گروه شهرستان‌ها: بارش برف و باران بی‌سابقه در جنوب و جنوب‌شرق کشور طی چند روز اخیر اگرچه در ساعت‌های اولیه خوشحالی مردم و کشاورزان را در پی داشت اما با تشدید و تداوم بارندگی‌ها، یکباره در بسیاری از خیابان‌های استان‌های کرمان، فارس، یزد و سیستان‌ و بلوچستان سیلاب جاری شد و به همین‌خاطر خسارت‌هایی به بار آمد.

تداوم بارش‌هاشادی مردم را به هراس تبدیل کرد

به‌واسطه همین بارندگی‌های شدید در استان کرمان دست‌کم 100روستا دچار آبگرفتگی و بیش از 310خانوار با مشکلات اساسی روبه‌رو شدند. این روستاها در شهرستان‌های سیرجان، بافت، جیرفت، رابر، بردسیر، رفسنجان، کهنوج، شهربابک، زرند، ارزوئیه، انار، بم، ریگان، فهرج و بخش شهداد، ساردوئیه، دلفارد و گلباف قرار دارند. محمدجواد کامیاب، جانشین ستاد مدیریت بحران در همین رابطه اعلام کرد: خسارت‌های گسترده‌ای به جاده‌ها و زیرساخت‌های این استان وارد شده است. وی به ایرنا گفت: محورهای ارزوئیه- حاجی‌آباد، ریگان- فهرج، دیهوک- راور، شهداد - نهبندان و رودبار - ایرانشهر به‌دلیل بارش شدید باران مسدود است. خداداد مقبلی، مدیرکل اداره راه و شهرسازی کرمان هم گفت: بر اثر بارندگی‌های دو روز اخیر و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی 115روستا در سطح استان تخریب شده است. گفتنی است در این استان در پی بارش 29میلی‌متری باران در بم و بروز سیلاب مدارس ابتدایی این شهرستان دیروز تعطیل شد.

خسارت به بناهای تاریخی ریگان

یکی دیگر از پیامدهای بارندگی اخیر در استان کرمان که موجب ناراحتی علاقه‌مندان به میراث فرهنگی کشور شد، وارد آمدن خسارت به بناهای تاریخی شهرستان ریگان بود. معاون فرماندار ریگان در همین رابطه گفت: بر اثر بارندگی‌های دو روز گذشته اثر تاریخی ثبت شده ریگان به نام مقبره شاه‌خورشید که متعلق به دختر بهمن اسفندیار است، دچار خسارت شد و نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

محمدصادق داد‌الله‌پور در گفت‌وگو با فارس افزود: چهار اثر تاریخی دیگر نیز که در حال ثبت ملی هستند شامل سردرب وزیری، برج و باروهای شهر قدیم ریگان، قلعه سنگ‌آباد و قلعه دهگود دچار خسارت شدند و نیاز به بازسازی و مرمت دارند. وی البته عنوان کرد: بر اثر بارندگی‌های شدید 48ساعت گذشته در شهرستان ریگان، تنها قنات پر آب شرق استان که در حال ثبت ملی است از آبدهی خوبی برخوردار شده و شادمانی کشاورزان را در پی داشته است. وی از سیراب شدن جنگل کهور منحصر به فرد ایرانی در ریگان خبر داد و تصریح کرد: این جنگل که در حال خشک شدن و تخریب بود با نزول رحمت الهی سیراب شد.

تخریب دومین بنای بزرگ خشتی جهان

سیلاب گسترده همچنین موجب وارد آمدن خسارت‌هایی به ارگ راین به‌عنوان دومین بنای بزرگ خشتی جهان شده است. به گزارش مهر، محمد مهدی افضلی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه بیشترین تخریب‌ها در قسمت حاکم نشین به چشم می‌خورد، گفت: قسمت‌های عامه نشین و اصطبل نیز بر اثر بارندگی خسارت دیده‌اند. وی با بیان اینکه در اطراف ارگ تاریخی راین خندقی از دوران‌های قدیم وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر آب ناشی از بارندگی در این خندق جمع شده است که می‌تواند باعث نشست یا تخریب احتمالی سایر قسمت‌ها شود. وی در ادامه از اعزام کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان به این مجموعه تاریخی خبر داد و تصریح کرد: میزان دقیق خسارات توسط این کارشناسان برآورد شده و عملیات نجات بخشی و جلوگیری از تخریب‌های احتمالی در حال انجام است.

70روستا در محاصره سیل

این مقام مسئول در اطلاع‌رسانی دیگر به مهر گفت: بر اثر بارش شدید باران در ریگان 70روستای این شهرستان در محاصره سیل قرار گرفته‌اند. وی با اشاره به اینکه میزان خسارت وارده به شهرستان ریگان در حال بررسی است، گفت: برق 20روستا به‌دلیل بارندگی شدید قطع شده است. این مسئول یادآور شد: صدها رأس دام نیز در ریگان تلف شده‌اند.

خسارات مالی فراوان در یزد

در استان یزد نیز مدیرکل مدیریت بحران از وارد آمدن خسارات مالی فراوان در پی بارندگی‌های روزهای اخیر در این استان خبر داد و افزود: طی بارندگی‌های جمعه شب تا روز گذشته، بیش از 60میلی متر بارندگی در بخش خضرآباد شهرستان صدوق داشتیم و طی این بارندگی‌ها در اکثر رودخانه‌هایی که در 100سال گذشته سیل نداشتند، پدیده سیل روی داد. غلامرضا برزگری به ایسنا گفت: بیشترین بارندگی‌ها مربوط به شهرستان صدوق و بخش خضرآباد، همچنین شهرستان‌های اردکان و میبد بوده است.

تعطیلی مدارس در زاهدان

در استان سیستان‌ و بلوچستان هم اگرچه بازه زمانی بارندگی‌ها به مقدار استان‌ کرمان نبود اما شدت بارندگی به قدری بود که سبب تعطیلی مدارس ابتدایی در شهرهای زاهدان و نصرت آباد شد. میزان بارش در زاهدان 17میلی‌متر، در میرجاوه 20میلی‌متر، در خاش 13میلی‌متر، در سراوان 30میلی‌متر، در ایرانشهر 12میلی‌متر، در راسک 25میلی‌متر و در چابهار شش‌میلی‌متر بوده است. در این میان غلامرضا اربابی، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان عنوان کرد: بیش از هفت‌محور اصلی و فرعی در راه‌های مواصلاتی جنوب استان به‌دلیل طغیان رودخانه‌های محلی مسدود شده است. راه‌های ارتباطی کنارک- جاسک، نیکشهر- بنت، دلگان- زهکلوت، بزمان- دلگان، سرباز- مهرستان (زابلی)، ایرانشهر- مهرستان و سوران به مهرستان ازجمله این محورها اعلام شدند.

کد خبر 208080

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز