گروه ادب و هنر: اکران فیلم‌های نوروزی از فردا آغاز می‌شود.

سینما - فیلم حوض نقاشی

«رسوایی»، «حوض نقاشی»، «تهران1500»، «رژیم طلایی»، «آقای الف» و «قاعده تصادف» به همراه فیلم خارجی «عشق» آثاری هستند که در اکران نوروزی روی پرده سینماها می‌آیند. ترکیبی که متنوع به‌نظر می‌رسد و شورای صنفی نمایش این بار از انتخاب آثار چالش‌برانگیز برای اکران نوروز پرهیز کرد، تا اتفاق‌های تلخ اکران نوروز91 در نوروز92 تکرار نشود.

میان فیلم‌های اکران نوروزی طبیعتا فیلم رسوایی ده‌نمکی پرامیدتر از دیگر گزینه‌ها به‌نظر می‌رسد. معمولا ده‌نمکی هر دوسال یک‌بار فیلمی را در اکران نوروزی دارد و همیشه هم فیلم‌هایش با استقبال تماشاگران مواجه‌شده و بازخوردهای نمایش رسوایی در جشنواره سی‌ویکم از گیشه‌ای پررونق برای این فیلم حکایت دارد. در اینکه رسوایی فیلم پرفروشی خواهد شد، کسی تردیدی ندارد و گمانه‌زنی‌ها بیشتر بر سر این موضوع است که آیا رسوایی به اندازه سه‌گانه اخراجی‌ها می‌فروشد یا خیر.

خود ده‌نمکی هم در اظهارنظری محتاطانه کوشیده تا قبل از شروع اکران رسوایی انتظارها را از فیلمش بالا نبرد. ده‌نمکی به ریزش مخاطبان در سال‌های اخیر اشاره کرده و بر جدی‌بودن رسوایی در مقابل مضمون کمدی اخراجی‌ها تاکیدهایی داشته است. پیش‌بینی کارشناسان اکران برای رسوایی از گیشه چندمیلیاردی این فیلم حکایت دارد. بازی اکبر عبدی در نقش رسوایی و الناز شاکردوست در نقش زنی که نمونه‌اش را فقط می‌شود در سینماهای سال‌های دور جست‌وجو کرد به همراه مضمونی جنجالی و پرداختی همه‌فهم و عامه‌پسند، رسوایی را به برگ برنده گیشه92 تبدیل کرده است. فیلم در جشنواره فجر از سوی داوران تحویل گرفته نشد و حتی در جدول بهترین فیلم از نگاه مردم هم رسوایی قافیه را به حوض نقاشی و «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» باخت ولی به‌نظر می‌رسد در اکران عمومی اتفاق‌های دیگری رخ دهد. رسوایی در گروه سینمایی آفریقا اکران می‌شود.

حوض نقاشی دیگر فیلم اکران نوروزی است که به‌عنوان محصول پرامید حوزه هنری روی پرده سینماها می‌آید. نهادی که سال91 دچار چالش‌های فراوانی با بخشی از بدنه سینما و مدیران سینمایی شد و اقدام به تحریم چند فیلم سینمایی کرد. در پایان یک سال پرحاشیه حوزه هنری، سه محصول ارائه داد که میانشان حوض نقاشی بیشترین بخت را برای برقراری ارتباط گسترده با مخاطب دارد. فیلم برگزیده تماشاگران سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر یک ملودرام‌ خوش‌ساخت و تاثیرگذار است که در آن شهاب حسینی و نگار جواهریان نقش زوجی را بازی کرده‌اند که دچار بیماری کندذهنی هستند. این زوج فرزندی سالم دارند و این آغاز مشکلاتشان است. حوض نقاشی را می‌توان پیشنهاد اخلاقی حوزه هنری به سینمای ایران برای تولید ملودرام‌های خانوادگی دانست.

«تهران1500» نیز به‌عنوان فیلمی انیمیشن در اکران نوروزی به نمایش درمی‌آید. این فیلم توسط بهرام عظیمی ساخته شده و در جشنواره سی‌ام فجر به نمایش درآمد. تهران1500 با آنکه اثری انیمیشن است از ستارگان سینما به‌عنوان صداپیشه بهره برده است. مهران مدیری، بهرام رادان، اکبر عبدی و هدیه تهرانی ازجمله چهره‌های شاخصی هستند که به‌عنوان صداپیشه در این انیمیشن حضور یافته‌اند.

رژیم طلایی هم مثل روال سال‌های اخیر به‌عنوان محصولی از دفتر پویافیلم در فهرست اکران نوروزی حضور دارد. در این فیلم که اثری کمدی است مهدی هاشمی، مریلا زارعی و امین حیایی نقش‌های اصلی را ایفا کرده‌اند. رژیم طلایی نگاهی طنزآمیز به موضوع مهریه‌های سنگین دارد. در این فیلم مهدی هاشمی و مریلا زارعی نقش زوجی را بازی می‌کنند که قرار است از یکدیگر جدا شوند؛ مهریه هم پرداخت طلا براساس مجموع وزن این زوج است. مهدی هاشمی رژیم لاغری می‌گیرد و مریلا زارعی هم برعکس به رژیم چاقی رو می‌آورد. اغلب فیلم‌های دفتر پویا فیلم در سال‌های اخیر شکست تجاری خورده‌اند و باید دید رژیم طلایی می‌تواند دوران طلایی این دفتر فیلمسازی در ابتدای دهه80 را تداعی کند یا باز هم شاهد شکستی دیگر در گیشه خواهیم بود.

فیلم ستایش‌شده قاعده تصادف هم که چهار سیمرغ بلورین برای سازنده‌اش بهنام بهزادی به ارمغان آورد دیگر فیلم اکران نوروزی است. قاعده تصادف فیلمی درباره جوان‌هاست و به موضوع تلاش یک گروه تئاتری برای اجرای یک نمایش در خارج از کشور می‌پردازد. پدر یکی از دخترهای عضو گروه با سفر فرزندش مخالف است و این موضوع درام اثر را رقم می‌زند. قاعده تصادف پس از حضور موفقیت‌آمیز در جشنواره فجر برای اکران عمومی کمی دچار جرح و تعدیل شد و ظاهرا برخی از دیالوگ‌های فیلم که مبتنی بر تکیه‌کلام‌های جوان‌های امروزی بوده حذف شده است.

فیلم آقای الف هم به‌عنوان اولین تجربه سینمای ایران در زمینه تولید آثار سه‌بعدی درحالی به اکران نوروزی رسیده که تنها چند سالن پایتخت امکان اکران فیلم سه‌بعدی را دارند. علی عطشانی کارگردان آقای الف در این تجربه تازه ناچار به پذیرش اکرانی محدود شده است. در آقای الف پوریا پورسرخ نقش جوان ثروتمندی را بازی می‌کند که متوجه شده تنها یک هفته دیگر زنده است. کنار این فیلم‌ها، یک فیلم خارجی نیز در اکران نوروزی گنجانده شده است. «عشق» ساخته میشائیل هانکه به‌عنوان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان و برنده نخل طلایی کن به‌صورت تک‌سانس در چند سینمای پایتخت به نمایش درخواهد آمد. باتوجه به اینکه ایام نوروز یکی از بهترین فصل‌های اکران در طول سال به‌شمار می‌آید، چشم امید اهالی سینما و سینماداران به سکانس افتتاحیه گیشه92 است تا شاید در سال جدید سینمای ایران آغازی امیدوارکننده را تجربه کند.

کد خبر 205031

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز