکلاتی بروز کرده که در نهایت باید مسئولان وزارت علوم پاسخگو باشند. اینکه مسئولان هر دانشگاه در کشور بخواهند سلیقه‌ای تصمیم بگیرند و به‌صورت جزیره‌ای عمل کنند نشان از اقتدار وزیر علوم و هماهنگی زیرمجموعه وزارت علوم دارد. چرا باید دود ناهماهنگی بین زیرمجموعه یک وزارتخانه به چشم پذیرفته‌شدگان کنکور دکتری برود و آنها بلاتکلیف و سرگردان باشند؟

کد خبر 203744
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز