گروه بین‌الملل: یک روز پس از ورود وزیر جدید دفاع آمریکا به کابل، طالبان با حمله انتحاری به ساختمان وزارت دفاع افغانستان که 9کشته بر جا گذاشت، به پیشواز وی رفتند.

نظامیان

نخستین سفر خارجی چاک هیگل در مقام وزیر دفاع برای ارزیابی طولانی‌ترین جنگ آمریکا، در مراحل پایانی آن صورت می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، هیگل که خود کهنه‌سرباز جنگ ویتنام به شمار می‌رود، در بدو ورود به کابل گفت: ما همچنان در جنگ به سر می‌بریم. به گفته وی، هنوز 66هزار سرباز آمریکایی شاهد واقعیت زشت جنگ و شدت نبرد هستند. هیگل افزود بخش عمده‌ای از برنامه وی در این سفر مربوط به ارزیابی طرح‌ها برای انتقال مسئولیت امنیت به دولت مرکزی، ارتش و پلیس افغانستان پس از پایان مأموریت رزمی ناتو در آخر سال 2014است. هیگل پیش از این چهار بار دیگر و زمانی که سناتور ایالت نبراسکا بود، به افغانستان سفر کرده بود. نخستین سفر وی در ژانویه سال 2002و مدت کوتاهی پس از شکست طالبان و القاعده بود.

آخرین سفر وی در سال 2008به همراه باراک اوباما سناتور وقت ایالت ایلینوی بود. هیگل در این سفر خاطرنشان کرد که یک هدف دیگر سفر وی کسب درک بهتر از موقعیت آمریکا در افغانستان است. هیگل علاوه بر بازدید از پایگاه‌های آمریکا در افغانستان با مقامات این کشور ازجمله حامد کرزی رئیس‌جمهور دیدار خواهد کرد. قرار است پس از خروج ناتو در پایان سال 2014 از افغانستان، نیرویی متشکل از سربازان کشورهای عضو، در افغانستان باقی بمانند که هنوز درباره شمار آنها تصمیم‌ گرفته نشده است.

به گفته هیگل، پس از این سفر، وی می‌تواند درباره شمار مورد نیاز سربازان آمریکایی برای باقی ماندن به اوباما مشاوره دهد. وزرای دفاع ناتو پیشنهاد کرده‌اند نیرویی حدود هشت تا 12هزار نفره در افغانستان بماند، اما فرماندهان آمریکایی نیروی مشترکی بالغ بر 20هزار نفر را پیشنهاد کرده‌اند. ژنرال جیمز ماتیس، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا که به‌زودی از این سمت کنار می‌رود، هفته پیش گفت باقی ماندن 13600سرباز آمریکایی را توصیه کرده است.

اوباما اخیراً اعلام کرد تا اوایل سال آینده میلادی، حدود 34هزار سرباز آمریکایی را از افغانستان خارج می‌کند. هیگل که درباره سفر خود به افغانستان با خبرنگاران صحبت می‌کرد، از الفاظ کلی استفاده می‌کرد و فقط در یک‌جا گفت، هیچ وقت مقصود آمریکا این نبوده است که به‌طور نامحدود در افغانستان بماند. حدود یک‌ماه پیش، کرزی نیروهای افغان را از درخواست پشتیبانی هوایی از نیروهای خارجی منع کرد.

نیروهای طالبان همواره به دقت سفر مقامات آمریکایی را به افغانستان زیرنظر دارند و به آن واکنش نشان می‌دهند. دیروز طالبان در دو حمله انتحاری در کابل و استان خوست دست‌کم 18نفر را به کام مرگ فرستادند. در کابل، مهاجم انتحاری با دوچرخه به میان مردمی رفت که برای بازرسی در مقابل ساختمان وزارت دفاع ایستاده بودند. در این حمله دست‌کم 9نفر کشته و 14نفر زخمی شدند. طالبان با بر عهده‌گرفتن مسئولیت این حمله، آن را متضمن پیامی برای هیگل خواندند. در استان خوست نیز، یک مهاجم انتحاری که قصد داشت به کاروان نیروهای خارجی و افغان حمله کند، توسط یک پلیس متوقف شد. وی خود را منفجر کرد و 9نفر را کشت.

کد خبر 204664
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز