همشهری آنلاین: جاده قم - گرمسار؛ پروژه نامهربانی که ماندگار شد، جای پای خالی بلوط ها بر تن زخمی زاگرس، تبدیل طبیعت همدان به دوزخ زباله‌ها و ... از مهم ترین گزارشهای استان ها در این هفته بوده است.

گلستان

شهر 82 ساله گلستان "ونیز" شد/ تن خیس بندرترکمن

هشتاد و دو سال از شهر شدن بندرترکمن می گذرد ولی همواره آبگرفتگی مشکل دیرینه این شهر قدیمی در غرب گلستان بوده است. این مشکل به بقدری طی ماه‌های اخیر تکرار شده که گویی ونیز دیگری در گلستان سر برآورده است.

بروز بارشهای تند و رگباری سبب می‌شود تا خیابان‌ها و معابر بندرترکمن به رودخانه مبدل شوند و مشکلاتی را برای شهروندان منطقه ایجاد کند.بیشتر مشکل آبگرفتگی بندرترکمن به دو خیابان امیرکبیر و اباذر بر می‌گردد که ساکنان این مناطق با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

وضعیت توپوگرافی، نداشتن شیب طبیعی و تکمیل نشدن طرح فاضلاب شهری از جمله مسائلی است که مشکل آبگرفتگی شهر بندرترکمن را حاد تر کرده است. در عین حال برخی مسئولان شهرستان بندرترکمن، اجرای طرح سنگفرش شدن خیابان‌ها را یکی از راهکارها برای رفع مشکلات آبگرفتگی در شهر عنوان می‌کنند.

کریمان قلب زمین را گرم می کنند/ بزرگترین جشن آتش جهان در کرمان

همزمان با جشن باستانی سده کرمانیان در کنار هموطنان زرتشتی با حضور در باغچه بداغ آباد شهر کرمان بزرگترین جشن آتش جهان را برپا می کنند و عقیده دارند با این کار دل زمین گرم می‌شود و سردی زمستان به گرمی بهار روی می‌آورد.

استان کهن کرمان از دیر باز شاهد انجام آئین‌های کهن ایرانی است و همچنان بسیاری از آئینهای کهن ایران زمین که در بسیاری دیگر از شهرها به فراموشی سپرده شده است در کرمان با شور و شوق فراوان اجرا می‌شود.

از جمله این کهن آئین‌ها می‌توان به برگزاری جشن سده در شهر کرمان اشاره کرد، دیار کریمان از دیر باز میزبان هوطنان زرتشتی بوده است هر چند کرمان بیشترین جمعیت زرتشتیان را در خود جای نداده است و آئین جشن سده در برخی دیگر از شهرهای ایران نیز اجرا می‌شود اما این آئین دقیقا مطابق آئین‌های کهن ایران همچنان در شهر کرمان به عنوان بزرگترین جشن آتش جهان برگزار می شود.

تبدیل طبیعت همدان به دوزخ زباله‌ها/ روزانه دو هزارتن پسماند دفن می‌شود

ساده ترین راه برای خلاص شدن از شر زباله ها دفن آنهاست ولی این در حالی است که در برخی از شهرهای استان همدان حتی جایی برای دفن زباله هم در نظر گرفته نشده است و عمدتا زباله‌ها به غیراصولی حمل می‌شود و گاهی در مکانی رها می‌شود.

این در حالی است که این شیوه مخاطراتی برای محیط ایجاد می کند و علاوه بر آلوده کردن خاک، منابع آب را نیز آلوده خواهد کرد و در زمانی که استان همدان با کمبود آب روبروست آلوده شدن آنها مشکلات زیادی برای شهرها و روستاها ایجاد می‌کند.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست استان همدان در خصوص محل دفن زباله‌ها می‌گوید: اصل بر این است که هر شهر محل دفن زباله داشته باشد اما در استان همدان این اتفاق آن چنان صورت نگرفته و در حال حاضر شهرستان‌های بهار، جورقان و مریانج زباله‌های خود را در محل دفن زباله‌های همدان دفن می‌کنند.

مجیدرضا مهری افزود: روزانه دو هزار تن زباله شهری و خانگی در استان همدان تولید می شود که از 27 شهر استان 20 شهر دارای محل دفن زباله هستند که البته این محل دفن‌ها نیز اصولی نیست.

جاده قم - گرمسار؛ پروژه نامهربانی که ماندگار شد

محور قم به گرمسار به دلیل برخی مشکلات فنی، استاندارد نبودن و افتتاح قبل از آماده شدن امکانات خدماتی و ایمنی، همچنان حادثه خیز است و مسافران این مسیر با خطر مرگ مواجه هستند.

فرض کنید روی بدن ماری سیاه و پر پیچ و خم که مدام جان می‌گیرد در جاده‌ای غیراستاندارد، نا امن و دارای مشکلات فنی در کویر و با امکانات محدود مسیری با طول 150 کیلومتر بیابانی، یکنواخت، خسته کننده و خواب آور که هیچ‌گونه تعمیرگاه یا آبادی و حتی پمپ بنزین ندارد حرکت می‌کنید.

محور نا‌امنی که وزارت راه بدون هماهنگی با پلیس راه نسبت به گشایش آن اقدام کرد و در آن علائم راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی صحیح و نصب گاردریل و اصلاح شانه‌ها انجام نشده و در یک سال و 6 ماه که از افتتاح آن می‌گذرد، بیش از 150 مورد تصادف رخ داده که جان بیش از 50 نفر را در صحنه گرفته و بسیاری را راهی بیمارستان کرده و باعث ایجاد خسارات مالی و خطرات و مشکلات زیاد برای مردم شده است.

دلگرمی مردم در اوج زمستان/ مصوبه گازرسانی که اجرا نشد

شهرهای دیشموک و قلعه رئیسی در میان کوهستان‌های سترگ زاگرس مرکزی در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند. دو منطقه محرومی که در دهه 80شهر شدند تا زمینه برای زدودن غبار محرومیت از چهره آنها فراهم آید. اگرچه هنوز هم با فقر و محرومیت دسته و پنجه نرم می‌کنند.

این روزها هوای دیشموک و قلعه رئیسی سرد است. اما مردم ای دیار هنوز دل گرم‌اند که شاید مصوبه سفر استانی گازرسانی به این دو شهر محقق شود. مصوبه ای از دور سوم سفرهای استانی دولت به کهگیلویه و بویراحمد که بارها مسئولان خبر از اجرایی شدن آن دادند اما چهار زمستان گذشت و شعله گازی در این دو شهر روشن نشد.

جای پای خالی بلوطها بر تن زخمی زاگرس

روزگاری تا چشم کار می کرد درخت بلوط در کوهدشت بود و سایه ساری که جای خواب آرام رهگذران خسته بود، شاخه‌های ستبری که جای تاب بازی دخترکان روستایی، هیزم های خشکی که گرمی اجاق ایل بود و دانه‌های بلوطی که نان سال‌های قحطی....

درختان تنومند بلوطی که شانه به شانه‌ی هم جنگل‌های انبوهی بودند و دست‌های دعایشان همیشه به آسمان بود تا دعای بارانی بخوانند و امروز تنها جای پایی از آنها باقی مانده که حکایت از رد وحشی تیغه‌های گاوآهن دارد و تیغه‌ی بی رحم تبرهایی که سال‌هاست است به جان جمعیت سبز و ستبرشان افتاده است.

کشاورزان به طمع وسعت دادن زمین‌هایشان تراکتورها را به سمت نابودی شان راندند و عده‌ای هم تبر بر تنه شان کوبیدند تا تنها ساعتی زغال کباب خود را گُر کنند. و امروز تا چشم کار می‌کند قامت لاغر تک و توک درخت‌هایی است که از این هجوم چندساله جان به در برده اند و دور از چشم مسئولان مرگ را انتظار می‌کشند.

سال‌هاست رسانه‌های مختلف دهان‌های انتقادی شده‌اند تا فریاد استمداد درختان بلوط کوهدشت را هوار بکشند اما از مسئولان تنها سکوتی به گوش می‌رسد و دست‌های روی دستی که آستین همتی را بالا نمی‌زنند.

پنجه های فشرده فقر در قلب اقتصاد/لزوم بازنگری در مبارزه با قاچاق

از چه بگویم از خانه های بی فرش و سقف‌های روزنه دار که در تابستان مورد هجوم مار و عقرب است و در زمستان مورد هجوم باد و باران و یا زنانی که در پنجشنبه بازار میناب و یا در حاشیه شهر بندرعباس می بینیم منشا افزایش قاچاق، پنجه‌های فشرده تر شدن فقر در سرزمین اقتصادی ایران است.

من به سراغ آنها رفته ام و از ایشان پرسیده‌ام، زنی را دیده‌ام که عفاف او از حجاب محکمش پیدا بود، اما آنچنان در پنجه‌های فقر فشرده شده بود که بسته‌های کوچک و بزرگ سیگار را می‌فروخت. در هنگام اذان جانمازش را پهن می‌کرد و به نماز می‌ایستاد و سپس مشغول کسب و کارش می شد» اینها بخشی از جملاتی بود که یک زن هرمزگانی در دور اول سفر هیئت دولت در دیدار با فرهیختگان و نخبگان استان با ریاست محترم جمهور مطرح کرد و مورد تفقد ویژه رئیس جمهور قرار گرفت.

هرچند برای دیدار‌ها و سفرهای بعدی حتی دعوت هم نشد. آنچه حقیقت و واقعیت دارد این است که قاچاق کالا سال‌هاست به دلیل مجاورت در حوزه کشورهای خلیج فارس، دامنگیر هرمزگان شده و هزینه‌های بسیاری را برای مقابله با آن صرف خود می‌کند.

بهارستانیها در محاصره بوی تعفن رودخانه ها/ مردم کلافه؛ مسئولان بی توجه

ساکنان اکثر نقاط شهرستان بهارستان به دلیل بوی تعفن رودخانه‌های موجود، کلافه شده‌اند و از وجود حیوانات موذی رنج می برند، اما مسئولان تاکنون هیچ اقدامی برای رفع این مشکلات نکرده‌اند.

یکی از مسائلی که شهروندان بهارستانی سال‌هاست که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، وجود سه رودخانه جاری از فاضلاب خانگیدر نقاط مختلف این شهرستان است که سلامت شهروندان را به دلیل بی تدبیری مسئولین با خطر جدی مواجه ساخته است.

بسیاری از ساکنین حریم رودخانه شادچای از وضعیت موجود گلایه مند هستند و معتقدند که مسئولان مرتبط با این معضل تاکنون برغم وعده‌‌های داده شده اقدام چندانی انجام نداده‌اند چون روزانه به مشکلات این منطقه افزوده می‌شود.

سایه بی‌مهری مردم بر سر سینماهای یزد/ سرمایه هایی که خاک می‌خورند

در شرایطی که سینماهای کشور در رکودی بی سابقه به سر می‌برند، گویا این خمودگی و سکوت گریبان سینماهای یزد را نیز گرفته و باعث کاهش مخاطبان آن در استان شده است.

سینماهای استان یزد حکایت‌های فراوانی در دل خود دارند و مخاطبان گریزان را به سوی خود می‌خوانند اما گویا مشکلات مالی، ضعف فیلمنامه، مدیریت ضعیف و ارائه کارهای مخاطب گریز باعث استقبال ضعیف مردم از سینما شده است.

گرچه استان یزد در زمینه‌های اقتصادی، کشاورزی، اجتماعی، علمی و آموزشی در کشور نمونه است اما بی توجهی به بعد فرهنگی در برخی مسائل به ویژه توجه به فیلم و فیلم سازی و سینما در این استان باعث شده تا همچنان سینماهای استان از نبود مخاطب رنج ببرند و حتی به تعطیلی و خاک خوردگی، روزگار سپری کنند.

کد خبر 199646
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز