سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمانی که گوگل برنامه Google Now را عرضه کرد بسیاری آن را رقیبی برای برنامه Siri اپل می‌دانستند،‌ این دو برنامه شباهت‌هایی به هم دارند،‌ اما برنامه گوگل چیزی فراتر از یک دستیار شخصی مجازی است، برنامه تکمیلی با توانایی پیشگویی که اکنون ویژه آی‌فون و آی‌پد نیز عرضه شده‌است.

گوگل

بر اساس گزارش CNN، یک‌ لحظه تصور کنید که گوگل چقدر از شما می‌داند، متناسب با نوع سرویسی که از آن استفاده می‌کنید می‌تواند هر واژه یا عبارتی که جستجو کرده‌اید،‌ موقعیت و مکانی که از آن بازدید کرده‌اید، موقعیتی که هم‌اکنون در آن قرار دارید، برنامه جلسات و سفرهایتان و هر نوع اطلاعات دیگری را از شما ثبت کند. از این رو شنیدن این خبر که این شرکت 265 میلیارد دلاری در کالیفرنیا به این خوبی شما را می‌شناسد می‌تواند شما را نگران کند،‌ اما هدف اصلی گوگل استفاده از این اطلاعات برای ارائه محصولات شخصی‌سازی شده است.

روز گذشته این شرکت برنامه Google Now خود را برای آی‌فون و آی‌پد عرضه کرد و کاربران با یک به‌روزرسانی ساده در اپلیکیشن جستجوی گوگل خود می‌توانند از آن استفاده کنند. این ابزار که تاکنون تنها در دسترس تجهیزات اندرویدی قرار داشت،‌ از دریایی از داده‌هایی که گوگل از هر کاربر در اختیار دارد برای ارائه اطلاعاتی که فکر می‌کند در لحظه‌ای خاص برای کاربرش مفید و کاربردی خواهند بود، استفاده خواهد کرد.

گوگل اپل

دریک روز عادی این برنامه ممکن است به صورت خودکار وضعیت آب‌و‌هوای منطقه‌ای که در آن حاضر هستید، ترافیک صبح‌گاه، و نتیجه مسابقه شب گذشته را در اختیارتان قرار دهد. یا می‌تواند درصورتی که کاربر راهی سفر باشد،‌نقشه‌ای از وضعیت پروازها در اختیارش قرار دهد و یا نرخ مبادلات ارز،‌ مسیر هتل‌های نزدیک به جاذبه‌های توریستی و دیگر اطلاعات مفید را برای کاربر نمایش دهد.

هریک از تکه‌های اطلاعاتی در این برنامه یک کارت نامیده می‌شوند، و نوع کارت‌هایی که هر کاربر مشاهده می‌کند با نوع سرویس گوگلی که انتخاب کرده بستگی دارد. تاریخچه جستجوی کاربر به این برنامه نوع علاقمندی‌های کاربر را اعلام می‌کند،‌مثلا تیم‌های ورزشی مورد علاقه کاربر، موسیقی مورد علاقه، اخبار و ارزش سهامی که کاربر پیگیری می‌کند. از این رو کاربر می‌تواند به تدریج Google Now را به گونه‌ای تربیت کند تا از نمایش دادن کارت‌هایی که مورد توجهش نیستند،‌ خودداری کند.

به گفته تامار یهوشونا مدیر بخش تولید محصولات گوگل، این برنامه پیش از اینکه از او پرسشی پزسیده شود،‌ پاسخ‌هایش را ارئه می‌کند. درصورتی که کاربر سیستم موقعیت‌یاب گوشی خود را روشن نگه‌دارد،‌این برنامه می‌تواند زمان رسیدن قطارها به ایستگاه‌های نزدیک او را زمانی که کاربر به ایستگاه نزدیک شده،‌ اعلام کند، برنامه کنسرت‌هایی که در نزدیکی او برگزار خواهند شد را اعلام کند، مناظر زیبایی که در اطراف وی وجود دارند را برای عکاسی به وی معرفی کند و اخبار رویداد‌های مهمی که در محدوده کاربر رخ خواهند داد را برای وی بازگو کند.

یکی از بهترین ویژگی‌های این برنامه با جی‌میل گوگل در ارتباط است. از آنجایی که انواع رسید‌ها و ایمیل‌های اداری و رسمی به راحتی در جی‌میل گم می‌شوند، این برنامه جدید این نوع از ایمیل‌ها را شناسایی کرده و به کارت تبدیل می‌کند از این رو کاربر می‌تواند به راحتی این نوع اطلاعات را در صندوق دریافتی‌های خود ردیابی‌کرده و بیابد. البته نفوذ این برنامه به درون ایمیل‌های شخصی می‌تواند کمی نگران‌کننده باشد،‌ از این رو این امکان وجود دارد که کاربر توانایی‌های Google Now را به تاریخ‌چه جستجو و موقعیت‌یاب محدود کند.

Google Now اکنون به رقیبی برای Siri اپل تبدیل شده‌است. اپلیکیشن جستجوی گوگل iOS مانند دستیار صوتی اپل از قابلیت جستجوی صوتی برخوردار است که به کاربر امکان می‌دهد به زبان طبیعی و عادی‌اش پرسش‌هایی را از اپلیکیشن پرسیده و نتیجه پرسش خود را در قالب لیستی از نتایج جستجو ببیند. البته این برنامه در آی‌فون و آی‌پد از محدودیت‌هایی برخوردار است،‌ برای مثال کاربران باید حتما باید اپلیکیشن جستجوی گوگل را باز کنند تا بتوانند پیام‌های جدید برنامه را مشاهده کنند.

شاید google Now رایانه‌ای نباشد که بتواند تمامی نیازهای کاربران را پیش‌بینی کند،‌اما با کنار آمدن کاربران با استفاده از اطلاعات خصوصی برای تجزیه و تحلیل شخصیتشان، اپلیکیشن‌های پیش‌بینی کننده میدان فعالیت خود را برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتری از قبیل اطلاعات ثبت شده در قدم شمارهای پوشیدنی و دیگر انواع حسگرها گسترده‌تر خواهند ساخت. هرچه اطلاعات درباره یک نفر بیشتر باشد، اپلیکیشن‌ها به دستیاران شخصی دقیق‌تری برای کاربران تبدیل خواهند شد.

کد خبر 211786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز