همشهری آنلاین: 6 مدل جدید از اسمارت‌فون‌های تغییر‌شکل دهنده به تازگی رونمایی شده‌اند، گوشی‌هایی که مورفی‌ نام داشته و به گفته دانشمندان می‌توانند به ساخت گوشی‌های قابل تغییر برای آینده کاربرد داشته باشند.

موبایل

براساس گزارش دیسکاوری،‌ مورفی‌ها نسل آینده گوشی‌های قابل انعطاف هستند و می‌توانند به صورت خودکار تغییر شکل دهند. آن رودات دانشمند ارشد پروژه مورفی‌ها در دانشگاه بریستول آینده ای را مجسم می‌کند که در آن کاربران بازی‌هایی تلفیق شده با فاکتورهای شکلی را دانلود می‌کنند،‌ این عوامل می‌توانند لبه‌های گوشی موبایل را به سمت داخل انحنا داده و آن را به شکل کنسول بازی دربیاورند و یا آن را برای بازی‌های تیر‌اندازی آماده کرده و تغییر دهند. همچنین لبه‌های گوشی می‌توانند برای محافظت از حریم خصوصی و دیده نشدن رمز عبور و شماره‌های تلفن به سمت بیرون انحنا داده شوند.

این نمونه‌های قابل تغییر از مواد مختلفی از قبیل پلاستیک، کاغذ و چوب به همراه مواد قابل تغییر و آلیاژهای حافظه‌دار ساخته‌شده‌اند.

موبایل

یکی از نمونه‌ها حاوی صفحه‌ای پلاستیکی است که در میان دو لایه الکترود قرار گرفته‌است. زمانی که ولتاژ وارد الکترود‌ها می‌شود، نیروی الکترواستاتیک صفحه را فشرده ساخته و منجر به بازشدن آن می‌شوند. آلیاژ های حافظه‌دار فلزاتی قابل انعطاف هستند که پس از گرم شدن به شکل اولیه خود باز می‌گردند. این فلزات به عنوان کابل‌هایی در کناره‌های نمایشگر چهار مدل از این گوشی‌ها استفاده شدند. عبور جریان از این کابل‌ها منجر به خمیده شدن آنها شده و به این شکل می‌توان انحنای سطح نمایشگر را کنترل کرد.

در مدلی دیگر موتورهای کوچک به سیم‌های گیتار متصل به یک صفحه پلاستیکی وصل شدند. زمانی که موتورها دریک جهت می‌چرخیدند،‌ نمایشگر خمیده می‌شد. در مدلی دیگر نیز از تکه‌های چوبی مقاوم دربرابر حرارت که به وسیله سیم های باریک به یکدیگر متصل بودند استفاده شده‌است،‌ محققان این سیم‌ها را به ترانزیستورهایی وصل کرده و سه حرکت قابل انعطاف را برای آن تعریف کردند.

باوجود اینکه این مواد خام تنها قادرند خاصیت نمایشگرهای لمسی و قابل انعطاف را شبیه سازی کنند، عملکرد اصلی آنها پشتیبانی از مواد قابل تغییر است تا بتوانند به محققان در ارائه طرح‌‌های بالقوه برای کاربرد‌های آینده کمک کنند.

کد خبر 211659
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز