شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

گروه بورس: با وجود گذشت هفت سال از زمان واگذاری سهام عدالت هنوز تکلیف نحوه خرید و فروش طرحی که گفته می‌شود از دستاوردهای دولت است، مشخص نیست و هیچ نهادی دراین باره اطلاع‌رسانی نمی‌کند.

طرح

به گزارش همشهری، براساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ تاکنون 40میلیون نفر از مشمولان، سهام خود را دریافت کرده‌اند و طرح کامل واگذاری سهام عدالت مرحله پایانی خود را هم طی کرده است. با وجود آنکه سازمان خصوصی‌سازی‌ سهام مشمولان را به‌طور کامل به آنها اختصاص داده اما هنوز مردم نمی‌توانند سهام خود را بفروشند. اطلاعات جدید نشان می‌دهد که طولانی شدن فرایند تصمیم‌گیری در مورد سهام عدالت به وزارت اقتصاد مربوط می‌شود و طرحی در دست اجراست که در پیچ و خم‌های وزارت اقتصاد گیر کرده است.

واگذاری سهام عدالت از سال 1385آغاز شد و اکنون هفت سال از آن زمان می‌گذرد. پس از تشکیل سبد سهام عدالت و تشکیل کارگزاری سهام عدالت درنهایت قرار شد تمام سهام اختصاص داده شده به سبد سهام عدالت بین 30شرکت سرمایه‌گذاری استانی تقسیم و سهام این 30شرکت نیز در فرابورس عرضه شود تا امکان دادوستد سهام عدالت به‌وجود بیاید اما با آنکه کار تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم چند سالی است به سرانجام رسیده و حتی برای این 30شرکت که گفته می‌شود ارزششان به‌زودی به مرز 100هزار میلیارد تومان هم خواهد رسید یک کانون واحد درنظر گرفته شده اما هیچ اطلاع‌رسانی‌ای در مورد نحوه دادوستد سهام عدالت و همچنین اختصاص سود سهامداران نمی‌شود.

این در حالی است که طرح سهام عدالت عموما به‌عنوان یکی از دستاوردهای دولت مطرح می‌شود و دولت این طرح را یک موفقیت ملی می‌داند. اما پرسش‌های مردم در حال حاضر این است که اولا چه زمانی می‌توانند سهامی را که دریافت کرده‌اند بفروشند، دوما چه میزان از سود سهامی که در طول این هفت سال بابت سهام دریافت کرده‌اند بابت اقساط سهامشان تهاتر یا پرداخت شده است و سوما اینکه با گذشت هفت سال از زمان اختصاص سهام عدالت آیا میزان اقساط سهام به پایان نرسیده است؟
به‌نظر می‌رسد کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی موظف به پاسخگویی به این سؤالات است اما هیچ پاسخی تاکنون در این‌باره ارائه نشده است.

آخرین خبر

تازه‌ترین خبر‌ها حکایت از آن دارد که به تازگی یک طرح محرمانه تحت عنوان طرح جامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از سوی وزارت اقتصاد به شورای‌عالی اصل 44ارائه شده و قرار است این طرح پس از تصویب در این شورا به نتیجه برسد و موضوع ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به فرابورس که امکان خرید وفروش سهام عدالت وابسته به آن است به نتیجه برسد. از چند و چون طرح جامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اطلاعی در دست نیست اما گویا این طرح مستلزم پیگیری‌های وزارت اقتصاد است و سازمان بورس نیز حاضر به درگیر کردن خود در اجرای این طرح نیست.

کد خبر 211327
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز