جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که عراق به سوی برگزاری انتخابات تعیین‌کننده شوراهای استانی حرکت می‌کند، نخستین دور رایزنی‌ها میان دو ائتلاف سابقا متحد و اکنون رقیب، در بغداد پایان یافت تا نخست‌وزیر از طرف متحدانش و رقبایش تحت فشار قرار گیرد و ائتلاف پارلمانی و حزبی یک گام به فروپاشی نزدیک شود.

مالکی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریاست ائتلاف ملی عراق در بیانیه‌ای کوتاه با اشاره به پایان نخستین دور رایزنی‌ها با ائتلاف کردهای عراقی اعلام کرد که در دیدار ائتلاف‌های شیعی به ریاست ابراهیم جعفری و کردها به ریاست روز نوری شاویس معاون نخست‌وزیر منطقه شمال عراق، ابتکارعمل‌های دو طرف در اعزام هیأت‌هایی به بغداد و اربیل به ارزیابی گذاشته شد.

قرار است دومین دور رایزنی‌های میان دو طرف، امروز شنبه برگزار شود. در نخستین دور رایزنی‌ها، دوطرف درباره توقف جنگ رسانه‌ای و تلاش برای تعیین سقف زمانی به‌منظور حل و فصل اختلافات میان اربیل و بغداد به توافق رسیدند. بهاء الاعرجی رئیس فراکسیون جریان صدر در پارلمان عراق، از شرکت‌کنندگان در این رایزنی، اعلام کرد که در دور نخست درباره امکان وضع جدولی دربرگیرنده تمامی پرونده‌های مورد اختلاف و سپس تعیین سقف زمانی برای حل و فصل آنها رایزنی شد تا کمیسیون‌هایی برای حل و فصل این اختلافات شکل بگیرد.

قرار است امروز محور رایزنی‌ها همین مسائل باشد. ائتلاف ملی مرکب از تمامی احزاب شیعی ازجمله حزب حاکمیت قانون به رهبری نوری مالکی نخست‌وزیر بوده که در انتخابات پارلمان با ائتلاف کردستان مرکب از احزاب کرد، متحد شده بود و اکنون این ائتلاف و اتحاد به‌علت رویارویی میان اربیل و بغداد، متزلزل شده است. دیدارهای روزهای گذشته و امروز در حالی برگزار می‌شود که نوری مالکی طی روزهای گذشته به وزرای کرد مرخصی اجباری به‌مدت یک‌ماه داده بود و رهبران کرد و کمیسیون‌های نمایندگان و وزرای کرد در نشست روز دوشنبه‌خود کمیته بحران را به بررسی این مشکل مکلف کرده بودند تا پیامی را به ائتلاف ملی منتقل کند. مسعود بارزانی هم طی روزهای گذشته اعلام کرده بود که هیأتی کرد را راهی بغداد کرده تا پیامی را به ائتلاف ملی تسلیم کند که حاوی تمامی خواسته‌های قانونی کردهاست.

در مقابل، نمایندگان و وزرای ائتلاف کردستان و دیگر گروه‌های کرد می‌گویند نشست‌های پارلمان و هیأت وزیران را در پی رأی‌گیری درباره بودجه سال‌جاری میلادی بدون توافق با طرف‌های کرد تحریم کرده‌اند. هیأت کرد در دیدار با متحدان شیعی خود، بر ضرورت پاسخ مثبت به خواسته هایشان تا یک‌ماه آینده و اجرای آن تا پایان سال‌جاری میلادی تأکید کرده‌اند.

ائتلاف کردها این پیام را آخرین فرصت برای برقرار ماندن ائتلاف میان کردها و ائتلاف ملی دانستند. عراق در آستانه انتخابات شوراهای استانی است و درصورت شکست این رایزنی‌ها، ائتلاف‌ها و دسته‌بندی‌های حزبی جدیدی در عراق شکل می‌گیرد. از سوی دیگر و در پارلمان هم، نوری مالکی از طرف اسامه النجیفی رئیس پارلمان تحت فشار است و در آخرین رویارویی میان رؤسای دو قوه، نوری مالکی خواسته‌های نمایندگان برای حضور در پارلمان و توضیح درباره شرایط امنیتی را رد کرد و نمایندگان، این اقدام را ناشی از هراس از انتقادات تندی دانستند که درصورت حضورش، متوجه وی خواهد شد. این سومین باری است که نمایندگان از نخست‌وزیر برای ارائه برخی توضیحات درخواست حضور در پارلمان را می‌کنند اما دعوت آنها رد می‌شود.

کد خبر 208741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز