سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

خبر آزادشدن معاملات سهام عدالت در بورس تا شهریورماه باعث شد دارندگان این برگه‌ها یک گام دیگر به تالار شیشه‌ای نزدیک شوند.

محمود خواجه‌نصیری، مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس

 البته فراهم شدن امکان معامله این اوراق در بازار سرمایه هنوز با اما و اگرهای زیادی مواجه است و به‌نظر می‌رسد تا اجرایی شدن آن باید چند ماهی صبر کرد.محمود خواجه‌نصیری، مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس در این‌باره توضیحاتی ارائه‌کرده است.

  • با توجه به اینکه در گذشته هم مطرح شده بود که برای آزاد شدن معاملات سهام عدالت نیاز به سازوکارهای زمانبری است، به‌نظر شما امکان اجرای این موضوع تا شهریور‌ماه وجود دارد؟

سازمان بورس چند قدم تا رسیدن به این نقطه فاصله دارد. در قدم اول باید شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس یا فرابورس پذیرش شوند که کار سختی نیست چراکه این شرکت‌ها از سبد دارایی شفافی برخوردارند. بر همین اساس اگر به سرعت از لحاظ ترکیب سهامداری و سرمایه تکمیل شوند، قابلیت پذیرش در بورس یا فرابورس را خواهند داشت. قدم دوم که البته نسبت به قدم اول سخت‌تر است شناسایی مشخصات کامل دارندگان برگه‌های سهام عدالت است که با توجه به وسعت جمعیت سهامدار عدالت کاری سخت و زمانبر است.

  • قبلا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز اعلام کرده بود با توجه به تعداد قابل‌توجه سهامداران عدالت برای ثبت اطلاعات شخصی این افراد و صدور کد معاملاتی نیاز به نرم افزار جدیدی است و نرم‌افزار فعلی قادر به اجرای این پروژه نیست،آیا سازمان بورس در این خصوص آمادگی‌های لازم را دارد؟

در هر صورت برای فراهم کردن امکان معامله این افراد نیاز به یک راهکار فنی است. در این خصوص هم چند طرح در سازمان بورس در حال بررسی است.

  • به‌نظر شما با توجه به وسعت طرح سهام عدالت، آیا آزاد شدن معاملات آن تا شهریور‌ماه اجرایی است؟

به هر ترتیب اجرای این کار با توجه به اینکه این سهام در اختیار مردم است و دارایی آنهاست کاری مهم و پروژه‌ای ملی است. مردم به واسطه سهام عدالت در این طرح سهامدار خواهند شد و این مسئله فرصتی نیز برای رونق بازار سرمایه خواهد بود. هرچند آزاد‌سازی‌ سهام عدالت پروژه بزرگی است اما سازمان بورس در تلاش است تا آن‌را اجرایی کند. درخصوص زمان اجرای آن نیز همه تلاشمان را خواهیم کرد این طرح در همان زمان اعلام شده، اجرایی شود. اما فعلا به‌طور قطع نمی‌توان در این خصوص که آیا حتما در شهریور امکان معامله سهام عدالت در بورس فراهم می‌شود، حرفی زد البته اجرای این طرح هم برای جامعه و هم برای سرمایه‌گذاران و بازار سرمایه بسیار خوب است و شاید این محدودیت زمانی باعث شود مسئولان با جدیت و سرعت بیشتری موانع را برای اجرای این طرح برطرف کنند.

  • تکلیف شناسایی بخشی از سهام که آزاد نشده است، چیست و آن بخش از سهام که هنوز در وثیقه دولت است چگونه شناسایی می‌شود؟

سهامی که آزاد نشده مثل سهام وثیقه است و امکان معامله ندارد. در حال‌حاضر در بورس سهام وثیقه داریم دراین شرایط سایر حقوق سهامدار پابرجاست اما امکان معامله بخش وثیقه سهام، وجود ندارد.

  • چگونه بخش وثیقه و آزاد شده سهام عدالت مشخص می‌شود؟

این طرح یک پروژه ملی و بزرگ است و برای اجرای آن همه مسئولان ذی‌ربط باید همکاری کنند و هر نهاد مسئولی وظیفه خود را به سرعت انجام دهد تا این طرح اجرایی شود. بر همین اساس بخشی از این وظایف در سازمان بورس تقسیم می‌شود و بخشی نیز مربوط به سازمان خصوصی‌سازی‌ است. بخش شناسایی و جداسازی سهام وثیقه از سهام آزاد شده نیز برعهده سازمان خصوصی‌سازی‌ است که باید به بورس اعلام کند. علاوه بر این، خصوصی‌سازی‌ باید در قدم اول اطلاعات کامل سهامداران عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز در اختیار سازمان بورس قرار دهد. در قدم بعدی بورس باید براساس اطلاعات ارسالی سازمان خصوصی‌سازی‌، شرایط فنی معاملات را ایجاد کرده تا میزان سهام آزاد شده، قابلیت معامله در بورس را داشته باشد.

کد خبر 218248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز